Internetové noviny lákají, platit však za ně čtenáří nechtějí

Novinky | 13.01.10

Z výzkumu agentury Mediaresearch vyplývá, že téměř polovina internetové populace si dokáže představit existenci svých oblíbených novin pouze na internetu.





Internetové noviny lákají, ale platit za ně čtenáří nebudou

 

Většina uživatelů nevěří, že by vydavatelství v blízké době za online zpravodajství požadovala platby. Případné zpoplatnění by se ve značné míře promítlo ve změně chování uživatelů. Více než polovina respondentů sleduje zpravodajství na internetu několikrát denně, další čtvrtina respondentů alespoň jednou za den. Zprávy však uživatelé nepřijímají pouze ze zpravodajských serverů, ale také z internetových rozcestníků, RSS zdrojů a jiných webů, které sbírají zprávy z různých zdrojů.

Necelá polovina respondentů (29 procent určitě ano, 19 procent spíše ano) si dokáže představit, že by noviny, které běžně kupují, byly již jen na internetu. Téměř čtvrtina dotazovaných však na takovou možnost zatím nemá názor.

Většina uživatelů (84 procent) nepředpokládá, že by vydavatelství začala v horizontu dvou let vyžadovat platby za zpravodajství na internetu. Pokud by však taková situace nastala, 8 procent respondentů by za zpravodajství bylo ochotno platit, 59 procent by přešlo na neplacené internetové zdroje zpravodajství a třetina dotazovaných by více zaměřila pozornost na zpravodajství v jiných médiích.

Pětina respondentů uvedla, že by za zprávy na internetu byla ochotna platit maximálně 50 Kč za měsíc, osm procent respondentů by bylo ochotno zaplatit i více a desetina by se přikláněla k jiné formě platby než k předplatnému. Nadpoloviční většina respondentů (62 procent) by však nechtěla za zpravodajství na internetu platit vůbec. Nejvíce by respondentům vyhovovala platba za internetové zpravodajství převodem z bankovního účtu (28 procent respondentů), desetina by využila nejspíše platbu přes SMS. Z alternativních možností plateb za zpravodajský obsah na internetu by se respondenti nejvíce přikláněli k příjmu většího množství cílené reklamy výměnou za přístup ke zpravodajství, případně k placení dobrovolného příspěvku v libovolné výši.

Mezi zprávy, za které by si respondenti nejspíše připlatili, se podle průzkumu řadí speciálně vybrané zprávy dle požadavků respondenta, předčasný přístup k informacím a exkluzivní materiály. Výzkumu se zúčastnilo 508 respondentů starších 15 let.














Komentáře