Jak se správně chovat na Facebooku

Ostatní | 24.11.08

Sdílení informací o práci a osobním životě na sociálních sítích, jako je facebook, je čím dál komplexnější, a již dávno si získalo oblibu i našich zeměpisných šířkách a délkách.





Sdílení informací o práci a osobním životě na sociálních sítích, jako je facebook, je čím dál komplexnější, a již dávno si získalo oblibu i našich zeměpisných šířkách a délkách. Jedno faux pas však dokáže nenávratně ohrozit jak vaši online reputaci, tak dokonce i vaše další pracovní zařazení. Informace, které o sobě poskytujete, můžou v jednom okamžiku pořádně zhoršit vaše pracovní i osobní vztahy. Rizika na facebooku, ve kterém se virtuálně prolínají vaše dva světy – pracovní a osobní, jsou mnohem vyšší, než například v systému LinkedIn, kde online vztahy probíhají na čistě profesionální úrovni.

Níže vám nabízíme tipy Kirsten Dixson, expertky na online identitu, jak spravovat svůj profil na facebooku a zároveň se uvedených rizik co nejúčinněji vyvarovat.


1. Vybíráme profilovou fotografii

Stojí za zvážení: Pokud patříte k lidem, kteří nevyužívají facebook k pracovním účelům, klidně si do profilu dejte fotku, na které rybaříte, sedíte v hospodě s pivem v ruce nebo třeba hrajete na kytaru. V opačném případě doporučujeme profesionální, či alespoň neutrální fotografii.

Nedoporučujeme: Nedávejte si do profilu fotografii, která je „příliš sexy, karikující, nebo by vám mohla znepřátelit návštěvníky.“ Dixson mluví o glamour fotografiích, rychlých snímcích sebe sama s (ne)patřičným výrazem ve tváři, či halloweenových kostýmech.

2. Píšeme autobiografii

Stojí za zvážení: Sekce biografie vypadá na různých sítích různě. Facebook kupříkladu nabízí políčka pro širokou škálu zájmů. Nebojte se stručně a popravdě popsat, kdo jste. Některá data můžete poskytnout jen určenému okruhu uživatelů. Sekce „O mně“ by měla být vyplněna krátce a výstižně.

Nedoporučujeme: Vzhledem k tomu, že inormace má dnes cenu zlata, nepište o sobě za každou cenu všechno. Pokud svá citlivá data poskytnete bez uvážení, můžete na to dříve či později doplatit. Malá poznámka – datum narození vyplňujte bez roku!

3. Umisťujeme obsah, odkazy a novinky

Stojí za zvážení: Umisťujte obsah, vyjadřující vaše osobní zájmy a oblast pracovní kvalifikace. Od věci není ani umístění slideshow s osobními fotkami. Samozřejmě s mírou a rozumně.

Nedoporučujeme: Vyvarujte se spamování. Neočekávejte, že vaše známé zajímá, co se vám přihodilo v každičkém okamžiku vašeho života. Své lásky a rozchody řešte soukromými kanály. A hlavne: nevynášejte ven aféry ze své firmy!

4. Mluvíme s jedním, mluvíme s mnoha

Stojí za zvážení: Zeptat se na něco celé sítě svých známých je vhodné, pouze pokud se jedná o otázku obecného rázu (například jaký ze dvou telefonů si mám vybrat). Pokud někdo vznese podobný dotaz, odpovězte mu v soukromé zprávě.

Nedoporučujeme: Neposílejte na něčí „Zeď“ zprávy typu „zítra v pět v hospodě U lípy“. Přátelé vašeho přítele na podobné spamy nejsou zvědaví. Napište mu radši soukromou zprávu.

5. Sledujeme tón vyjadřování

Stojí za zvážení: Je důležité být zdvořilý. Sdělujte pouze věci, jejichž sdělení by vám nečinilo problém v reále. „Interní humor“ nesdílejte s nikým, kdo ho nezná.

Nedoporučujeme: Vyvarujte se sarkastickému humoru a zmíněnému internímu humoru ve veřejných fórech. Máte-li potřebu se takto bavit, můžete si k tomuto tématu nastavit soukromou skupinu.

- - Pavel Kreuziger, C.G. Lynch














Komentáře