Komentář: Nejpitomější tisková zpráva měsíce

Novinky |

Jakou tiskovou zprávu nechce novinář nikdy, ale opravdu nikdy vidět ve svém mailboxu?

Komentář: Nejpitomější tisková zpráva měsíce




Někdy slýcháme, že je naše práce snadná. Stačí prý vzít tiskovou zprávu, vyhodit nudný závěr s odkazy na historii firmy, či kontakty na PR agenturu a článek je hotov. Jsme prý líní, arogantní, otravní – prostě „mediální mrdky“.

Netvrdíme, že se to nikdy nestává. Na kouzelné slangové označení naší profese jsme dokonce, možná trochu perverzně, hrdí. Nicméně výtvory řady PR agentur, včetně těch nejrenomovanějších z renomovaných, dosahují v poslední době demence natolik astronomické, že ani pravověrná „mediální mrdka“ je prostě nemůže využít. Rádi bychom se s vámi o jeden takový případ chtěli podělit. Berte to jako takovou odbočku ze stereotypu běžných článků.

Posuďte ostatně sami, za co je významný klient z oblasti IT a spotřební elektroniky „renomované“ PR agentuře schopen (ochoten) zaplatit. Přestože nejsme zelení, multikulturní ani politicky korektní, jméno klienta i agentury vynecháme (nevylučujeme ale, že je z kontextu stejně záhy odhalíte) – je ostatně možné, že ve věci volby PR agentury neměla tuzemská pobočka volné ruce a vše bylo rozhodnuto kdesi daleko na východě, případně že obsah tiskové zprávy byl povinným (a bohužel odfláknutým) překladem asijsko-amerického marketingového žargonu.

Nicméně výsledek vypadá tak, že zaměstnanci renomované PR agentury vědí o psaní, spotřební elektronice a IT zhruba totéž, co naše redakce o svahilské gramatice.

A nyní již první zábavná citace z poslední tiskové zprávy pod palbou sesterského magazínu CIO Business World:

Mytizovaný PRODUKT přichází na český trh

Co na tom, že s mytologií či bájením má libovolný kus spotřebního IT stěží co do činění, hodíme tam nějaké zajímavé slovo, ať to vypadá „dobře“.

Pouhých 5 dní nás dělí od zahájení prodeje PRODUKTU na českém trhu. Na první zájemce čeká několik překvapení, včetně soutěže o 20 JINÝCH produktů nebo mobilního internetu od OPERÁTORA na půl roku zdarma.

V pořádku, snad jen konzistence ve skloňování jednotlivých částí této věty by mohla být vyšší, ale co, česky už dnes stejně nikdo neumí.

Praha, 31. srpna 2011 – Společnost ABC, přední výrobce mobilních telefonů, chce dostát svému slibu a dodat svým zákazníkům v české republice PRODUKT, jehož uvedení na trh v Evropě provází soudní pře s konkurenční firmou. S potěšením oznamujeme, že 5. září zahájíme prodej PRODUKTU v České republice.

Česká republika s malým č. No asi už si sami sebe opravdu příliš nevážíme. Alespoň že ve druhé větě je vše správně. Kdyby se praotec zakladatel stojící za zrozením této agentury otočil v hrobě při každé hrubé chybě nebo omylu, které jeho následovníci vyrobí, stala by se z něj turbína s velmi slušným výkonem.

PRODUKT je multimediální zařízení s operačním systémem Android 3.1 (Honeycomb). Nový tablet proto nabízí prvotřídní mobilní zábavu a přístup do nepřeberného světa online aplikací. Lehký a ultratenký tablet je jedinečným přístrojem pro hraní her, poslech hudby, čtení elektronických knih nebo ke komunikaci s přáteli přes sociální sítě.

Prvotřídní, ultratenký, jedinečný, mobilní. Čím víc adjektiv, tím lepší tisková zpráva. Čím víc pruhů, tím víc Adidas. Je to... tradičně, únavně, zoufale a nekonečně trapné.

