Počasí na internetu

Internet | 01.02.05

Potřebujete vědět jak bude a propásli jste předpověď v televizi? Nebo snadcestujete do míst, o jejichž počasí noviny, ani žádná z českých televizí neinformují? Potom zkuste někter...





Potřebujete vědět jak bude a propásli jste předpověď v televizi? Nebo snad
cestujete do míst, o jejichž počasí noviny, ani žádná z českých televizí
neinformují? Potom zkuste některou z adres z tohoto článku, internet vám pomůže
zjistit aktuální předpověď.

Jestliže hledáte domácí předpověď počasí, máte řadu možností, kam se obrátit.
Počasí v České republice nabízí všechny hlavní informační portály jako Seznam,
Atlas, Quick nebo iDNES (přímý odkaz pocasi.idnes.cz nebo www.pocasi.cz). Řada
z nich využívá předpovědí získaných z Meteopressu. Ten své vlastní zpracování
nabízí na adrese www.meteopress.cz. Stránky sice nejsou vytvořeny na takové
grafické úrovni jako u portálů, ale zato nabízí mnohem více informací. Vedle
největších českých měst zde najdete i desítky těch menších, na výběr je též
mnoho rekreačních oblastí a horských středisek. Stránky nabízí několik různých
indexů, které informují o stupni zátěže pro lidský organismus apod.
Pravděpodobně nejlepší stránky pro získání přehledu o počasí v zahraničí
naleznete na adrese www.weather.com. V nabídce jsou téměř všechny země světa,
ne o každé z nich jsou však k dispozici stejně vyčerpávající informace.
Vzhledem k faktu, že se jedná o stránky americké, asi nikoho neudiví, že
nejlépe jsou zpracovány právě Spojené státy. Česká republika se svým pokrytím
pohybuje někde v průměru. Na první pohled je poněkud zvláštní výběr míst, pro
které jsou předpovědi k dispozici, ale to je zřejmě dáno umístěním měřících
stanic. Pro informace o počasí v Čechách a na Moravě se ale vyplatí věnovat
pozornost raději dříve zmíněným stránkám. Weather.com má pro českého uživatele
svoji hodnotu především při cestování do zahraničí. Pro zvolený region či město
je k dispozici předpověď až na 10 dní dopředu, dále satelitní snímky nebo index
UV záření. Svoji hodnotu mají i statistiky (tlačítko Averages and Records), ze
kterých můžete zjistit dlouhodobé minimální a maximálních teploty, resp.
velikost srážek. Uživatelé, kterým nestačí zpracování v podobě WWW stránek, si
mohou do svého PC s některým z operačních systémů od Microsoftu nainstalovat i
aplikaci do lišty. Ta potom zobrazuje (a automaticky aktualizuje) předpověď pro
vybrané místo. I Weather.com má však své slabiny. Největší z nich je, že u
některých zemí jsou předpovědi zveřejňovány jen pro několik měst. Pokud cestuje
například do Chorvatska, raději se podívejte na stránku Chorvatského
turistického centra www.croatia.hr/misc/vrijeme.aspx. Zde najdete informace o
počasí až ve 22 městěch a také základní přehled o teplotě moře.
A jak jsou na tom další země, které patří mezi nejoblíbenější cíle českých
návštěvníků? Pokud vám nestačí informace získané z Weather.com, podrobná
předpověď pro Německo je na stránce www.wetteronline.de. Zaměření tohoto
serveru je ovšem obecnější, a tak zde najdete aktuální údaje ke všem evropským
státům. Místa lze vybírat jak ze seznamu setříděném podle zemí, tak z
abecedního seznamu všech měst. Jednotlivé státy mají samozřejmě vlastní
meteorologické ústavy a stránky s předpovědí počasí. Jejich přehled s možností
vyhledávání najdete například na adrese www.westwind.ch. Při cestování za
lyžováním do Francie najdete přehled počasí u Meteo France
(www.meteofrance.com). Nejlepším zdrojem informací v konkrétním středisku jsou
ovšem jeho vlastní stránky, které všechny lyžařské areály mají. Jejich adresa
většinou vychází z názvu střediska, například www.les3vallees.com.
Při cestování je praktické mít akutální předpověď stále po ruce. To platí
dvojnásob, pokud cestujete do míst s velmi proměnlivým nebo těžko
předpověditelným počasím. Jestliže jste uživatelem PDA nebo chytrého telefonu,
můžete zkusit aplikaci WorldMate (www.MobiMate.com) ve verzi Professional
Edition. Ta nabízí řadu praktických informací pro cestovatele a jednou z jejích
nejzajímavějších funkcí je právě aktuální předpověď počasí. Informace získává z
již zmiňovaného serveru Weather.com. Program však automaticky aktualizuje pouze
předpovědi pro hlavní města. Seznam dalších míst v dané zemi, pro které jsou
údaje dostupné, získáte na adrese serveru (ve vyhledávání stačí zadat anglický
název státu). Předpověď je k dispozici na 7 dnů s údaji o nejnižší a nejvyšší
teplotě. Program je nabízen ve verzi pro PalmOS, PocketPC, Symbian a nejnověji
i jako aplikace pro J2ME.
A jakým způsobem je možné udržet předpověď stále aktuální? Data lze
aktualizovat pomocí stolního počítače, na němž běží speciální program, který si
údaje sám stáhne z intenetu. Další možností je synchronizace on-line. Druhá
varianta samozřejmě také vyžaduje nějaký způsob připojení k internetu. Při
cestování v tuzemsku je zřejmě nejlepší využít kombinaci mobilního telefonu a
GPRS. Bohužel vzhledem k cenám za roaming GPRS v zahraničí nelze tento způsob
doporučit při cestách mimo republiku. Zájemcům o aktuální informace tak více
méně zbývají jen dvě možnosti - zakoupit si místní předplacenou kartu nebo
používat Wi-Fi připojení. To samozřejmě vyžaduje, aby váš přístroj dokázal
tímto způsobem komunikovat. Ve většině zemí světa je navíc tato technologie
stále minimálně rozšířená. Před cestou se proto podívejte například na stránku
www.jiwire.com, kde najdete vyhledávač wi-fi hot spotů, a to včetně těch
zdarma. Pro hledání v rámci České republiky je ovšem lepší použít jiný přehled,
např. na adrese wifi.lupa.cz/katalog.
§§§§§
Plechoví miláčci on-line

