Svátek sv. Valentýna si razí cestu do českých domácností přes internet

Novinky | 13.02.11

Společnost eBay ve spolupráci s agenturou Datacollect realizovala internetový výzkum, jehož cílem bylo zjistit postoj Čechů ke svátku sv. Valentýna, a také to, jakým typem dárků se lidé obdarovávají.





V České repulice je tento svátek stále novinkou, která si hledá své místo. Valentýn je příležitostí, při které je možné milované osobě malým dárkem projevit náklonnost a říci jí: "Miluji Tě". Legend o vzniku svátku je mnoho. Některé z nich tvrdí, že Valentýn byl knězem a lékařem, který tajně a pod hrozbou smrti oddával zamilované dvojice. Údajně 14. února 269, před popravou za porušení zákazu svateb, napsal své milé dopis, který končil slovy: „S láskou, Tvůj Valentýn.“

V dnešní době se zamilovaní na Valentýna obdarovávají malými dárky, hřejivými slovy či romantickou večeří. Společnost eBay k příležitosti svátku sv. Valentýna připravila v České republice výzkum a zjišťovala, jak se k tomuto poměrně novému svátku staví Češi a zda a jak se svátek chystají slavit.

eBay údajně zjistil, že 65,9% responentů se letos chystá slavit Valentýna, 27,9% se jej slavit nechystá a 6,2% responedntů uvedlo, že by jej rádi slavili, ale nemají s kým. Svátek zamilovaných tedy za posledních dvacet let, kdy je v Česku známý, získal své stálé místo v kalendáři většiny lidí. O složení vzorku respondentů výzkumu však bohužel nic nevíme.

Velmi zajímavé jsou však výsledky další otázky: Jakým dárkem chcete letos na Valentýna obdarovat svou drahou polovičku? 42,1% responedntů, kteří Valentýna budou slavit, uvedlo, že čokoládou. Na dalších místech se umístily tyto dárky: pozvání na večeři – 37,8%, květiny – 33,3%, lahev vína – 29,7%, parfém – 15,3%, oblečení a doplňky – 9,9%, šperky – 4,5%, elektronika – 4,1%. Jinou volbu dárku zvolilo 6,8% dotázaných, většinou se jedná se dovolenou či poukazy ze slevových serverů.

K Valentýnu patří také přání – tzv. valentýnky. Většina z těch, kteří svátek slaví – konkrétně 56,6% – své drahé polovičce popřeje klasickou cestou, čili papírovým přáním. SMS blahopřání využije 41,2%, email 12,2%, videopřání pošle 9,5% a internetovou valentýnskou aplikaci použije 8,6% dotázaných slavících respondentů. V posledních letech vzrůstá tendence nakupování online. Valentýn sice nepatří mezi svátky, které by se vyznačovaly detailním plánováním nákupu dárku s předstihem, ale i tak 30,2% dotázaných, kteří svátek budou slavit, má v plánu dárek koupit na internetu.

Ačkoli nákupními centry se prohánějí převážně ženy, z údajů  databáze eBay vyplývá, že online nakupování ze zahraničí upřednostňuje mužská část populace. V lednu 2011 nakoupilo na serveru www.eBay.cz 2x více Čechů než Češek a za nákupy muži utratili 3x více než ženy. Ty nejvíce utrácely za oblečení, obuv, kabelky, šperky a hodinky, zatímco muži se zaměřovali spíše na hobby potřeby, mobilní telefony, IT příslušenství, elektroniku a hodinky.














Komentáře