Google sjednocuje pravidla používání ochranných známek pro Evropu

Novinky | 04.08.10

V návaznosti na rozhodnutí Evropského soudního dvora z března 2010 společnost Google sjednocuje všeobecně platné podmínky týkající se používání ochranných známek v marketingových kampaních na internetu.





Nová pravidla se budou vztahovat nejen na celou Evropu, ale i na  Evropské sdružení volného obchodu (EFTA) a vcházejí v platnost 14. září 2010. Změna podmínek inzerentům umožní použít ochranné známky třetích stran jako klíčová slova v online kampaních na Googlu v Evropě. Pokud uživatel internetu zadá do vyhledávače například značku televizoru, ve výsledcích vyhledávání se mu zobrazí nejenom inzeráty vlastníka dané ochranné známky, ale i inzeráty prodejců, bazarů a ostatních výrobců televizí, kteří ochrannou známku použili jako klíčové slovo. Dřívější pravidla to v Evropě neumožňovala (s výjimkou Irska a Velké Británie) a inzerenti měli možnost prostřednictvím stížnosti zamezit opětovnému zobrazování inzerce třetích stran u své ochranné známky.

Cílem úpravy zásad pro užívání ochranných známek je sladit evropská pravidla společnosti Google s postupy, které platí pro online reklamu Google v dalších zemích světa. Možnost zadávat výrazy pod ochrannou známkou jako klíčová slova již využívají inzerenti ve Spojených státech a Kanadě od roku 2004; ve Velké Británii a Irsku od roku 2008 a v mnoha dalších zemích od května 2009.

Používání ochranných známek třetích stran má i svá možná omezení. Pokud majitel ochranné známky v Evropě bude mít pocit, že inzerce třetí strany může uživatele mást ohledně původu inzerovaného zboží a služeb, může majitel této ochranné známky podat stížnost Googlu. Pokud se prokáže, že konkrétní inzerát třetí strany je skutečně matoucí, bude tento inzerát stažen.

Nová pravidla vstoupí v platnost 14. září 2010. Úprava podmínek používání ochranných známek vychází z březnového rozhodnutí Evropského soudního dvora. Evropský soudní dvůr tehdy potvrdil, že společnost Google nikterak neporušila zákon o ochranných známkách, když inzerentům umožnila zadávat jako klíčová slova ochranné známky třetích stran.

Anglická verze formuláře pro vyplnění stížnosti platná pro inzerenty v České republice naleznete zde.

Dodatečné informace:

1.    Pravidla pro zadávání textové inzerce na Googlu zůstávají stejná. To znamená, že neautorizovaní inzerenti nebudou moci v textu své inzerce používat výraz, který je chráněn ochrannou známkou. Změna, kterou dnes oznamujeme, se týká výhradně použití klíčových slov.

2.    Výjimku tvoří Velká Británie a Irsko, kde dochází i ke změně pravidel pro textovou inzerci. Od 14. září 2010 budou někteří inzerenti ve Velké Británii a Irsku moci používat v textu svých inzerátů názvy pod ochrannou známkou, bez ohledu na to, jestli ochrannou známku vlastní nebo disponují výslovným svolením vlastníka. Do této skupiny inzerentů budou patřit prodejci komponent, náhradních nebo kompatibilních dílů a též stránky informující o produktech.

3.    Kompletní seznam zemí, v nichž se výše zmíněná pravidla uplatňují, najdete zde.














Komentáře