Microsoft „Milan“ - koncept nového počítače

Ostatní | 09.06.07

Jedním z klasických znaků vědecko fantastických seriálů a filmů jsou počítače ve stylu stolů či stolků, jejichž povrch tvoří obrazovka počítače. Někdy je dotyková, jindy je ovládání realizováno skrze postranní ovládací pult. Nyní přichází nový počítač od Microsoftu, který tuto vizi naplňuje.





Po pěti letech vývoje předvedl Microsoft světu formát počítače nové generace „Milan“, čili „Miláno“, který by se, dle vize společnosti, měl stát běžně rozšířeným tak, jako jsou například notebooky. Počítač – tabletop - velikostí a tvarem připomíná kávový stolek a vévodí mu velká horní dotyková obrazovka. Dalším důležitým znakem je automatické bezdrátové připojování příslušenství a napojování se na místní síť i internet.




Marketingový kolotoč
Vývojem Milána je pověřena divize Microsoftu New Consumer Products, přejmenovaná příhodně na Surface Computing. Nicméně kromě Milána pracuje i na dalších produktech, ať již s Milánem spojených, tak i oddělených, ale nepochybně s ním v budoucnu použitelných.
Vývoj i celý marketingový kolotoč kolem nového počítače dost připomíná dění spojené kdysi s konzolí MS Xbox a hudebním přehrávačem Zune, i když ty rozhodně nebyly tak inovativní jako nyní Miláno.



I nyní je nový výrobek zabalen do řady vznosných frází jako „stírání rozdílu mezi světem fyzickým a světem digitálním“, NUI = Natural User Interface (místo současného GUI = Graphical User Interface). Nebo třeba vize „social computing“, tedy „sociálních počítačů“, kdy se lidé sejdou kolem jednoho tabletopu a například při kávě si společně prohlížejí fotky z rodinné dovolené, hrají virtuální deskové hry a podobně.

Minulost
Když se nad tím ale zamyslíte, vlastně to není tak převratné, jde jen o to dát obrazovku naplocho a zajistit dostatek bezdrátově připojitelných zařízení. Na druhou stranu toto je sice možné realizovat už nyní, ale obvykle jsou takové počítače vyráběny kusově či malosériově na extra zakázku, což značně zvyšuje jejich cenu. Sériová výroba Milána by mohla učinit takové počítače dostupné širší skupině zákazníků.



Pravdou je, že podobné myšlenky se objevovaly již dříve. Například technologie dotykových obrazovek je známa již dlouhou dobu, nicméně se ujala pouze ve specializovaných oblastech, nedošlo k jejímu širokému využití. Důvod je jak ekonomický, tedy vysoká cena, tak ergonomický. Při klasickém uspořádání, kdy je obrazovka na úrovni očí uživatele a v jedné rovině s páteří, by při nutnosti ovládat počítač dotyky rychle začaly horní končetiny bolet. A to nemluvě o tom, že lidský prst je pro mnoho operací prostě příliš velký, navíc obrazovky by byly dost upatlané, nutno je často čistit. Lze to obejít ovládacím perem, nicméně to už potom nepříliš vzdáleno ovládání pomocí klávesnice a myši.















Komentáře