Vojtěch Bednář a Čestmír Žák

C05P0012;C05P0020
Máte automobil? Pokud ano, pak patříte k některé ze dvou skupin majitelů.
Majitelé nových bouráků, ale i starších ojetin je vlastní především proto, aby
jezdily. Pak jsou ale i takoví, pro které je jejich plechový miláček daleko
více než pouhé přibližovadlo. Tyto lidi najdete často na internetu a mohou vám
pomoci.
Motor zašlé škodovky náhle změnil tón a z přívětivého bublání se stal
nepříjemný chrapot. Následovala menší exploze a vozidlo se odebralo do říše
snů. Nešťastný majitel otevřel kapotu, aby uvnitř zaznamenal cosi, co se v
nejlepším případě dalo nazvat chaosem. Čmoud vystupující z jedné části byl
neklamným znamením, že kola osudu se odvrátila směrem od jeho záměru dojet dnes
do práce a rozvodová kola motoru se pootočila asynchronně, což je u spalovacího
motoru rovno vykonanému rozsudku smrti.
Nešťastný agregát stál několik dnů před domem a zdálo se, že není člověka,
který by mu byl schopen pomoci. Pan majitel se sice vyzbrojil potřebnou
literaturou, avšak ta byla vzhledem k povaze poruchy naprosto nedostatečná.
Život mu nakonec zachránilo několik známých z klubu majitelů podobné rachotiny.
Klubu, který se narozdíl od běžných spolků podobného typu schází virtuálně -
prostřednictvím internetu.
To byl poněkud tesklivý příběh, naštěstí nakonec s dobrým koncem. Uvedli jsme
jej zde, aby ukázal, že internet nemusí být jen zdrojem informací, ale také
místem, na němž se slovy bývalé federální kriminální ústředny "schází a baví
mládež", tedy lidé s podobnými zájmy, v tomto konkrétním případě o auta.
Svůj původ mají více či méně virtuální kluby fanoušků různých značek nebo
dokonce typů vozidel ve dvou faktorech. Prvním z nich je skutečnost, že sehnat
informace o funkci některých vzácnějších vozidel je někdy problém (a v
minulosti to byl problém ještě mnohem větší). To, co platí o náhradních dílech,
tedy o něčem, co při troše snahy přece jen jde odněkud vyšátrat a za peníze
zakoupit, pak rozhodně neplatí o znalostech. Ty jsou totiž nenahraditelné a pro
jakoukoliv opravu důležitější, než náhradní díly. S každým vozidlem lze
navštívit servis a problém vyřešit tam. Nicméně finance, které se na takovou
opravu vynaloží, jsou často mírně řečeno přemrštěné.
Druhým faktorem je, že mnoho lidí se svému vozidlu nevěnuje pouze tehdy, když
se pokazí, ale i během běžného provozu. Přibývá fanoušků tuningu - sportovního
ladění strojů. Tito lidé jsou schopni do svých plechových kamarádů investovat
více peněz a hlavně času než jiní jedinci do běžně se vyskytujících
záležitostí: práce, partnerů, osobní hygieny a tak dále. Lidé, které baví
opravovat a vylepšovat stroje identického původu, značky, typu pak rádi tvoří
komunity. V nich si již léta navzájem vyměňují zkušenosti, prodávají náhradní
díly. A také a především pořádají srazy. To jsou akce, kdy se na jednom místě
podobně "postižených" osob sejde několik až několik set. Celé hodiny jsou
schopni si ukazovat své miláčky, dělit se o zkušenosti a stejně tak pořádat
různé soutěže, jízdy zručnosti, na čas, do kopce.
Některé z podobných akcí jsou tak říkajíc "oficiální". Mohou mít své
pořadatele, sponzory, mediální podporu a šmrnc. Mnoho jiných je ovšem ryze
soukromým setkáním známých nebo v dnešní době virtuálních známých s podobným
koníčkem. Pokud vám něco podobného připadá tak trochu jako anachronismus, pak
vězte, že pro mnoho lidí - více, než byste čekali - se o žádný anachronismus
ani žádnou hloupost se určitě nejedná.

