Největší chyby Microsoftu v roce 2008

Ostatní | 28.12.08

Operační systém Windows stále používá okolo 90 procent uživatelů PC, Internet Exploreru je stále věrno okolo 70 procent lidí. Navzdory rostoucí on-line konkurenci Microsoft Office..





 

Největší chyby Microsoftu v roce 2008


S blížícím se koncem letošního roku předpovídají finanční analytikové Microsoftu první ztrátové období od roku 2000, a to z důvodu ochabujícího trhu s PC, ačkoli celkově vzato se dá říci, že i přes mnohé nesnáze to byl pro softwarového giganta dobrý rok.





Operační systém Windows stále používá okolo 90 procent uživatelů, Internet Exploreru je stále věrno okolo 70 procent lidí. Navzdory rostoucí on-line konkurenci Microsoft Office, předpovídá firma 20 procentní nárůst v první čtvrtině roku 2009 a 23 procentní v oblasti serverů a nástrojů pro tentýž kvartál blížícího se roku.

Navíc se ukázalo, že podle výzkumu NDP z tohoto týdne vyplývá, že prodej MACů v listopadu klesnul o jedno procento, zatímco u Windows PC poskočila hodota prodejů o 7 procent nahoru.

Pod novým vedením softwarového architekta, Raye Ozzieho, se Microsoft snaží přizpůsobovat měnícímu se světu Web 2.0. Windows Azure, operační systém na bázi „cloudu“, Windows Live, Live Mesh a Office Web Apps, patří mezi několik příkladů toho, že se firma snaží být inovativní.

I přesto, že finance Microsoftu se zdají být stabilní a gigant hledí do budoucnosti, nemůžeme nevytknout a nepřipomenout některá špatná rozhodnutí a velké chyby tohoto roku.

Propagace Windows Vista

Skutečným problémem Vist, zvláště po vydání Service packu 1, je to, že ve skutečnosti nejsou vůbec tak špatné, jako jejich pověst. Bohužel Microsoft neudělal dost pro to, aby se o tom uživatelé dozvěděli. A tak zůstalo toto povědomí zachyceno hluboko v uživatelích a tzv. Anti-Vista marketing Applu na tom také nese svůj lví podíl.

Jenomže negativní vnímání produktu se neobjeví jen tak odnikud. S kompatibilitou a výkonnostními problémy se Vista potýkala od svého vydání. Je diametrálně odlišná od XP, došlo k velkým změnám ohledně bezpečnosti a také grafického systému a hlavně toto byly příčiny problémů s použitelností. Připusťme si, že byly nezbytné, ale bohužel, vedly k chaosu.

Analytik Microsoftu, Michael Cherry říká, že Windows Vista není až tak špatný OS, jak nás bohužel výrobce svým chováním a následným mlčením, které přineslo více škody, než užitku, přesvědčil, že je.

 

 

„Největší chybou při vydání Vista SP1 (únor 2008) bylo nevyužití této příležitosti, ukázat spotřebitelům, že nyní je systém stabilní a spolehlivý a to zejména v době, kdy většina výrobců hardware aktualizovala své ovladače.“

Cherry tvrdí, že Microsoft promarnil šanci zdůraznit, proč byly změny ve Vistách tak důležité, důkladněji představit nové bezpečnostní prvky jako UAC či BitLocker a poradit uživatelům před koupí, jaký počítač dokáže SP1 nejlépe využít.

Sebevědomí firmy o Vistách bylo v roce 2008 tak silné, že vedlo až ke špatnému a téměř neexistujícímu marketingu.

Reklamy Applu

Po většinu roku 2008 Apple neustále Microsoft zesměšňoval ve své „I am Mac, I am PC“ kampani. Reklamy byly docela vtipné a dokázaly jednoduše běžným uživatelům ukázat chyby Vist. Celý svět na odpoveď Microsoftu čekal.. a čekal.. a čekal. Konečně! Ke konci léte jsme se dočkali. Jerry Seinfeld a Bill Gates na vycházce obchoďákem probírali boty. Cože?!

 


Použít známého televizního komika do reklamy může vypadat jako dobrý nápad na papíře, ale celek působí jako hodně nepovedená improvizace. Gates mohl dodat tvář a serióznost, Seinfeld byl prostě Seinfeld, ale co z toho, reklama vlastně nic neříkala a o žádném konkrétním produktu nepadla ani zmínka, což mohlo diváky jen zmást.

