Již 84% českých uživatelů internetu nakupuje online

Novinky |

Již 84% českých uživatelů internetu nakupuje online a největší počet z nich utratí za online nákupy do 4000 Kč za měsíc.

Již 84% českých uživatelů internetu nakupuje online




Pro dvě třetiny e-zákazníků je nakupování na internetu levnější a pro více než polovinu respondentů je rychlejší než nákupy v tradičních obchodech. Za poslední rok se mírně snížil počet uživatelů internetu, kteří nedůvěřují e-obchodům a e-aukcím: 31% respondentů považuje nákup přes internet za riskantní a 4% za komplikovaný. Tyto výsledky přináší studie E-commerce 2010, která analyzuje oblast online nakupování v ČR.

Dle výsledků studie je internet stále častěji využívaným zdrojem informací o plánovaném nákupu zboží. Mezi tři nejvyhledávanější kategorie výrobků patří spotřební elektronika a domácí spotřebiče, mobilní telefony a GSM doplňky a také cestovní služby (všechny tyto kategorie uvedla více než polovina respondentů). Nejpopulárnější kategorií výrobků, kterou si čeští internetoví uživatelé objednávají v e-shopech, je spotřební elektronika a domácí spotřebiče, oproti tomu na e-aukcích nejčastěji nakupují oblečení a šperky. Pokud se jedná o žebříček nejpopulárnějších internetových obchodů, tak první místo, stejně jako v roce 2009, obsadila Alza.cz, kterou uvedla asi čtvrtina respondentů, tedy o 10% více než loni. Druhé místo získal Mall.cz, jehož popularita za poslední rok značně stoupla: v roce 2009 tento obchod znalo pouze 5% respondentů, zatímco v roce 2010 to bylo již 16%. Třetí místo obsadila Kasa.cz (9% respondentů). Mezi internetovými aukcemi si jednoznačně drží první místo Aukro.cz, v roce 2009 ho uvedlo 63% respondentů a o rok později dokonce o 6% více. S velkým odstupem následuje eBay se 14%.

Zajímavé je také to, jak se spolu s trhem online obchodů a aukcí mění i zvyky e-zákazníků, kteří si chtějí ještě více usnadnit a urychlit nákup toho nejvýhodnějšího zboží. Příkladem mohou být nástroje pro porovnávání cen: oproti výsledkům loňské studie značně stoupl počet respondentů, používajících tyto nástroje a naopak klesl počet těch, kteří si nemohli na žádný nástroj porovnávající ceny jednotlivých výrobků a služeb vzpomenout. V roce 2010 použilo tyto servery téměř dvě třetiny respondentů a k nejpopulárnějším z nich v ČR patří Heureka.cz, Zbozi.cz a Nejlepsiceny.cz. Je třeba také podotknout, že se výrazně zvýšil podíl těch internetových uživatelů, kteří používají nástroje pro srovnávání cen nejen pro porovnání nabídek různých internetových obchodů ale přímo pro vyhledávání zboží na internetu.

Foto: Fotolia, Itestro



Úvodní foto: Fotolia © itestro













Komentáře