Internetové kluby
Internet umožňuje co se zájmů týče cosi, co bylo dlouho nemožné, nebo velmi
málo komfortní. Totiž vytvářet komunity lidí, kteří se fyzicky nemusí znát,
kteří jsou prostorově odděleni. Pomocí webové prezentace a konferencí lze
vytvořit vskutku fungující "zájmový spolek", který může přežít docela dlouhou
dobu a který se po nějaké době může díky srazům a setkáním změnit na skutečný
spolek živých lidí se stejným zájmem. Webové stránky takového spolku jsou pak
rychle společně s archivem zkušeností důležitým zdrojem informací a potřebných
dat jak pro členy, tak i pro nováčky a v případě vozidel v neposlední řadě i
pro ty, kteří se ke koupi předmětného kousku teprve pomalu odhodlávají.

Jsem soukromník, zn.: Baví mě to
Kromě klubů existují také jedinci, kteří svým plechovým miláčkům vytvořili
jejich webové prezentace. Je to takřka povinností u mnoha vozidel, které se
účastní závodů a veřejných akcí a jedná se tak trošku o projev exhibicionismu
jejich majitelů. Na takových stránkách se lze nicméně často rovněž dozvědět
mnoho zajímavých informací a také zkušeností, byť jen jednotlivých majitelů. Ze
stránek mohou vznikat webringy, což jsou vlastně jakési systémy propojující
prezentace s podobným záměrem a podobnou náplní (a obvykle podobné velikosti).
Často také vznikají kluby vlastně spojením různých stránek o témže autě. Liší
se však většinou konkrétním směrováním a především mírou obecnosti. Obzvláště
markantní to je pokud porovnáme kroužky vytvořené přáteli jednoho konkrétního
typu, jedné značky, či dokonce jednoho konkrétního ročníku (ano, i takoví
existují).

Značka? Barva? Typ?
Je s podivem, kolik různých parametrů může ovlivňovat spojení různých majitelů
různých vozítek dohromady - ukažme si to na příkladu. Tak například stránky
www.renaultclub.cz jsou věnovány prakticky všem majitelům vozidel této oblíbené
francouzské značky. Renaultů je u nás spousta, jsou to dobrá a spolehlivá auta,
existuje jich několik různých řad a v rámci nich bylo a je vyráběno nepřeberné
množství nejrůznějších typových modifikací těchto vozidel. Naproti tomu takový
mercedes-centrum.cz/klub je věnován pouze jedinému, navíc u nás ještě nepříliš
rozšířenému modelu Mercedesu. Nicméně pokud se na stránky podíváte, tak si
nemůžete nevšimnout, že se jedná o model dosti ojedinělý a svým způsobem velice
zajímavý. Podobně je na tom třeba klub majitelů Citroenu BX bx.velkej.cz
(prostorného a pohodlného, avšak poněkud kazivého auta z Francie).

