Acer skromně a soukromě

Ostatní | 07.02.07

Snídaně pro několik pozvaných novinářů včera dopoledne uvedla v pražském Café Louvre strategii Aceru pro letošní rok. Hned od začátku byla jasně vidět jedna věc: její ředitel to má vše velmi dobře srovnané.





Snídaně pro několik pozvaných novinářů včera dopoledne uvedla v pražském Café Louvre strategii Aceru pro letošní rok. Hned od začátku byla jasně vidět jedna věc: její ředitel to má vše velmi dobře srovnané.


Acer se na českém trhu vyšplhal na dosti vysoký podíl v řadě komodit (zejména např. v noteboocích) a v roce 2005 se stal dokonce jedničkou v prodeji. A i když konečná čísla za rok 2006 ještě vydána nebyla, vše svědčí o tom, že i za toto období se někde velice blízko čelní pozice rovněž udrží. Ostatně podle Gartneru byl celosvětově za 4. čtvrtletí minulého roku vyhodnocen jako čtvrtý největší výrobce PC.

Jeho řediteli, Tomáši Čechovi, který je od ledna zodpovědný – jako přímý generálnímu ředitel – i za veškeré aktivity na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku, je zřejmé, že zachovat si vysoký podíl v ČR nebude nijak lehké a možná to bude z dlouhodobého hlediska spíše nereálné. Nicméně jsem z toho všeho měl pocit, že ohledně pozice a působení firmy ve svém regionu má naprosto jasno a dokázala to i představená, byť ryze interní, čísla. Například na polském trhu zanedlouho poté, co před zhruba čtyřmi roky převzal tamní pobočku, obrat zněkolikanásobil.


Posledním úspěchem Aceru jako takového, je cena iF za design v kategorii počítačů pro rok 2007. Získalo ji na pohled opravdu zajímavé kapesní PC s navigací, c500.


To co dnešní Acer od toho „včerejšího“, alespoň v našem regionu odlišuje, je především existence vlastního servisního střediska vybudovaného v Brně. Do něj se stahují všechny opravy z regionu prostřednictvím „rychlé pošty“. Zákazník navíc během záruky neplatí ani ze dopravu a už vůbec nemusí navštívit svého prodejce; pokud třeba notebook zakoupil přes internet, šlo by to u řady firem ostatně dost obtížně. Jediné co musí udělat, je vytočit „call centrum“ u něhož – stejně jako u servisu – firma nešla formou outsourcingu, ale má ho ve svém vlastnictví.

Na můj dotaz, co se stane v případě, že se reklamace ukáže jako neoprávněná, nám bylo řečeno, že se to řeší přes paušální poplatek nějakých 800 Kč „i když to vlastně závisí případ od případu“.

Právě na takovýto přístup k zákazníkům a na kvalitním servisním zázemí hodlá Acer do budoucna sázet nejvíce. Je to také to, v čem se podle svých vlastních slov může od řady konkurence notně odlišit.

A jaké komodity se českému Aceru nejlépe prodávají? Na prvním místě jsou to notebooky, následované LCD monitory a stolními PC. Jisté rezervy má firma v serverech, nenápadně se také potuluje kolem pro ni jistým způsobem nové komodity, kterou jsou LCD televizory (faktem ale je, že jsem klasické CRT televizory Aceru, viděl v jejím sídle na Tchaj-wanu už v roce 1997; co vím, firma je nikdy v Evropě neuvedla).

Na veskrze příjemném, ba přímo komorním setkání se mluvilo i o prodejních kanálech, o tom, že internetové obchody nemají žádnou loajalitu, a i v tomto ohledu bylo zřejmé, jak moc se v současnosti trh mění.
To, že se klasické prodejní kanály mění, dokazuje podle Čecha i fakt, že například u notebooků Aceru dosti roste prodej typu retail a také on-line prodej. I notebook je dnes konec konců docela obyčejná "spotřebka…"

A cíle firmy pro letošní rok? U nás se dá shrnout do několika slov: „nabídnout ten nejlepší servis na trhu“. No a pokud byste se na něm chtěli podílet i vy, vězte, že pobočka právě nabírá další zaměstnance…


Foto: Acer

- - Bohumil Herwig, IDG on-line














Komentáře