Recenze: Adobe CS5.5 Master Collection

Software |

Netrvalo to ani rok a na světě je další verze sbírky programů od Adobe, tentokrát s pořadovým číslem 5.5. Investovat nebo počkat na verzi 6? To je to, oč tu běží!

Recenze: Adobe CS5.5 Master Collection




Číselné označení 5.5 automaticky navozuje pocit určité „meziverze“, kterou bychom očekávali spíše zdarma ve formě upgradu než za cenu připomínající rozpočet rozvojových zemí, kterou si v posledních letech firma Adobe účtuje. Kdo ale očekává, že se jedná o pouhé kosmetické změny, bude příjemně překvapen. V podstatě se jedná o novou firemní strategii, kdy se na nové verze nebude čekat 18 až 24 měsíců. Je samozřejmé, že natolik komplexní balík (již tradičně existuje celá řada verzí) rozsáhlých a robustních programů, za jaký lze CS5.5 bezpochyby označit, je nad možnosti krátké internetové recenze, a tak se zaměříme především na změny.

Co se prakticky nezměnilo, je Photoshop Extended (získal navíc „pouze“ aplikaci Photoshop Touch SDK), Illustrator, OnLocation, Encore a Bridge. Nových verzí se naopak dočkaly programy Premiere Pro, After Effects, Flash Catalyst, InDesign, Dreamweaver, Acrobat X Pro, Flash Professional, Device Central a Media Encoder. Navíc se vrátil program Audition, který z nepochopitelných důvodů (s největší pravděpodobností se jednalo o nedostatečnou podporu Macu) v pětce chyběl. Hlavní důraz byl kladen na práci s mobilními perifériemi a cíl umožnit webovým designerům maximálně využít možnosti HTML5.

V Premiere Pro jsou změny povětšinou realizovány snahou udržet se na špičce současných požadavků na videoeditaci. Příkladem by mohla být podpora videokamer Canon XF, které snímají ve formátu MPEG 2 s barvami 4:2:2. Dočkali jsme se také vylepšení podpory RED, propracovanějšího nastavování barevných korekcí, výtečné práce s novou aplikací Ultra Keyer a začlenění histogramu, který nám ukazuje provedené změny. Engine Mercury využívaný pro playback podporuje více grafických karet, i když pro akceleraci musíme stále použít Nvidia CUDA.

InDesign

After Effects využívá stejných změn jako Engine Mercury. Za zajímavější novinku považujeme spíše aplikaci Warp Stabiĺizer, což je filtr rušící roztřesenou videokameru. Je to velice účinný nástroj, který sice není nejrychlejší a má za následek ztrátu části rozlišení, ale zachrání i opravdu hodně třesoucí se ruce. A navíc je zde propojení s Premiere Pro pomocí aplikace Dynamic Link, takže si roztřesený klip můžeme přetáhnout z Premiere, opravit v After Effects a vrátit zpět.

Mezi nové zajímavé efekty rozhodně patří práce se světlem a hloubkou ostrosti, kde si můžeme nejen vybrat, které objekty budou zaostřeny, ale také redukovat intenzitu osvětlení vzdálenějších objektů. Objevila se i zpětná kompatibilita, ovšem pouze do verze 5. O třetí rozměr se nástroj After Effects zajímal již dříve, dnes je ovšem tato možnost výrazně jednodušší.

Media Encoder je od čtvrté verze málo doceňovaným doplňkem balíku i navzdory tomu, že se jedná o velice účinný nástroj. Se silným počítačem jistě oceníme možnost seřadit projekty jak pro After Effects tak pro Premiere a nechat počítač pracovat v pozadí, zatímco my pracujeme na něčem jiném. V nové verzi došlo k zajímavému posílení především v oblasti práce s několika formáty najednou, zejména při využití systému adresářů Watch. Navíc si můžeme přetahovat úseky záznamu přímo z panelů Premiere Pro, aniž bychom museli využívat funkci Import.

Audition

Audition konečně nahradil dobrého, nicméně ne vynikajícího náhradníka SoundBooth. Pokud jsme si ale na SoundBooth zvykli, nemusíme bědovat, všechny funkce byly převedeny do Audition, včetně možnosti připravovat zvukový záznam bez porušování autorských práv (samozřejmě pokud čerpáme soubory z centrální databáze Adobe Resource Central).

Audition dnes plně podporuje OS X, proto získal nový a rychlejší engine. Vedle rychlosti ale oceňujeme především plné sladění s Premiere Pro, kde můžeme přetahovat klipy tam i zpět. A nejen klipy, ale i celou časovou linku. A jelikož se jedná o mimořádně robustní program, asi nepřekvapí, že si se zvukem můžeme pohrát opravdu mimořádně. Zvláště posíleny byly funkce čistící kvalitu záznamu, kde se ke všem obvyklým připojila ještě aplikace DeHummer, jejímž úkolem je filtrovat šumy v pozadí.

 

Verdikt:

Koupit nebo nekoupit? Samozřejmě verze 5.5 není něčím, bez čeho bychom neměli být (tím byla pětka). Nicméně objevily se některé skutečně výrazné změny, a pro každého, kdo myslí na seriózní práci s audiozáznamem, bude náhrada Audition za SoundBooth pravděpodobně dostatečným důvodem pro rozbití prasátka. Osobně bychom ale doporučili počkat půl roku na verzi 6.

 

Hodnocení: 90 %

Klady: Již tak výtečný balík je ještě o fous lepší

Zápory: Cena

 

Výrobce: Adobe

Cena: 2 599 dolarů (cca 44 000 Kč v přepočtu)














Komentáře