Šperky na silnicích
Někteří autoři webů jdou se shlukováním do ještě větších detailů. Existují
menší spolky majitelů nejen jednotlivých značek a typů, ale také třeba
ročníkových modelů, nebo dokonce konkrétních typů vozidel. Tato specializace má
své výhody pro vlastní členy (všichni mají v podstatě stejné auto), ale má i
své nedostatky. Její exkluzivita totiž velmi často vyřazuje lidi, kteří se od
požadovaného typu a konkrétního provedení liší prakticky pouze v detailech a
přestože by se rádi přidali, jaksi nemohou. A to bývá na škodu.
Své on-line komunity mají nová auta i taková, která v dnešní době již patří do
sbírky ojetin. Faktem ovšem je, že daleko čilejší ruch najdeme právě v klubech
ojetých vozidel. Důvod je jednoduchý. Jsou to auta, která čas od času potřebují
odborný zásah, dále se častěji stávají terčem tuningových úprav a jejich
majitelé si k nim, pokud skutečně nejde o sběratelské perly, dovolí více, než
by si dovolili ke zbrusu novému autíčku. To ovšem neznamená, že hodnota ojetin
je obecně nižší než nových vozidel. Některé šperky silnic, které jsou dvacet
let staré, mohou stát srovnatelné peníze, jako nejnovější bouráky. To je ovšem
otázka mnoha různých parametrů, které se ve skutečnosti jen velmi stěží
poměřují dohromady.

Speciality a příslušenství
Když hovoříme o klubech majitelů vozidel, pak by bylo hříchem se nezmínit i o
takových aktivitách, které jsou jakoby mimo a které procházejí zájmy různých
majitelů různých značek. To se týká především obecnějších úrovní a obecnějších
činností. Mezi ty nejpopulárnější patří již zde jednou zmíněný tuning. To je
vlastně vylepšování vozidel jak po stránce výkonu (to hlavně) a motoriky, tak i
exteriéru a interiéru. Stroj, který běžně vídáme na našich silnicích, je fanda
schopen předělat tak, že necvičené oko jen s největšími obtížemi zjistí, jaké
značky vlastně dotyčná plechovka je, natož pak co přesně se skrývá pod její
kapotou a co od tohoto stroje můžete čekat v případě, že se na vás někde na
okresní cestě zezadu pověsí. Pokud vás tuning zajímá, podívejte se nejdříve
například na adresu www.tuning klub.cz, kde najdete nejen mnoho zajímavých
informací, ale především fotografií zajímavých předělávek. Stejně tak zde
najdete mnoho textů o činnostech a technikách souvisejících s autotuningem.
Díky internetu se tak můžete dozvědět informace, které by jinak byly dostupné
pouze v nemnoha odborných časopisech či v případě, že znáte někoho, kdo tuning
sám provádí a kdo má kontakty na odborníky, na majitele potřebného vybavení a
hlavně potřebného umu.
Kromě obecnějšího tuningu existují ještě konkrétnější zájmy, pohybující se
často na hranici mezi motorovými vozidly a jinými odvětvími lidské činnosti.
Například internetový magazín www.autohifi.cz vás zavede (z laického pohledu)
do světa autorádií všech možných typů, provedení a vybavení. Můžete si přečíst
mnoho různých recenzí, zahlasovat si v anketě, navštívit konferenci a vůbec se
dozvědět mnohé o něčem, co většina řidičů považuje za jednu konkrétní, sice
důležitou, ale na druhé straně zase ne tak světabornou záležitost, aby si
zasloužila vlastní internetový, natož pak tištěný časopis (ovšem existuje i
ten). V další části článku se tuningu věnujeme podrobněji.
Zde ovšem náš výčet specialit ani zdaleka nekončí. Pokud se podíváte, na českém
internetu najdete mnoho podobných stránek, které bychom mohli nazvat
"vychytávkami". Ještě dříve, než si několik konkrétních klubů představíme, se
ale podívejme ještě na jeden zajímavý server.
Jmenuje se www.autorecenze.cz a je určen především lidem, kteří plánují koupi
ojetiny, a obsahuje jejich recenze. Jsou to názory a zkušenosti všech motoristů
a řidičů, kteří jsou ochotni na tento server přispět. Podobné recenze sice
můžete najít například na www.aaaauto.cz/cz/recenze.php, avšak v tomto případě
se jedná o stránky, které píší profesionálové a hlavně které patří prodejci
vozidel. Na Autorecenzích můžete však nejen číst, ale i sami recenzovat,
dokonce poznatky o nových vozidlech či i o těch, které se již v databázi
nacházejí, jsou zde více než vítány. Stránky jsou přitom svižné, jednoduché k
použití a v rámci možností (praktičnosti) i přijatelně hezké.

