Nokia "Sloní ucho" N-Gage - Špičková herní konzole nebo nepovedený mobil?

Internet | 01.11.03

Dne 7. října se zvedla pomyslná opona a Nokia N-Gage se celosvětově představilapotencionálním zákazníkům. Tato konzole bezesporu představuje další koncepční zlom mobilních telefonů...





Dne 7. října se zvedla pomyslná opona a Nokia N-Gage se celosvětově představila
potencionálním zákazníkům. Tato konzole bezesporu představuje další koncepční
zlom mobilních telefonů tedy pokud ji ještě za telefon považujeme.

Za jejím vznikem stojí vzrůstající multimediální trh a zisky, které mobilní hry
přinášejí. Ty si uvědomil i finský telekomunikační gigant Nokia, a tak se začal
výrazně angažovat i na tomto poli. O tom, že se jedná o lukrativní trh, svědčí
i snahy ostatních výrobců, nicméně žádný z Top 10 nepřišel s návrhem, který by
se N-Gage konceptem blížil. Snad pouze Sony Ericsson se svým ovladačem, ale i
zde jde pouze o doplněk telefonu, ne o prvoplánový počin. Přímou konkurenci tak
představuje pouze B^Ngo nepříliš známé společnosti TPPCom. O technickém řešení
N-Gage se popsalo již mnoho papíru, a tak se zaměříme spíše na koncepci jako
takovou a některé detaily, které nás zaujaly při dvou prezentacích tohoto
přístroje pražským zastoupením Nokie.


"Nokijácký" Bluetooth

Na prvním setkání jsme se samozřejmě zajímali o implementaci Bluetoothu, a zda
konečně již bude jejich "nokijácké" řešení plně funkční po předcházejících
všeobecně známých problémech, které telefony Nokia s Bluetoothem měly, a jež
firma jeden čas odmítala s tím, že Bluetooth není strategickou technologií.
Bylo nám sděleno, že vše bude chodit bez problému, ovšem praktická demonstrace
na druhém setkání nedopadla nijak slavně. Nový ředitel divize mobilních
telefonů Victor Saeijs jasně projektem N-Gage žijící, vyzval ke hře jednoho z
novinářů. Bohužel co jsme tak sledovali přes deset minut trvající bezúspěšnou
snahu propojit oba přístroje, pocítili jsme značné obavy, jak tomu bude v
"ostrém" provozu. Když se takový jednoduchý úkon nezdaří v rámci pečlivě
připraveného předvádění na "domácí" půdě, jak dopadne třeba ve vagónu metra?


Mimo Japonsko

Další zajímavostí je neexistence modelu pro Japonsko, i když nám zástupci české
Nokie nejdříve sdělili, že se launch týká i této země. Tedy launch bude, ale
přístroj není asi to znamená, že Japoncům sdělí, že něco takového existuje, ale
ať se tím moc nezatěžují, pro ně to není. Pokud by se jednalo čistě o telefon,
je to pochopitelné ale konzole? Výmluva, že jde o jiný standard celulární sítě
apod., asi moc neobstojí, co říkáte? Navíc když Nokia je na japonském trhu
etablována a nabízí zde telefony (http://www.nokia.co.jp). Z tohoto hlediska
lze vyjádření českého marketingu Nokie, že se zaměřili na sítě GSM, považovat
za alibismus. A proč tolik zmiňuji Japonsko? Tato země je totiž primárním trhem
pro konzole, a nezkusit se na tomto trhu prosadit zavání spíše strachem z
neúspěchu více, než čímkoli jiným. Nebo snad obavou, že by se Japoncům při
spatření N-Gage roztáhli oči do evropských parametrů?


GPRS

Nokia při prezentaci zmínila i hraní přes GPRS. Pravděpodobně v rámci "mlžící"
strategie byla otázka, jak chtějí dosáhnout dobré odezvy pro hraní (ping pod
100 ms), zodpovězena, že odezva bude dostatečná. Teprve v průběhu diskuse
vyplynulo, že podpora GPRS hraní spočívá v tom, že ze serveru N-Gage Arena si
budete moci stahovat "duchy", tedy vlastně záznamy jak hrál někdo jiný, či
případně další úrovně do her apod. Tomu říkáme on-line hraní:-) .


Cílová skupina a hry

N-Gage je směřována na cílovou skupinu zákazníků ve věku 18-35 let s vlastním
příjmem. Jelikož do této skupiny samozřejmě patříme i my, zajímala nás
dostupnost her pro řekněme starší a pokročilé, tedy někde u oné horní hranice
typického kupujícího. Byli jsme uklidněni, že si jistě vybereme do konce roku
bude uvedeno okolo deseti her, a plno dalších bude k dispozici příští rok z
historie jsme se již poučili, že spoléhat na vývojáře, že hra vyjde v termínu,
není příliš moudré.


Prodejnost

Úspěch se samozřejmě měří prodejností, avšak předpoklady tohoto ukazatele nám
Nokia nesdělila. Jak prý víme, čísla nesdělují. Ale do konce roku se prodej
N-Gage na českém trhu bude prý pohybovat v řádu tisíců. Trochu zarážející v
okamžiku, kdy zástupci Nokie brilantně sypali z rukávu čísla o penetraci
ostatních konzolí na trhu. Pravda bude asi opět tam někde venku neschopnost či
neochota sdělit čísla znamená dvě věci, a ani jedna nehovoří pro Nokii. Buď
odhad skutečně nemají, ale z jejich strany prezentovaný přehled o trhu konzolí
to vyvrací, nebo se obávají skutečně nízkého prodeje.


Hackněte N-Gage

Samozřejmě se neopomenulo ani zabezpečení konzole a s tím související
"pirátění" her. Odpovědí nám byl úsměv a silná slova o tom, že zabezpečení je
dostačující. Jak dlouho to trvalo u Playstation 2? Šest měsíců, asi tak? Možná
by to stálo za soutěž. Asi taková byla reakce na tento dotaz. Takže jak vidno,
Nokia si je jista svým produktem natolik, že si troufne vyzvat na souboj
hackerskou/crackerskou komunitu. Uvidíme, jak dlouho jim úsměv vydrží.


Hrajeme si

Kolega v bratrském GameStaru měl N-Gage k otestování, tak jsme si ji na několik
dní půjčili, a vyměnili postřehy. Prvním problémem z našeho hlediska je fakt,
že MMC kartu, na které je hra uložena, lze vyměnit pouze tak, že vyjmete
baterii. Trocha inspirace např. u PDA by v tomto případě neškodila. Při hraní
docházelo až moc často k resetu celého zařízení, občas nešla uložit pozice ve
hře, takže se muselo začínat odznovu apod. otázkou je, nakolik má vinu přístroj
či hra, nicméně Nokia je v tomto případě i vydavatelem hry. Brilantní displej
by si i člověk vychutnal, nebýt toho, že ovladač designovala pravděpodobně útlá
ženská ručka, a naše palce jsou přece jenom o trochu větší. Komfortní ovšem je
při psaní SMS i přehrávání MP3 souborů.


Cena

Cena N-Gage byla na českém trhu stanovena na 10 977 Kč (Oskar). Cena "áčkové"
hry jako je Sprinter Cell by se měla pohybovat okolo 1 500 Kč. Mimochodem, při
první prezentaci se cena udávala okolo 30 eur.















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.