Čtvrtina Čechů nakupuje vánoční dárky přes internet, důvodem je cena a pohodlí

Novinky | 27.09.10

Vyhnout se před Vánocemi ve švech praskajícím kamenným obchodům se prostřednictvím internetových obchodů snaží čtvrtina Čechů, ukázal průzkum analytické společnosti GfK Czech.





Nejzajímavější je možnost nakupovat vánoční dárky po internetu pro lidi ve věku 15 - 49 let, kteří zaujímají celkem 36 % nakupujících, a svým blízkým obstarávají dárky nejčastěji v českých internetových obchodech (25 % populace). Letos mají lidé v plánu nakupovat především knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), kosmetiku (27 %) a multimédia či počítačové a konzolové hry (26 %). Od žen se očekává, že budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, zatímco muži dárkové poukazy a zboží související s digitálními fotoaparáty a televizní technikou.

Co se aukcí a zahraničních e-shopů týče, využívá jejich služeb pouze 5% nakupujících, tedy 2 % z celkové populace, přičemž 12 % respondentů zatím není rozhodnuto.

"Lidé stále na internetu nakupují nejčastěji proto, že ušetří," říká Jaroslav Jíra z analytické společnosti GfK Czech. "Nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Nicméně i pohodlí nákupu je podstatné, a to pro celou polovinu respondentů. Oceňují, že mohou snadněji porovnat nabídky, vyhnou se chození po obchodech a také to, že je jim zboží doručeno až do domu. Není nijak překvapivé, že chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %)," dodává.

Nejméně tohoto novodobého trendu využívají obyvatelé Zlínského kraje, z nichž 93 % po internetu nenakupuje. Naopak nejvíce jej k předvánočním nákupům využíjí obyvatelé hlavního města Prahy (36 %), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.

K výše uvedeným stanoviskům dospěla společnosti GfK Czech v září roku 2010 po dotázání reprezentativního vzorku 1 000 respondentů ve věku 15 až 79 let formou osobního dotazování (CAPI).














Komentáře