Jak mi může elektronický klub pomoci?
Pokud jste fanoušky svého vozidla, pak nemusíte tento sloupek číst. Pokud jste
si však čerstvě koupili nový stroj nebo (spíše) ojetinku, pak věnujte svou
pozornost následujícím řádkům.
Typický fanouškovský klub je vlastně serverem, který představuje několik
základních skupin informací. První je většinou představení dotyčného typu
vozidla a serveru. V případě, že je server obecnější, najdete zde více
informací k různým typům aut, ale těchto informací je zpravidla méně než u
jednotlivých klubů věnovaných konkrétnímu typu daného výrobce. U některých aut
je obtížné sehnat přesnější technickou specifikaci (týká se to hlavně
zahraničních strojů). Na stránkách klubů tuto specifikaci obvykle najdeme.
Přesné technické parametry, systém odvozování výrobních čísel (VIN), seznamy
modelových ročníků a další data jsou důležitá proto, abychom se v daném stroji
byli rámcově schopni orientovat a abychom jej po technické stránce alespoň
elementárně poznali. Takové údaje jsou vám ale k něčemu pouze v případě, že jim
rozumíte.
Další částí je jakási kniha zkušeností s vozidlem. Typické chování, typické
poruchy, typická spotřeba a "zvláštnosti" například některých sérií, jako je
vyšší náchylnost k určitému typu závad, jsou přesně tím, co v oficiální
dokumentaci nenajdeme ani v případě, že bychom ji sehnali hladce a zcela bez
problémů. Právě sem je dobré se podívat ještě dříve, než si nový (ojetý) stroj
vůbec pořídíte. Následující a nejpodstatnější součástí serveru bývá to, co je
na něm živé. Tedy diskuze a chaty. Kromě nich existují ještě e-mailové
konference, které se samotnými serveru mohou a nemusí být přímo provázány.
Pokud je budete hledat, začněte například na serveru Pandora, konkrétně na
adrese pandora.idnes. cz/category/auto_moto. Diskuze je místem, kde se obvykle
můžete zeptat stávajících fanoušků a majitelů na jejich zkušenosti s
konkrétními problémy. Další částí bývají fotogalerie vozidel, a to jak
načančaných krasavců, tak i strojů, které jsou v denním provozu. V případě, že
jsou u nich uvedeny roky výroby a technické stavy, máte možnost si udělat
obrázek o tom, jak vaše vysněné auto vypadá poté, co je deset let v provozu a v
případě, kdy se o něj majitel (ne)stará.
Na serverech najdeme i sekce obsahující informace o srazech majitelů, a to
těch, které proběhly, tak i těch, ke kterým se teprve schyluje. S trochou snahy
je z nich možné vydolovat i to, jak se na takový sraz přijet podívat a pokochat
své oko pohledem na miláčky svých majitelů. Některé servery obsahují seznamy
svých "členů" - tedy lidí vlastnících stejné vozidlo, kteří se k činnosti
serveru a klubu nějakým způsobem aktivně hlásí. Zajímavé je v některých
případech zjistit, co jsou zač - a ze stránek to jsme schopni víceméně nepřesně
poznat. Další části bývají kombinací praktických rad, technických postupů, a to
jak běžných, tak i málo se vyskytujících, odkazy na spřátelené stránky a další
věci. I ony stojí za návštěvu, avšak pouze v případě, že se o problematiku
zajímáte opravdu do hloubky nebo plánujete, že se o ni zajímat začnete.
Toto byl obecný popis typického "klubu", doprovázený obrázky jednoho
konkrétního webu majitelů jednoho konkrétního auta (k němuž se jeden z autorů
hrdě hlásí). Podobné weby se ovšem vyskytují v nejrůznějších modifikacích v
závislosti na tom, jak je jejich konkrétní autoři vypracovali. Dá se říct, že
přesný a jednoznačný "návod", jak to udělat, neexistuje, a tak každý tvůrce
webu do jisté míry, byť se zjevně někde inspiruje, vytváří svůj vlastní, stěží
opakovatelný originál. To, co platí v případě českých "klubů", funguje i u
zahraničních. Snad s tím, že mnoho zahraničních serverů je internacionálních a
podílejí se na nich různí lidé z různých států, často od sebe desítky tisíc
kilometrů vzdálených.