Následné reklamy byly sice ještě více „ze života“, oba hlavní aktéři se přistěhovali k běžné americké rodince, ale jednalo se o další nicneříkající, krátké, zábavné filmy a celá kampaň byla po čase pro nevelký ohlas zcela zrušena.

Microsoft se ale brzy otřepal a jeho další reklamní kampaň: I am PC/Life Without Walls, ve které vystupovaly celebrity, stejně jako obyčejní lidé z celého světa a povídali si o tom, jak jsou hrdí, že mohou být uživateli PC a jak je možné spojit lidi a kultury celého světa.

Zajímavá reklama, ale přišla dost pozdě. A i když byla inspirativní, jméno Vista v ní nepadlo. A opět se ozývá Apple s připomínkou, že Microsoft, namísto, aby se snažil Visty opravit, pumpuje raději peníze do reklam. Vista je opět Achilovou patou společnosti.

Roger Kay, prezident konzultační a výzkumné společnosti Endpoint Technologies tvrdí, že Apple své možnosti vytěžil v roce 2008, a že Microsoft si bude počínat agresivněji v roce příštím.

„Bylo velkou chybou ponechat Apple s jejich reklamami bez odezvy tak dlouho. Microsoft měl začít odpovídat stejným způsobem mnohem dříve.“

Neúspěšný obchod s Yahoo

Snahy Microsoftu koupit Yahoo nebo alespoň některé jeho části poletovaly titulky novin velmi často. Nakonec z toho nic konkrétního (alespoň dosud) nevzešlo, ale zdá se, že drama bude pokračovat i v roce 2009, nejnovější spekulace hovoří o zamýšlené koupi divize Yahoo „search business“.

Celá situace začala v únoru nabídkou softwarového giganta ve výši 44,6 miliardy dolarů, ve snaze zesílit on-line vyhledávání a propagaci vlastního portfolia.

Kritikové přišli s názorem, že Microsoft si nedal za hlavní cíl integrovat dohromady technologii a kulturu Yahoo a vytvořit tím společný, autorizovaný svět Redmondu.

Načež došlo ke kuriózní situaci a Yahoo odmítlo nabízených 44,6 miliard. Většina lidí by čekala, že Microsoft upraví svou nabídku nebo, že koupí alespoň část Yahoo, jenže se stala další nečekaná událost a Microsoft couvl úplně – akcie Yahoo šly dolů.

Celá situace, kdy se zdá, že se obě společnosti na něčem dohodly a pak jednání z ničeho nic skončí, pokračuje dodnes. Nedávno se vyřešení situace dožadoval také investor Yahoo Carl Icahn. Generální ředitel Yahoo, Jerry Yang, který opakovaně odmítal na nabídku Microsoftu přistoupit, opustil firmu v listopadu. Veřejnost čekala, že se zájemce opět ozve, ale den poté, co byla Yangem nabídka zamítnuta, prohlásil Steve Balmer, že ztratili zájem.

Celá aféra tak činí Microsoft nerozhodným pro veřejnost. „Šlo o promarněný čas a vyhozené peníze, nehledě na ztrátu příležitosti“, říká Kay. Nyní se Microsoft snaží přetáhnout k sobě z Yahoo všechny možné pracovníky. Jejich posledním úlovkem je bývalý šéf Yahoo search, Qi Lu.

Ballmer se nechal slyšet, společnost nemá zájem o koupi celého Yahoo, ale je i nadále ochotna diskutovat o možné nabídce a odkoupení Yahoo search business. Jestli dojde k nějaké smlouvě, stane se tak až po dlouhé a trnité cestě.

Rok 2009 bude klíčový

Nadcházející rok bude rušný a pro Microsoft rozhodující. Ačkoli Windows a Internet Explorer stále dominují svým trhům, musejí se potýkat se stále silnější konkurencí a zmenšující se podílem. Tlak firmy bude v roce 2009 směřován na větší schopnost produktů soutěžit s Apple, Google a Mozillou a dopomoci by měly chystané Windows 7 a IE8.

Gigant musí připravit půdu pro Windows 7 bez toho, aby zastínil Visty, nic lehkého. Musí se snažit dohonit Google v on-line byznysu a zveřejnit nějaké informace o datech pro svůj další trhák – Microsoft Office a to jak internetovou, tak desktopovou verzi. Prozatím není o chystaných projektech mnoho známo.

Tohle všechno a mnohem více musí Microsoft v roce 2009 udělat, nějaké kvalitní reklamy by neškodily, ale Seinfield by se raději měl držet svých komedií

- - Adam Kencki














Komentáře