Na internetu roste zájem o nakupování a sledování televize

Novinky | 08.02.10

Třetí vlna Strukturálního exkluzivního kontinuálního výzkumu (SEKV) v roce 2009 poskytla další informace z oblasti struktury a chování internetových uživatelů.





Na internetu roste zájem o nakupování a sledování televize

 

Výzkum ukázal, že významně roste obliba sociálních sítí, pokračuje dlouhodobě rostoucí trend v online sledování TV a rovněž dochází k růstu v oblasti nákupů na internetu. Z výsledků výzkumu dále vyplynulo, že neustále roste počet pokročilých uživatelů internetu.

Stále více uživatelů na českém internetu se zapojuje do sociálních sítí. Poslední data ukazují, že se jedná již o více než třetinu uživatelů. Dlouhodobě roste trend nakupování na internetu. Této možnosti dnes využívá téměř polovina internetových uživatelů, zatímco v květnu minulého roku na internetu nakupovalo 38 procent uživatelů.

 


Od května 2008 se téměř zdvojnásobil podíl uživatelů, kteří sledují televizi online. Aktuálně sleduje televizi na internetu téměř čtvrtina uživatelů. Oproti tomu u online poslechu rádia se zatím rostoucí trend podílu uživatelů jednoznačně neprojevil. V říjnové vlně potvrdilo poslouchání rádia na internetu 26 procent uživatelů. Původně rostoucí podíl uživatelů, kteří přidávají komentáře ke článkům, videím a blogů, se ustálil na 17 procentech.

Znalost práce s PC roste

U internetových uživatelů se zvyšuje úroveň znalostí práce s počítačem. Téměř čtvrtina uživatelů si sama upravuje nastavení operačního systému. Stále více uživatelů propojuje své PC do bezdrátových sítí, od května 2008 vzrostl jejich podíl ze 13 na 19 procent. Nárůst o dva procentní body od poslední vlny zaznamenal i podíl uživatelů propojujících PC do LAN sítí. Výraznější nárůst u vytváření bezdrátových sítí je dán i přednostnímu použití vysokorychlostnímu bezdrátovému připojení k internetu.

Zvyšuje se zastoupení uživatelů, kteří na počítači umí napsat makro (14 procent), vytvořit počítačový program (14 procent) či nastavují parametry BIOSu (12 procent). Tyto nárůsty se projevují i v rostoucím trendu kategorie profesionálních uživatelů.




Trendy v oblasti přístupu na internet

Slabě klesá procento uživatelů, kteří přistupují na internet z práce (z 34 procent v květnu 2008 na 30 procent v říjnu 2009). Klesající procento uživatelů připojujících se z práce pravděpodobně souvisí se stále dostupnějším připojení z domu. Častěji se na těchto místech připojují mladší uživatelé do 14 let (72 procent) a uživatelé ve věku 15-24 let (70 procent).

Nejčastěji uživatelé využívají k připojení z domova bezdrátové vysokorychlostní připojení (WiFi, FWA, …). Aktuálně tento typ připojení využívá 38 procent uživatelů. Rostoucí trend se objevuje u připojení přes kabelovou TV, podíl takových uživatelů od poslední vlny vzrostl z 20 na 24 procent. Naproti tomu klesá procento uživatelů připojujících se přes ADSL. Z původní čtvrtiny uživatelů v květnu 2008 podíl postupně klesl na 21 procent v říjnu 2009.

Opět dochází k poklesu v týdenní konzumaci internetu (průměrně o 46 minut na 563 minut týdně). Pokles potvrzují rovněž měřená data projektu NetMonitor (elektronické měření návštěvnosti a sociodemografie na internetu) a data z Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací.














Komentáře