Domácí a zahraniční kluby

• skoda.panda.cz Podívejme se na stránky, jejichž URL najdete výše. Jedná se o
časopis, tedy nikoliv klasický "klub" určený škodovkářům. V jeho archivu
najdete mnoho postupů určených pro práci s novými, ale také starými a stále
populárními vozidly tuzemské značky. Server je dobrý v tom, že na něm objevíte
postupy realizované amatéry, avšak s tím, že mnoho z nich je napsáno a redakčně
na velmi dobré úrovni zpracováno. Jsou tak čtivé a především jsou poměrně dobře
opakovatelné. Časopis je rozdělen do sekcí podle předmětných součástí -
agregátů tvořících škodovku, a i když toto rozdělení jednotlivé články v
některých případech "kazí", celkově je server parádní ukázkou toho, jak může
vypadat obsáhlý a velmi dobře zpracovaný informační zdroj.
• www.rapidity.cz Zajímavý server věnovaný jedinému typu vozidla, přesněji
řečeno původně jen jedinému vozidlu, a sice škodovce v provedení kupé, známé
pod oficiálním označením Škoda Rapid. Přestože informační "výživnost" těchto
stránek zdaleka nedosahuje úrovně těch, které jsme uvedli jako první, i ony se
mohou stát pro majitele/zájemce o Rapida dostatečně dobrým, byť pouze výchozím
místem.

Zahraniční stroje
• www.renault19.wz.cz Typická ukázka, proto jsme ji vybrali pro typický popis.
Klub majitelů stejného typu stroje obsahující všechny podstatné základní sekce.
Najdeme zde dostatek technických informací, v auditoriích je možné si přečíst
zajímavé technické i netechnické diskuze a pokud sami položíme dotaz, je
pravděpodobné, že se brzy dočkáme kvalifikované odpovědi. I další části jsou
typické: seznam a mapka členů, informace o tuningu a cenách, kontakty, bazar
dílů, seznamy odkazů, fotogalerie (a to jak samotných členů, tak i ze srazů
konkrétního typu vozidla (Renault 19) od nás i ze zahraničí). Krátce řečeno,
pěkný server zpravovaný příkladným způsobem a velmi dobře udržovaný. Na
nedostatek informací nebo na neaktuálnost si v jeho případě nelze stěžovat.
• bx.velkej.cz Podobný klub věnovaný jinému francouzskému vozidlu. Najdeme zde
obdobné informace, ovšem v jiném designu a v jiném uspořádání. To ovšem nijak
nevadí ovládání serveru a procházení jeho dostupných informačních zdrojů.
Stránky jsou přehledné, zajímavý je pro majitele dotyčného auta především
katalog jednotlivých náhradních dílů. Nechybí seznam členů klubu, v nichž lze
(na rozdíl od R19) velmi elegantně vyhledávat dokonce podle jednotlivých
parametrů auta. Stránky jsou opět po všech stránkách velmi elegantně zpracované
a je radost s nimi pracovat. Opět se jedná o zajímavý informační zdroj, byť v
jiném kabátě a o jiném vozidle než v předchozím případě. Stojí každopádně za
shlédnutí i pro fanoušky jiných značek.
• mercedes-centrum.cz/klub Stránky věnované netypickému typu Mercedesu typu G.
Server s jednoduchým a svižným designem obsahuje základní informace a fórum,
celek se však podobně jako v případě první uvedené Škodovky tváří spíše jako
časopis než jako klasický klub. Zajímavá je historická část, popisující vývoj
tohoto vozidla, je možné se přihlásit jako "čtenář". Kromě odkazů nechybí ani
galerie obrázků, klubové novinky a inzerce.
• e30-2.wz.cz Bavor je Bavor. ještě o něco jednodušší design a o něco slabší
obsah nabízí stránky fanoušků i u nás populárního německého výrobce osobních
automobilů, hodnocených převážně jako silné, těžké a sportovní. Stránky jsou
věnované několika jednotlivým typům. Najdeme zde technické údaje a klub
majitelů, celkově ale působí dojmem, že se jedná o server ryze určený současným
majitelům těchto vozidel. Data jsou strohá a není jich mnoho, ostatně strohostí
jsou pověstní i samotní Němci. Vzhled stránek je, jak jsme uvedli, jednoduchý a
rychlý, což není na úkor jejich použitelnosti, všechny základní funkce jsou
snadno dostupné, ale žádné "vyšší" funkce žel bohu přítomny nejsou. Možná to
ale ani zas tolik nevadí.
• www.opelklub.cz Klub přátel značky Opel je pro změnu skutečně pouze klubem.
Smyslem stránek je daleko spíše fungovat jako komunita lidí, než abychom na
nich našli přehršel technických dat. Zajímavé jsou odkazy na plánovač cest (v
režii Škoda Auto, což je ostuda) a předpověď počasí. Přestože má web poměrně
povedenou grafiku, informační hodnotu z něj vytěží ti, kdo jsou členy klubu.
Přesto jej lze oplistům k návštěvě doporučit. Nechybí obligátní bazar, avšak
celý klub vypadá, že je konstituován mnohem "profesionálněji" než mnoho jiných
srovnatelných počinů (chtějí členské poplatky).
• trabant.jinak.cz Pokud máte rádi dvoutaktní motory zabalené do slušivé
pryskyřicové karoserie nepodléhající módním vlivům, pak jste právě zde na
správné adrese. Ano, svůj klub mohou mít (a mají) i trabantisté. Obsah stránek
je standardní a přestože grafika vypadá amatérštěji, je poznat, že autorovi
designu tohoto webu vůbec nechybí nadšení. Najdete zde mnoho zajímavých
informací o historii i současnosti populárního bakeliťáku, odkazy a kontakty na
klub, fotogalerii včetně "odstrašujících případů", a mnoho dalších, neméně
zajímavých sekcí. Trabi klub je nepochybně zajímavou webovou destinací i pro
ty, kteří o trabantu neuvažují, ale chtějí se jen ze zvědavosti na něj podívat.

