Apple se neúspěšně pokusil žalovat opravnu iPhonů v Norsku

Novinky |

Není žádným tajemstvím, že Apple nechce, abyste si sami opravovali svoje zařízení. Zatímco opravnu telefonů s Androidem si může otevřít kdokoliv, otevření opravny zařízení Applu vyžaduje certifikaci a dodržování jistých definovaných pravidel.

Apple se neúspěšně pokusil žalovat opravnu iPhonů v Norsku







Apple dokonce zašel tak daleko, že neautorizované opravny žaloval ve snaze zabránit jejich fungování. V loňském roce podal žalobu na malou opravnu v Norsku, jenže soud se tentokrát postavil na stranu opravny.

Portál Motherboard původně informoval o tom, že norští celníci loni zadrželi zásilku tzv. „aftermarket“ displejů pro iPhone 6 a 6S. Apple začal tvrdit, že vlastník těchto displejů porušuje jeho ochranné známky, protože aftermarket součásti používá bez jeho autorizace. V důsledku toho na vlastníka – Henrika Husebyho – podal žalobu a nabídl mu mimosoudní vyrovnání, když slíbí, že „nebude vyrábět, importovat, prodávat, nabízet ani jinak jednat s produkty, porušujícími ochranné známky Applu.“

Navzdory pěti právníkům, jež Apple pro případ alokoval, rozhodl soud ve prospěch Husebyho. Jeho právník se pro Motherboard vyjádřil následovně:

„V tomto případě Apple nepřímo ukazuje, co skutečně chce. Chce monopol na opravy, aby mohl držet vysoké ceny. A tak tedy nechce prodávat náhradní díly nikomu jinému než ‚sobě samému.‘“

Import komponentů pro mobilní telefony není v Norsku ilegální, ovšem čínský dodavatel poslal Husebymu náhradní displeje, které na sobě měly logo Applu. Zde začínají vyvstávat právnické otázky a „šedá zóna“. Soud rozhodl, že:

„[Zákony ne]zakazují norskému opraváři mobilů importovat mobilní displeje od asijských dodavatelů, které jsou 100procentně kompatibilní a zcela identické s vlastními displeji Applu pro iPhony, za předpokladu, že se produktu netýká ochranná známka Applu.“

Protože v tomto případě šlo o displeje telefonů a logo Applu bylo vytištěno jen na jejich vnitřní části, není pro spotřebitele viditelné. Soud to tedy nevnímal jako porušování ochranné známky Applu.

I když je toto vítězství dobrým znamením pro spotřebitele, právní detaily případu jsou platné pouze v Norsku. Například ve Spojených státech Apple silně lobuje proti zákonu „Právo na opravu“ a zároveň spolupracuje s vládními agenty na raziích v opravnách iPhonů vlastněných třetími stranami.

Zdroj: Techspot.com



Úvodní foto: Techspot.com













Komentáře