Obtěžuje vás reklama na sociálních sítích? Většinu lidí ne

Novinky | 26.07.10

Uživatelé komunit vnímají podle výzkumu společnosti Mediaresearch profily firem na komunitních webech veskrze pozitivně.





Dvě pětiny respondentů souhlasí s tím, že je to dobrý nápad, jak najít cestu k uživatelům. Lidé chtějí sdílet své zkušenosti a projevit svou přízeň. Silným motivem jsou na druhé straně i výhody, pokud z členství jasně vyplývají. Výzkumu se zúčastnilo 524 internetových respondentů starších 15 let.

Ochota internetových uživatelů zapojit se do online komunity se zájmem o značku, produkt či službu vzrostla za poslední rok z 31 % na 56 %. Zároveň výrazně ubylo lidí, kteří se k této myšlence staví vyloženě negativně. Hlavním motivem je pro uživatele především možnost sdílení zkušeností s produktem. Druhé nejdůležitější jsou však také výhody (soutěže, slevy, poradenství), které z účasti v komunitách uživatelům plynou. Podstatná je pro uživatele také sounáležitost s lidmi se stejným zájmem, dobrovolnost a nepodmíněnost.

Větší zájem o komerční subjekty na komunitních webech se projevuje i v narůstajícím počtu jejich online příznivců. Jejich podíl se ve srovnání s minulým rokem téměř zdvojnásobil (z 27 % na 50 %). Nejčastěji se lidé stanou příznivcem značky na základě odkazu od svého známého či kamaráda. Téměř polovina příznivců však uvádí, že si svou oblíbenou značku vyhledala na komunitách sama. Internetová reklama pak přivedla pouze pětinu příznivců.

Je patrné, že se „šeptandě“ v prostředí komunitních webů neobyčejně daří. Lidé totiž také mnohem aktivněji sami posílají odkazy na produkty, výrobky či značky. Podíl těchto „šiřitelů reklamy“ vzrostl za poslední rok z 37 % na 58 %. Odkaz na internetovou reklamu v posledním půlroce obdrželo celkem 62 % lidí s profilem (45 % v květnu 2009).

I přes růst marketingových aktivit na komunitních webech se zatím nezvyšuje podíl těch, kterým reklama na komunitách vadí. Naopak vzrostl podíl těch, které reklama na komunitách obtěžuje méně než na ostatních místech internetu (z 23 % na 31 %). Nejlépe přitom lidé vnímají sdělení pozitivní zkušenosti s produktem či službou od někoho v komunitní síti, čili typické „slovo z úst“.














Komentáře