Vy vrazi!
• pirati.ic.cz Nelze si odpustit ještě jednu zajímavost, a to seznam pirátů
silnic. Už jste někomu udělali "myšičku"? Už jste do někoho málem nabourali
nebo už se vám stalo, že jste se nemohli vejít do křižovatky a skončili takřka
v protijedoucím autě? Pak se možná nacházíte na českém seznamu pirátů silnic.
Pokud vše předchozí naopak někdo udělal vám, pak vězte, že můžete na seznam
pirátů silnic sami přispět. Sice vám to nijak nepomůže, ale zato si můžete
vylít zlost.

Klubů je...
Kluby, které jsme si zde představili, jsou jenom částí z početné komunity
podobně zaměřených serverů, jež můžeme na českém a především celosvětovém
internetu najít. Jestliže zde právě vaše oblíbené vozidlo nebylo, neztrácejte
naději a hledejte, je takřka jisté, že někde najdete. Tak například majitelé
kdysi slavných limuzín Tatra 613 si na své přijdou na adrese www.
mujweb.cz/www/klub613. Jsme přesvědčeni, že zkrátka nezůstane nikdo.

Tuning automobilů
V minulém čísle jsme si představili několik internetových on-line autobazarů,
na něž dnes navážeme dalším tématem, týkajícím se čtyřkolých plechových
miláčků. Představte si rachot silných motorů, zápach benzínu a spálených
pneumatik, nablýskané karoserie, to vše navíc ve společnosti krásných žen.
Takový je svět automobilového tuningu, jemuž se nyní budeme věnovat. Nejprve
bychom si mohli přesněji vymezit význam pojmu tuning - tuto definici hledejte
na stránce http://www.tuningy.cz. Kromě elementárního úvodu do problematiky
(rubriky "Jak začít tunit" a "Co je to tuning") zde naleznete galerii obrázků,
wallpapery na pracovní plochu či reportáže ze srazů tuningových nadšenců.
Pokud by vám vysvětlení tuningových základů v podání předchozího serveru
nestačilo, můžete se zkusit podívat na stránky projektu
http://www.auto-tuning.cz, jenž vznikl na podzim roku 1999 pod taktovkou jedné
skupiny mladých nadšenců. Jejich snažení dlouhodobě směřovalo k většímu
rozšíření informací ohledně sportovních úprav automobilů. Jedná se o velmi
pěkně zpracovaný web s množstvím zajímavých informací i fotografií.
Stránka s přiléhavou doménou http://www.zihadla.cz nabídne informace o
sedmdesáti velmi povedených "žihadlech". U každého z popisovaných aut se můžete
kromě technických parametrů pokochat i několika obrázky. Za zmínku stojí ještě
eroticky laděná galerie společných fotografií luxusních automobilů a pohledných
dívek.
Server http://www.autotuning.cz (vůbec první profesionální český internetový
tuningový portál) vznikl někdy ve druhé polovině roku 1999. Zabývá se
zprostředkováním kompletních informací z tuningové scény, a to materiály
slovními i obrazovými. Naleznete tu též poutavě napsané reportáže z velkých
zahraničních tuningových akcí.
Server http://www.autodoplnky.cz se zaměřuje na svůj e-shop, ve kterém se
nachází obrovské množství různých doplňků vhodných pro tuning (namátkou např.
tuningové plasty, koncovky výfuku, oleje, svíčky apod.). Pokud ale nic z toho
koupit nepotřebujete, můžete se tu alespoň podívat na sbírku kuriozit, vybrat
si některý ze šetřičů obrazovky či tapetu na plochu.
Cílem internetového projektu s prestižní doménou http://www.tuning.cz je
vytvořit hodnotný zdroj údajů o výrobcích, dovozcích, prodejcích, servisech,
časopisech, klubech a dalších zdrojích informací z oblasti tuningu. Tuning.cz
chce dále zformovat otevřenou virtuální komunitu lidí s podobnými zájmy a
usnadnit jim vzájemnou komunikaci. Do tohoto společenství by měli patřit jak
profesionálové a zainteresované firmy z oblasti tuningu, tak i široká skupina