Jednou z prvních příležitostí, kdy  si zákazníci budou moci PRODUKT pořídit, je oficiální zahajovací prodejní akce v prodejně XYZ. Zde bude pro zájemce, kteří si na místě PRODUKT koupí, nebo si jej přijdou vyzvednout na základě předobjednávky, připravená soutěž o jiný PRODUKT. Každý soutěžící si u promotýmu zahraje hru, ze které bude vybráno 20 hráčů s nejlepším scóre. Tito hráči si pak odnesou jako dárek nový smartphone. Prvních 500 zákazníků, kteří si v XYZ koupí PRODUKT, získá také OPERÁTOROVU mobilní datovou SIM kartu se službou mobilního internetu na 6 měsíců zdarma.

Promotým, scóre. Nebudeme to psát česky ani anglicky, vymyslíme raději vlastní patvar, to je ono! Jen doufejme, že na to mají aprůvované expenze aby náhodou nepřešvihli badget. Nebo badžet?

Technické údaje

PRODUKT váží pouhých 565 gramů a jeho tloušťka je 8, 6 mm, a proto je to lehčí, tenčí a mobilnější přístroj. Uživatelé si tak mohou vychutnat mnohé funkce i na cestách. S ohledem na nutnost neustálého připojení společnost ABC přístroj vybavila superrychlou konektivitou (HSPA+ 21Mb/s, Bluetooth® 2.1+EDR a Wi-Fi 802.11 a/b/g/n), která podporuje vysoké rychlosti pro stahování dat a snižuje dobu nezbytnou pro přenos.

…a proto je lehčí, tenčí a mobilnější než co? Opravdu už PR kleslo tak hluboko, že generuje superlativy bez jakéhokoliv významu? My možná tušíme, než co by tajemný PRODUKT měl být tenčí (o 0,2 mm) a lehčí (o 11, respektive 35 gramů), nicméně ona informace zde zjevně chybí.

Přístroj  PRODUKT společnosti ABC je vybaven dvoujádrovým procesorem s taktovací rychlostí 1 GHz, který se stará o běh aplikací a díky kterému jsou vaše internetové a multimediální zážitky rychlé a výkonné. Díky dvoujádrovému procesoru, energeticky nenáročné paměti DDR2 a baterii s kapacitou 7 000 mAh se PRODUKT dokáže skvělým a energeticky úsporným způsobem vypořádat se zpracováním běžících úkolů.

Dvoujádrový procesor je správně, pochvala. V jedné z minulých zpráv nejmenované agentury se totiž objevila skutečná perla „dvojitý procesor“. Ovšem taktovací rychlost je malý paskvil - autor TZ zjevně nemá pořádek v běžně používané terminologii. Nicméně za skutečnou jazykovou ekvilibristiku lze označit druhou část věty: „…a díky kterému jsou vaše internetové a multimediální zážitky rychlé a výkonné“. Nevím jak vy, ale já bych chtěl ty výkonné multimediální zážitky vidět! Rychlý zážitek potká za život snad každého, ale výkonný? Měří se to prosím časem, váhou nebo konzistencí?

Díky displeji (WXGA TFT LCD) o velikosti 10,1” s křišťálově čistým rozlišením (1280 x 800) je PRODUKT jedinečným přístrojem pro hraní tisíců her a používání aplikací z Android MarketTM. Prvotřídní vizuální vlastnosti přístroje doplňují duální prostorové reproduktory.

Superlativy a adjektiva stranou, nás zaujaly ony duální prostorové reproduktory. Vskutku vyleštěná perlička. Skoro jako když jsem se v jedné ze zpráv této agentury nedávno dočetl o tom, že „přístroj disponuje hlubokými basami“.

Ano, skutečně se jedná o výplod agentury, která se na svém webu honosí hesly jako „s  AGENTUROU je vše jednodušší a výsledek kvalitativně lepší.“ nebo „samostatné firmy v rámci AGENTURY s vlastním portfoliem klientů garantují odbornost ve svých profesních oblastech.“

Nechť se však i další agentury a zadavatelé zamyslí nad kvalitou výstupů - věřím, že by se v tomto textu nejedni našli.

 

Úvodní foto: © Mirko Raatz - Fotolia.com



Úvodní foto: © Mirko Raatz - Fotolia.com













Komentáře