TomTom: Nejucpanější města Evropy

Novinky | 20.04.10

Studie rychlosti dopravy ve městech určila 59 nejucpanějších měst v Evropě; Praha skončila čtyřiadvacátá.





TomTom: Nejucpanější města Evropy


Nová studie společnosti TomTom odhalila pro řidiče 59 nejvíce ucpaných měst Evropy – na špičce tohoto seznamu figuruje Brusel. Polsko a Británie jsou také místy, kde se jízda ve městě může snadno změnit v noční můru, naopak Španělsko a severské země nabízejí snazší cestování.

Podle studie čelí řidiči v zemi sídla Evropské komise každý den zdržením během 37,7 procent svých jízd - těsně za Bruselem skončila Varšava a další polské město Vratislav je třetí. Praha se umístila až na 24. pozici, což znamená průměrné dopravní zácpy ve srovnání se zbytkem Evropy.

Špatné zprávy přinesla studie pro Brity: pouze málo obyvatel Londýna bude překvapeno, že naleznou své město na čtvrté příčce, když Edinburgh nebo Belfast jsou také v první desítce. A předtím než Velšané začnou pět chválu na hladký provoz na jejich silnicích, měli by si všimnout, že Cardiff obsadil 26. místo jako další z celkem pěti britských měst v celém seznamu.

Jízda automobilem ve Francii je radostnější zážitek, když se vyhnete Paříži a Marseille, žádné další francouzské město už není v žebříčku nenajdete. A nejsou to pouze německé dálnice, co umožňují, aby byl silniční provoz v Německu plynulý: nejucpanější město Mnichov je až na 28. pozici. Ale hned vzápětí následuje celá řada německých měst: Essen, Hamburg, Stuttgart, Kolín nad Rýnem, Düsseldorf a Berlín jsou všechna mezi 31. a 38. místem. Protože na nižších místech je šest dalších měst, má Německo největší množství ucpaných měst v Evropě – ačkoliv to možná i zohledňuje, že země celkově má velké množství velkých měst.

Domovy šťastných řidičů

Obyvatelé Španělska a severských zemí se většinou dopravním zácpám vyhnou. Pouze tři skandinávské země jsou v Top 20 – Oslo je na 16. pozici s 26 procenty neprůjezdných silnic, zatímco jeho švédský protějšek má pouze 3 procenta takových.

A pokud jde o naše předsudky vůči věčně naštvaným jižanským řidičům troubícím ve vzteku na své klaksony: ve Španělsku jsou dopravní kolapsy relativně vzácné. Barcelona je sice na 17. místě, ale všechna ostatní velká města se nacházejí v dolní části žebříčku. Úplně dole – a proto nejlepší pro řidiče – je Zaragoza, kde je pouze 1,5 % silnic ucpaných. Je tohle pro Evropu model vhodný k napodobení?

Jak se dělá žebříček

Žebříček sestavila společnost TomTom, známá jakožto výrobce GPS navigací. Pořadí je založeno na tom, jak rychle mohou automobily cestovat městskou silniční sítí – je měřeno tak, že TomTom každý den získává anonymní rychlostní data od řidičů, kteří používají jeho zařízení. Kdekoliv řidiči cestovali na 70 procentech rychlostního limitu nebo pomaleji, byl provoz definován jako ucpaný/přeplněný. Data jsou shromažďována technologií TomTom IQ Routes, která vypočítává nejrychlejší cestu městem během dne v jakoukoliv denní dobu. IQ Routes je integrována do všech map společnosti TomTom.

Města jsou seřazena podle toho, jak rychle v nich automobily mohou jezdit v silniční síti. Městský provoz je definován jako ucpaný pokud řidiči mohou cestovat pouze 70 procenty rychlostního limitu nebo pomaleji, což znamená, že hodinová jízda by obsahovala 20 a více minut prostojů.

Celý seznam nejvíce ucpaných měst je následující (řazeno od nejucpanějšího):

1. Brusel
2. Varšava
3. Vratislav
4. Londýn
5. Edinburgh
6. Dublin
7. Belfast
8. Marseille
9. Paříž
10. Lucemburk
11. Milán
12. Rotterdam
13. Birmingham
14. Řím
15. Amsterdam
16. Oslo
17. Barcelona
18. Budapešť
19. Neapol
20. Poznaň
21. Lodž
22. Turín
23. Palermo
24. Praha
25. Ženeva
26. Cardiff
27. Vídeň
28. Mnichov
29. Leeds
30. Krakov
31. Essen
32. Hamburk
33. Lisabon
34. Sheffield
35. Stuttgart
36. Kolín nad Rýnem
37. Düsseldorf
38. Berlín
39. Tallinn
40. Helsinky
41. Norimberk
42. Madrid
43. Frankfurt nad Mohanem
44. Hannover
45. Glasgow
46. Brémy
47. Kodaň
48. Bratislava
49. Sevilla
50. Bern
51. Vilnius
52. Lipsko
53. Drážďany
54. Dortmund
55. Málaga
56. Stockholm
57. Záhřeb
58. Valencie
59. Zaragoza














Komentáře