Hlavní navigace

Více než třetina českých firem plánuje v příštím roce zvýšit investice do vývoje softwaru zaměřeného na člověka

18. 4. 2024

Sdílet

Progressoznámil výsledky svého celosvětového průzkumu „Human-Centered Software Design: A State of the Marketplace Report.“ Průzkum realizovala nezávislá výzkumná společnost Insight Avenue na základě více než 700 rozhovorů s vývojáři aplikací a osobami s rozhodovací pravomocí v oblasti IT. Účelem průzkumu bylo zmapovat aktuální přístupy a úroveň připravenosti firem při vývoji aplikací zaměřených na člověka. Zejména s ohledem na rostoucí význam tématu zajištění přístupnosti.

Jste spokojeni se svou podobou automatizace firemních procesů?

Vývoj aplikací zaměřených na člověka znamená vytvářet aplikace a webové stránky, které jsou snadno a pohodlně ovladatelné pro různorodou komunitu uživatelů. Měly by zohledňovat specifické potřeby lidí. Jako například jejich omezení, demografické a charakterové faktory, odlišné jazykové a kulturní zázemí a řadu dalších. Právě pochopení cílového uživatele a jeho potřeb vede ke efektivnějším a praktičtějším výsledkům. Vzhledem k tomu, že Evropská unie a Spojené státy zavádějí legislativu, podle níž musí firmy zajistit rovný přístup k digitálním službám, již není možné jen nečinně přihlížet.

Přestože téměř všechny firmy v České republice, které se zúčastnily výzkumu, uznaly důležitost vývoje aplikací zaměřených na člověka, ukázalo se, že je značný nepoměr mezi úmysly a reálnými skutky. Zatímco 98 % respondentů uvedlo, že je to pro ně důležité, pouze 22 % se touto problematikou v současné době zabývá prostřednictvím nástrojů, školení a politik. Mezi překážkami respondenti uváděli rychlost vývoje se souběžným plněním požadavků zákazníků (42 %), složitost a nedostatečnou agilitu (41 %) a chybějící interní dovednosti (29 %). Třetina z nich (28 %) vnímá také nedostatek vhodných nástrojů a investic do technologií.  

Z výsledků průzkumu v ČR také vyplývá, že:

  • 75 % respondentů z považuje vývoj aplikací zaměřených na člověka za mnohem důležitější než před dvěma roky, a to na podkladě obchodních aspektů a kulturních změn.
  • 38 % respondentů uvedlo, že je to pro ně zásadní otázka a plánují v příštích 12–18 měsících investovat do aplikací zaměřených na člověka.
  • 78 % respondentů uvedlo, že je obtížnější dodatečně zavést problematiku inkluze a přístupnosti do stávajících aplikací než ji od začátku zohledňovat v nových.
  • Ukázalo se, že v průměru pouze 59 % stávajících aplikací v oslovených firmách splňuje požadavky na přístupnost.
  • 97 % respondentů se potýká s problémy při zavádění konceptu human-centricity.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Výsledky průzkumu také ukazují, že firmy ztrácejí na konkurenci kvůli zmatkům ohledně potřebných nástrojů a procesů nezbytných k aktivnímu vývoji designu zaměřeného na člověka. Respondenti průzkumu zmiňovali různá technická řešení, včetně umělé inteligence a strojového učení, chatbotů, asistenčních technologií pro pohybově postižené, testování barevného kontrastu a dalších. 

Aby se tyto firmy mohly rozvíjet, musejí se dále vzdělávat, lépe spolupracovat a využívat nákladově efektivní přístupy. Je třeba, aby identifikovaly partnery a dodavatele, kteří upřednostňují základní postupy a metody v oblasti inkluze a přístupnosti, a začaly s nimi spolupracovat. 

„Pokud chceme, aby naše řešení byla dostupnější a dosažitelná pro více firem, jednou z cest je zaměřit se více na cílového uživatele, na pochopení jeho skutečných potřeb. Otázka problematiky vývoje se zaměřením na člověka nás proto provází již delší dobu a je jednou z našich priorit. Náš tým se neustále snaží o maximální zpřístupnění všech našich řešení širšímu okruhu uživatelů s různorodými potřebami i schopnostmi,“ uvedl Petr Špringl, Senior Director, SW Engineering ve společnosti Progress.

 

Získejte pro svůj produkt či službu ocenění IT produkt roku! Soutěž „IT produkt roku“ vyhlašuje redakce Computerworldu s cílem vyzdvihnout výrobky disponující vlastnostmi, které je významně odlišují od konkurenčních produktů stejné kategorie. Může přitom jít jak o celkově inovativní pojetí produktu, tak o jednotlivé funkční zdokonalení, výrazně zjednodušené ovládání nebo třeba o výjimečně příznivou cenu.

Soutěž probíhá ve třech samostatných kolech v kalendářním roce a každý postupující produkt či služba do jednoho ze tří finálových kol získává právo na titul IT produkt roku.

Máte-li zájem účastnit se soutěže IT produkt roku, neváhejte. Kontaktujte nás prosím na itprodukt@iinfo.cz.

O přihlášku a více informací si můžete napsat nebo zavolat na telefonech 776 204 420 nebo 604 266 707 či 725 326 893, případně na také na adrese itprodukt@iinfo.cz.

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality