Google Chrome vs. Firefox vs. Internet Explorer

Software | 11.09.08

Google minulý týden uvedl na trh vlastní internetový prohlížeč s názvem Chrome. Bude vstup Googlu na nový trh něčím přelomovým? Jak se bude situace na trhu prohlížečů vyvíjet dále?





Úvod


Ke službám jako Gmail, Google Maps či Google Calendar vydal Googleplex spoustu dalších produktů, které ovšem nejsou v ničem zásadní, natož nějak přelomové: Google Base, Google Product Search (Froogle), Google Web Accelerator, Google Page Creator nebo Google Blog Search. Vypadá to, jako by společnost spouštěla zajímavé projekty, o které se po čase sama přestane zajímat. Takže by se mohlo zdát, že jestliže Google nezapracuje na vylepšení, podpoře a propagaci svého Chrome, nebude tento počin ničím jiným než jen dalším vstupem do nekonečné soutěže výrobců různých programů, tentokrát v odvětví internetových prohlížečů.

Na druhou stranu: co by se stalo, kdyby byl Chrome skutečně Něco? Co by to znamenalo pro ostatní společnosti, které vydávají prohlížeče nebo s Googlem soupeří v jiných odvětvích? Pojďme si společně, pěkně jednoho po druhém, projít konkurenty Chrome. Začněme tím, který by teoreticky mohl ztratit nejvíce.



Microsoft

Načasování pro ohlášení prohlížeče Chrome muselo trochu pokazit náladu všem na oslavě Internet Exploreru 8 Beta 2 a jeho oficiální vydání, které se uskutečnilo minulý týden. To se nyní zdá být již dávnou minulostí. A jestliže Steve Ballmera zajímá stále se zmenšující podíl Internet Exploreru, který by mohl být ještě menší, musí na něj Chrome působit dosti skličujícím dojmem. Úspěch Firefoxu ukázal, že skupinka dobrovolníků s dobrým prohlížečem může snadno otupit ostrou špici domnělého monopolu Microsoftu, který se zdála být nezničitelným. Jak velké škody může způsobit prohlížeč, vydaný internetovým gigantem?



Nicméně Microsoftu dělají jistě mnohem menší vrásky na čele možné výsledky Chrome při boji s IE, s produktem, který je de facto k dispozici zdarma, než celkový dopad na prodej operačních systémů Windows, které firmě vydělávají miliardy dolarů ročně. Se stále zvyšujícím se počtem aplikací, které migrují z prostředí počítačů na internet se šíří také šum řečí o tom, že důležitým centrem pro softwarové platformy nebudou operační programy, nýbrž webové prohlížeče. Byl to právě Google, kdo veřejně prohlásil, že má záměr vytvořit z Chrome základnu pro propracované aplikace, které by měly konkurovat klasickým počítačovým programům. Chrome nebude pro Microsoft žádnou velkou hrozbou ještě několik měsíců, možná rok, ale mohl by pro něj představovat existenční hrozbu v budoucnosti?















Komentáře