Nová verze hudebního kouzelníka - WaveLab 2.0

Software | 01.12.99

Na následujících řádcích se vám pokusím sdělit své dojmy a postřehy z používáníaudioeditoru WaveLab 2.0. Jedná se o jeden z výtvorů německé firmy Steinberg, jež patří mezi nej...





Na následujících řádcích se vám pokusím sdělit své dojmy a postřehy z používání
audioeditoru WaveLab 2.0. Jedná se o jeden z výtvorů německé firmy Steinberg,
jež patří mezi největší světové producenty hudebního softwaru, a to jak pro
profesionální hudebníky a velká hudební studia, tak i pro malá domácí.
Jeho ovládání je velice snadné a intuitivní, čemuž napomáhají veliké ikony.
Někdy si říkám, že jsou až zbytečně veliké, ale na druhou stranu, kolikrát se
každému z nás stane, že nemůže najít příslušnou funkci buď v menu, nebo v
nepřeberném množství malých ikonek. U tohoto programu si díky zmíněnému řešení
ani neuvědomíte, že něco nemůžete najít veškeré důležité funkce jsou totiž hned
při ruce a správný muzikant má nejraději vše pod kontrolou a rychle nadosah.
Grafická podoba je vůbec další silnou stránkou veškerých dítek Steinberkovic
rodiny. A když navíc umí takové věci se zvukem, je radost s podobnými programy
pracovat. Oproti předchozí verzi 1.6 je vylepšena i stabilita, takže se
nemusíte bát experimentovat a hledat ten správný efekt, který dodá vašim
kompozicím originální zvuk a šmrnc.

Seznámení
Program WaveLab, jak už název napovídá, slouží nejen k pouhé editaci a
jednoduché úpravě audiosouborů a vzorků, ale poskytuje jako skutečná profi
"laboratoř" nepřeberné množství editačních schopností: jednou z
nejdůležitějších vlastností je aplikování real-time efektů během přehrávání
jednotlivých vzorků, optimalizační procesy, analýza audiosouborů, dále lze
zpracované samply odesílat přímo do paměti sampleru (podporovány jsou různé
typy samplerů značek AKAI, Ensoniq, EMU a Roland je nutné dle jednotlivých typů
vlastnit buď SCSI řadič, nebo MIDI rozhraní na zvukové kartě), a pokud vaše
vybavení umožňuje produkci CD-ROMů, nic vám nebrání ve vypálení celých alb,
skladeb nebo hudebních motivů na audio CD. WaveLab 2.0 totiž podporuje tzv.
Red-Book standard, sloužící pro pre-mastering audio CD.

Systémové požadavky
Vaše PC by mělo být dle požadavků výrobce vybaveno minimálně procesorem Pentium
100 se 16 MB operační paměti, systémem Windows 95 (o Windows 98 se výrobce
přímo nezmiňuje, ale neměl by zde být žádný problém) nebo NT 4.0, dále pak
samozřejmě minimálně 16bitovou zvukovou kartou, CD-ROM mechanikou, standardní
grafickou kartou a 20 MB volného místa na pevném disku. Pro použití
realtimového srdce to chce mít alespoň procesor Pentium 166, ale pro plné a
maximální využití efektových procesů je přece jenom vhodnější konfigurace o
něco silnější. K dispozici je samozřejmě i verze pro počítače s Mac OS.

Základní funkce
WaveLab umožňuje provádět standardní editační funkce jako je nahrávání,
stříhání, zkracování, vkládání tichých pasáží, kopírování, a to vše s podporou
až 24bitového zpracování při rozlišení 96 kHz, pokud to umožňuje vaše zvuková
karta. Podporovány jsou audiosoubory ve formátech wav, aiff, au, snd, paf, raw,
pcf. K označovaní jednotlivých úseků u vzorků slouží tzv. markers, jichž máme k
dispozici hned několik typů, sloužících namátkou k označení smyček (loops), CD
tracků nebo mute regionů.

Off-line editace
Při editování vzorků zajisté oceníte rychlost tohoto programu. Během úprav
jednotlivých vzorků můžete libovolně přepínat mezi okny, rolovat, umazávat i
provádět jiné operace bez znatelného zdržování či čekání a přerušení. Během
ukládání nebo při analýze, kdy dochází k zatížení procesoru při tom všem můžete
nechat své samply znít, aniž byste zaznamenali přerušení jejich reprodukce.
A nyní blíže k jednotlivým funkcím.