zákazníků a fandů.
Slyšeli jste již někdy o virtuálním tuningu? Na první pohled se vám stránka
http://www.virtual-tuning.net bude zdát podobná jako ostatní; nacházejí se na
ní kvanta obrázků nevšedně upravených automobilů. Až při podrobnějším
prozkoumání odhalíte skutečnost, že takové vozítko na silnici bohužel nikdy
nepotkáte, neboť jde pouze o fantazii autora - vzhledově dokonalé auto bylo
stvořeno v grafickém editoru (např. ve Photoshopu).
Web http://skoda.panda.cz přináší zajímavé poznatky nejen pro fandy aut značky
Škoda. Setkáte se tu jak s příspěvky orientovanými všeobecně (např. s články
popisujícími funkci a význam různých částí auta), tak i s poměrně úzce
zacílenými tipy pro majitele konkrétních vozů. Upozorním ještě na fotogalerii,
jež vám může posloužit jako zdroj inspirace k vlastnímu tuningu.
Pro milovníky diskusí na motoristická témata tu máme projekt
http://www.tuning-forum.org. Diskusní fórum, na kterém to skutečně žije - pokud
potřebujete sehnat nějakou informaci anebo se hodláte o své cenné vědomosti
podělit, nasměrujte svůj internetový prohlížeč právě sem.
Průměrná stránka http://www.speedcars.org by vás mohla možná zaujmout vcelku
rozsáhlým archivem fotografií z tuningových srazů a podobných akcí. Pokud vás
tuning zaujal, neměli byste minout ani zdejší databázi odkazů.
Pravidelně aktualizovaný nadšenecký web http://www.tuningxcars.com poskytuje
standardní služby - při jeho návštěvě budete zahlcení přílivem fotografií,
přidáte se k debatě ve zdejším fóru nebo na vaší další pouti internetem
navštívíte některý ze zde uvedených odkazů (ty jsou tu seřazeny v pořadí podle
kvality).
Za odkazem http://www.czechtuning.net se skrývá projekt zachycující českou
tuningovou scénu. Uvidíte fotografie ze srazů, desítky popsaných a nafocených
"nadupaných" aut a sbírku 125 odkazů na weby související s tuningem.
Nejsledovanější motoristický server http://www.auto.cz, jenž je v provozu již
od 1. září 1997, zastřešuje hned několik motoristických internetových projektů.
Máte tu šanci nalézt prakticky vše, co by vás v této oblasti mohlo zajímat:
přehledy denních zpráv, testy, tuning, diskusní fórum, reportáže z autosalonů,
zpravodajství z Formule 1 a mnoho dalších zajímavostí.
Automobilový portál http://www.auto4u.cz je především katalogem stránek o
autech. Jednotlivé odkazy se kromě přehledného rozřazení do několika kategorií
(v sekci tuning se toho času nachází 83 odkazů) vyznačují také stručným
popiskem vystihujícím obsah každého uvedeného webu. Jako doplňkové služby jsou
zde provozovány např. sbírky vtipů, fotokuriozit či stylových plakátů na
pracovní plochu do Windows. Nadšenecký projekt http://rapid.jinak.cz se věnuje
legendárnímu českému sportovnímu vozu - Škodě Rapid. Pokud toužíte po obrázcích
a informacích ohledně "tuněných" rapidů, je to správná volba. Rád bych
upozornil na záložku "Odkazy", v níž se nachází několik desítek přehledně
seřazených linků na podobně orientované weby.
Pokud hledáte zahraniční fanouškovskou nebo tuningovou stránku konkrétního typu
vozu, zadejte do vašeho internetového vyhledávače (Google, Yahoo, Altavista)
dotaz ve formátu "XYZ + ABC", kde XYZ nahradíte označením automobilu a za ABC
vložíte vhodné heslo - např. "tuning" nebo "fan site".

Máte-li nějaký nápad, které zajímavé oblasti bychom se v našem internetovém
cestování mohli věnovat příště, zašlete mi jej formou e-mailu na adresu
cestmir_zak@idg.cz.












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.