GPU akcelerace produktů Adobe CS4

Software | 25.09.08

Společnost Adobe před několika dny uvedla novou řadu produktů Creative Suite 4, přičemž jednou z nejdůležitějších novinek je hardwarová akcelerace pomocí grafických karet.





Podle dřívějších zpráv se zdálo, že hardwarová akcelerace bude u nového balíku Creative Suite 4 dostupná pouze pro majitele grafických karet nVidia. Po oficiálním uvedení však vyšlo najevo, že podpora nebude pouze pro zmíněné grafiky, ale bude dostupná pro všechny grafické karty splňující minimální požadavky – plná podpora OpenGL 2.0, velikost paměti minimálně 128 MB a u několika funkcí pak bude potřeba Shader Model verze 3.0 a vyšší.




Protože výpočty grafického adaptéru mají svá omezení, akcelerace se týká pouze několika programů z celého balíku a u každého programu jsou různé možnosti, jakým využijí výkon GPU. U programu Adobe Premiere Pro CS4, který má na starosti zpracování videa, hardwarová akcelerace obstará základní operace s videem včetně efektů. Zrychlení práce by mělo být „hmatatelné“ i při práci s více stopami videa ve vysokém rozlišení.

Druhým akcelerovaným programem je Adobe After Effects CS4, což je aplikace pro následné zpracování obrazu. K dispozici jsou mnohé efekty, které budou počítány výhradně před GPU (v případě podpory takového grafického adaptéru), mimo jiné se bude jednat o: depth of field, bilateral blur effects, turbulent noise a cartoon effects.

Posledním podporovaným programem je Adobe Photoshop CS4, což je aplikace na profesionální úpravu obrázků. I zde je akcelerace zastoupena u mnoha efektů (například rotace a deformace obrázku), jejichž výpočty provádí GPU přes OpenGL 2.0 rozhraní. Podle prvních testů by měl být tento přínos viditelný především u obrázků s vysokým rozlišením.


Podpora hardwarové akcelerace však jde ještě dál a společnost Adobe společně s partnery a hlavně společností nVidia připravuje několik zásuvných modulů především pro Photoshop a Premiere CS4, které by měly v kombinaci s grafickými kartami nVidia Quadro (profesionálními grafickými kartami kalifornské společnosti) prohloubit hardwarovou akceleraci ještě dále než tomu je nyní. Zejména střihu a následnému zpracování videa by měl pomoci nový plug-in Elemental RapiHD, pracující především s kodekem H.264 a několikanásobně urychlující samotné renderování výsledného produktu. Společnost Elemental Technologies, vyvíjející právě tento nástroj, slibuje několikanásobné zrychlení zpracování videa díky tomuto plug-inu. Pro obyčejné uživatele je však překážkou především použití profesionálních grafických čipů nVidia, které jsou dražší než klasické karty nVidia GeForce.


Komentář redakce:
Hardwarová akcelerace pomocí GPU je věc, která má jistě budoucnost. S přibývajícím časem se, jak všichni doufáme, bude rozšiřovat seznam aplikací podporujících výpočty přes GPU, neboť tyto pro tyto specializované operace je GPU lépe vybaveno než klasický mikroprocesor. Tomu alespoň tak zůstane více času na zpracování jiných operací, se kterými si GPU neporadí.

Další vlaštovkou mezi prvními programy s podporou hardwarové akcelerace pomocí GPU je nová verze AutoCadu, která na sebe jistě nenechá dlouho čekat. Je ovšem škoda, že k plnému využití budou potřeba, alespoň ze začátku, profesionálníá grafické karty nVidia Quadro a ne obyčejné, běžně dostupné modely.

Zdroj: Adobe, NVIDIA

- - Lukáš Jonák














Komentáře