Dnešní nabídka (neboli menu)
lNormalize, Change gain, Invert phase pomocí těchto funkcí můžeme
optimalizovat, případně měnit zesílení či zeslabení a obracet fázi signálu,
lEliminate DC offset slouží k odstranění vertikálního posunu amplitudy vůči
středu signálu, vzniklého např. při nekvalitním záznamu,
lFade In, Out, Crosfade slouží k postupnému zesílení či zeslabení signálu v
čase,
lDynamics (Compresor, Expander, Limiter, Noise Gate) mění dynamiku, potlačuje
či naopak vyzdvihuje kmitočtová pásma signálu,
lReverse jednoduše obrátí vzorek (přehrávání pozpátku),
lTime stretch mění délku vzorku. Slouží ke zrychlení nebo zpomalení přehrávání.
Možno zadávat nejenom jako časový údaj, ale i v tempu (BPM údery za minutu),
lPitch correction slouží ke změně tzv. ladění, volněji by se dalo říct, že
umožňuje změnu tónu o tón či tóny výš nebo níž,
lHarmonizer mění signál co do prostoru, pestrosti a barevnosti zvuku,
lHi-fi chorus dodá kovový nádech zvuku, mění zvuk v mnoha parametrech,
lEQ (Parametric Equalizer) umožňuje potlačit nebo zvýraznit určitá frekvenční
pásma signálu, např. potlačení basů, vyzdvižení středů nebo výšek apod.
lConvert sample rate mění vzorkovací frekvenci vzorku.
Nebudu se zde zbytečně zaobírat jednotlivými typy analýz (z menu Analysis),
zmíním pouze to, že funkce umožňují i porovnávání dvou vzorků navzájem,
zobrazení frekvenční analýzy v 3D atd.
Pokračujme tedy u Sampler menu:
lReceive, Transmit, Transmit back odesílání a přijímání vzorků do nebo ze
sampleru,
lEdit attributes přiřazení vzorku k určité klávese (např C4),
lSampler configurations nastavení komunikace mezi počítačem a samplerem,
lCrossfade Looper, Wave Equalizer nastavení parametrů vzorku pro smyčku (např.
průchod signálu nulou na začátku a na konci smyčky, nalezení ideálního místa
pro začátek a konec smyčky).
A nyní k tomu nejdůležitějšímu, co WaveLab umí.
lReal-time efekty, zásuvné moduly (pluginy) WaveLab a jemu podobné
audioeditační programy umožňují využít real-time DSP efektů, avšak ve WaveLabu
budete mít možnost je libovolně kombinovat, vypínat, měnit jejich parametry,
případně se vracet k původní podobě, a to vše během přehrávání! K tomu všemu
slouží tzv. Master Section, ve které máme k dispozici šest kanálů pro efekty.
Podporovány jsou díky otevřené architektuře nejenom efekty kompatibilní s
Cubase VST (hard disk-recordingový systém téhož výrobce), ale i s Microsoft
DirectX, čili nejste omezeni pouze na interní, nýbrž můžete využívat i plugin
jiných výrobců jako jsou např. Timeworks, TC Native Instruments, Waves, anebo z
jiných programů jako je Sound Forge či Cakewalk. V master sekci můžeme velice
jednoduše vypínat a zapínat aplikování jednotlivých efektů (tlačítko on),
vyvolávat jejich zobrazení (tlačítko FX), tlačítky Bypass a Mute u každého z
nich lze buď ignorovat tento efekt, nebo vypnout výstupní signál vůbec.
Indikátor Clip informuje o přebuzení signálu.
Můžete si sami vyzkoušet rozdíl v tom, dáte-li jako první např. Chorus a potom
Echo, nebo naopak. Rozdíl je hmatatelný, a právě proto je vhodné experimentovat
a hledat námi požadovaný výsledek. Nemusíme mít totiž obavy z toho, že by
efekty upravený zvuk měnil podobu souboru. Změny parametrů se projevují ihned
bez znatelného zdržení, nastavení jednotlivých efektů můžeme ukládat do presets
(uživatelských nastavení) a později se k těmto nastavením vracet. Pokud se nám
výsledný zvuk líbí, můžeme na něj veškeré efekty aplikovat pomocí funkce Apply
a získáme tak nový vzorek, obsahující námi zvolené a nastavené parametry. Potom
ale již nemůžeme měnit zpětně jeho podobu a vracet se k původnímu zvuku, pokud
jsme si jej nenechali v původním okně, a ten tudíž zůstal beze změn.
WaveLab standardně obsahuje tyto DSP efekty: Autopanner, Chorus, EQ (3 pásmový
ekvalizér), Echo (Delay), Externalizer, Leveler, Noise Gate, Peak Master,
Puncher, Resampler, Reverb, Stereo Expander a Tools One.
Dalšími nejpoužívanějšími pluginy od výrobce jsou DeNoiser, DeClicker a
Loudness Maximizer, sloužící pro opravy a restaurování starých nahrávek. Modul
Magneto umožňuje pravý opak: do jakýchkoliv nahrávek vkládat šumy a brumy z
gramofonu a tím jim dodávat "analogový" šumivý ráz.

Live Input
Další lahůdkou tohoto programu je funkce Live Input, s jejíž pomocí můžete vaše
PC proměnit v regulérní DSP efektovou jednotku. Co to znamená? Vlastníte-li
skutečně full-duplexovou zvukovou kartu (karta, která dokáže nahrávat i
přehrávat zároveň), po aktivaci této funkce a přivedením signálu na její vstup
můžete pomocí DSP efektů WaveLabu měnit jeho podobu bez nutnosti záznamu! Ten
díky funkci Live Input prochází kartou, vzápětí je veden efektovou cestou, a
ihned poté je signál veden na výstup.

Vypalování Audio CD
Tuto funkci jsem neměl možnost otestovat, lze ale říci, že nejde pouze o
klasické vypalovaní audio souborů jako audiotracků na CD, nýbrž o kompletní
přípravu alb až po vyhotovení pre-master CD. Lze připravovat a ukládat celé
projekty, vypalovat tracky jako jednotlivé či jako jeden velký. Připravené CD
si můžete nejdříve poslechnout, zkontrolovat délku pauz mezi tracky, a teprve
poté jej vypálit.

Co říci na závěr
Pokud váháte s výběrem programu pro editaci a preferujete možnost skutečného
používání real-time DSP efektů spolu s jednoduchým a přehledným ovládáním, můžu
vám WaveLab 2.0 vřele doporučit. V kombinaci s programem Cubase Audio VST
vytvoří skutečné virtuální studio neomezených možností (omezení se snad týká
pouze výkonu počítače a vaší tvůrčí invence).9 0129/DĚD o

Steinberg WaveLab 2.0
celková koncepce a kvalita
příjemné ovládání
plně real-time pracující jednotka
vzorky až 24bitové při 96 KHz
pár maličkostí, ale ty jsem už zapomněl
Cena: 13 960 Kč (bez DPH)
K testu poskytla firma: DISK Multimedia, Nám. 9. Května 2, Boskovice












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.