Všechno v jednom - Telenor Voice Mail

Internet | 01.03.99

Hlasové schránky jsou v zahraničí již dávno zavedeným zbožím, zatímco u nás sepodobná nabídka objevila poprvé někdy před třemi, čtyřmi lety. V současné době nových komunikačn...





Hlasové schránky jsou v zahraničí již dávno zavedeným zbožím, zatímco u nás se
podobná nabídka objevila poprvé někdy před třemi, čtyřmi lety. V současné době
nových komunikačních technologií se rozvíjejí i možnosti podobných schránek.
Jednou z nejnovějších služeb je Telenor VoiceMail. Zatím jsou některé funkce ve
fázi beta-testování, ale již nyní jsme měli příležitost si ji vyzkoušet. Vaši
známí či obchodní klienti mají možnost zasílat vám e-maily, faxy a předávat
hlasové vzkazy přímo do právě této jedné jediné schránky, odkud vy si je pak
můžete vybrat vytočením jediného telefonního čísla, případně přihlášením se
přes Internet.

Zřízení účtu
Jste-li již zákazníkem Telenoru Internet (nezaměňovat se společností Telenor
Česká republika), stačí o tuto službu zažádat, případně vyplnit přihlášku na
internetových stránkách www.ti.cz. Bude vám pak přiděleno uživatelské jméno,
číslo schránky a tajné číslo (něco jako PIN), jímž bude ověřena vaše identita.
Máte možnost si dále zařídit až 999 podschránek.

Výběr formátů
Ve chvíli, kdy se poprvé podíváte do své schránky, máte možnost vybrat si ze
tří složek: Změna hesla, Přechod do adresáře a Vytvoř osobní kontakty (názvy
složek překládám, protože celé menu je, bohužel, v angličtině). Zde si můžete
"vyzvednout" vzkazy, faxy i e-maily, přičemž máte možnost předem si
přednastavit, v jakém formátu se vám zobrazí. U zvukových souborů je na výběr z
formátů wav, au a voc, u obrazových pak tiff, gif a bmp. Pracuje se na
implementaci stream-audia.

Zanechání vzkazu
Kdokoliv vám chce zanechat vzkaz, vytočí pražské telefonní číslo 96 15 94 35, a
řídí se instrukcemi. Zvolí si vytočením čísla 1 český jazyk, a po vytočení
čísla vaší schránky vám pak může zanechat běžný vzkaz jako na záznamníku.

Zaslání faxu
Zaslání faxu je obdobné. Po vytočení stejného čísla je možné po ohlášení
záznamu hlasu operátorky vytočit opět čísla pro volbu jazyka a schránky, a
zaslat fax. Zde jsem však narazil při testování na problém: většina současných
faxů je nastavena tak, že po vytočení čísla a naskenování dokumentu již nemáte
možnost vytočit jakékoliv jiné číslo, čili jste mimo možnost se záznamníkem na
druhé straně nějak komunikovat. A to dokonce ani při využití funkce Talk
(Mluv), již faxové přístroje nabízejí. V této situaci je možné zaslat fax na
výše uvedenou e-mailovou adresu, pokud jej předem naskenujete a převedete do
jednoho z obrazových formátů, uvedených výše.

Zaslání e-mailu
Jste-li zákazníkem Telenoru Internet, máte už svou e-mailovou adresu, a došlou
poštu si můžete vybírat připojením na svůj mailbox. Rozšířenou možností je
zaslat e-mail ve zvukové podobě, kdy na svém počítači nejdříve nahrajete vzkaz
(opět ve formátu wav, au nebo voc 8 bit, 8 000 Hz, mono), jenž můžete i
zazipovat, a zašlete jej na adresu gate@voicemail.telenor.cz, přičemž jako
subject (předmět zprávy) uvedete číslo schránky, pro niž je určen. Je možné
připojit i MIDI soubor do velikosti 10 Kb. Novou možností bude zaslání vzkazu
přímo přes internetové schránky, ale tato funkce je ve fázi beta-testování a
není prozatím dostupná.

Výběr vzkazu
Máte na výběr ze dvou možností buď telefonicky, kdy se opět zadáním číselných
kombinací dostanete do své schránky a vzkaz je vám přehrán jako při použití
běžného záznamníku. Nebo se připojíte na internetové stránky
voicemail.terminal.cz a zadáním čísla své schránky, tajného čísla a názvu
schránky se dostanete do jejího menu. Zde si vyberete příkaz Přehrát vzkaz.

Výběr faxu
Při připojení se na svou schránku přes Internet se vám zobrazí všechny došlé
hlasové, faxové a e-mailové zprávy. Faxové jsou převedeny do obrazového
formátu, jejž jste si zvolili při osobním nastavení své schránky. Výběr faxu je
možný i přes telefonické připojení, bohužel se mi nepodařilo tuto službu
otestovat.

Výběr e-mailu
Opět připojením na svou schránku a výběrem zobrazení e-mailových zpráv.

Závěr
Přestože má Telenor VoiceMail ještě nějaké mouchy, musíme ocenit, že se někdo v
naší zemi pustil do tak průkopnické služby. Jednou z nejpodstatnějších vad
vidím v jazyku, v němž je vedeno internetové menu schránky. Ne každý uživatel
českého Internetu ovládá angličtinu, i když lokalizace by měla být vyřešena v
nejbližší době.
Dalším záporem je skutečnost, že ne vždy je zmíněná jediná telefonní linka
dostupná, a tak se někdy zkoušíte dovolat několikrát po sobě, což vás může
přestat bavit. Ale po pravdě řečeno, i při vytíženosti linky jsem se na druhý
pokus vždy dovolal. Navíc v současné době má být v provozu druhá linka.
Pokud však potřebujete mít své e-maily, faxy a hlasové zprávy pěkně pohromadě v
jedné schránce, a dostat se k nim, ať jste kdekoliv, mohu tuto službu jen
doporučit.

9 0113/JL

Telenor Voice Mail
+ hlasové vzkazy, e-maily a faxy v jedné schránce
+ výběr z několika formátů
+ přístup ke schránce přes telefon i Internet
+ služba zdarma
- internetové menu v angličtině
- komplikované zasílání faxu
- doposud nefunkční zasílání vzkazu přes www.ti.cz
- občas přetížená telefonní linka

K testu zapůjčila firma:
Telenor Internet,
Václavské náměstí 4, Praha 1

Cena: zdarma












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.