Kudy a kam?

Internet | 01.11.04

Prázdniny a hlavní turistickou sezónu již máme za sebou, večery se prodlužují,je proto ideální čas k rekapitulaci dosavadních zážitků a plánování cest dalších. My jsme se na otá...





Prázdniny a hlavní turistickou sezónu již máme za sebou, večery se prodlužují,
je proto ideální čas k rekapitulaci dosavadních zážitků a plánování cest
dalších. My jsme se na otázku "kudy a kam?" podívali trochu z jiného úhlu jaké
možnosti při plánování a během vlastního cestování nabízí elektronické pomůcky,
jaké systémy a za kolik jsou na trhu a jaké zkušenosti s jejich používáním naši
autoři získali.

Každý, kdo občas vyrazí někam "za humna", do neznámých a snad i vzdálených
míst, se potřebuje nějak orientovat. Pokud má na cestování omezený čas nebo
spěchá, potřebuje co nejkvalitnější způsob orientace. Každý, kdo má jasnou
představu "kam", potřebuje obratem zjistit i "kudy" tam a posléze zpět. Někdo
si vystačí s intuicí, další se všude doptá, ale většina lidí v dnešní době
hledá především oporu v mapách. Mapa je skvělá věc a bezesporu patří k
nejužitečnějším vynálezům všech dob, nicméně v nepřehledném terénu s málo
orientačními body jsme si pravděpodobně všichni již zažili své. A nemusí to být
zrovna hustý prales, stačí nějaké neznámé město s magistrátem, který šetří na
značení, nebo víceúrovňová dálniční křižovatka se směrovkami na všechna jiná
než ta naše cílová města.
Kvalitní mapa a kompas jsou z určitého úhlu pohledu pomůcky nejspolehlivější, z
jiného úhlu ale značně omezené a někdy i škodolibě nespolupracující. Moderní
navigační technika nabízí mnohá plus, především potom automatické určení
aktuální polohy, vedení po plánované trase, přesnou polohu mnoha zajímavých
míst a objektů a skladnější formát map v několika měřítcích. Všechny podobné
systémy mohly vzniknout díky již několik desetiletí fungujícímu systému
družicové navigace GPS, který navíc poslední 4 roky poskytuje své služby s
vysokou přesností všem po zemském povrchu se pohybujícím přijímačům (viz
rámeček Základní fakta o GPS). A protože obliba a prodej těchto zařízení roste,
klesá jejich cena na stále zajímavější úroveň. Satelitní GPS navigaci tedy
kromě armády dnes využívají i civilní služby, teroristé, všemožní dopravci a
konečně i my, turisté, automobilisté, cyklisté, horolezci, letci, jachtaři či
parašutisté.

Kapesní GPS přijímače
Nejlevnější možnost satelitní navigace představují kapesní nemapové GPS
přijímače (např. Garmin Geko 101 za cca 4 200 Kč), dalo by se říci chytré
kompasy. Tato zařízení neobsahují žádné elektronické mapy, ale dokáží vám
sdělit přesnou polohu (cca na 10 metrů), nadmořskou výšku, určit směr a
rychlost pohybu a dokáží si s různou přesností zapamatovat prošlou trasu, resp.
některé její body. Většinou je možné klíčové body do přístroje vkládat i
manuálně (souřadnice) a nechat se pak na ně navigovat (vzdušnou čarou).
Zkušenějšímu turistovi k tomu bude stačit dobrá mapa a pravítko. Se
zmenšujícími se rozměry, zvyšující se odolností, pamětí, výdrží, citlivostí či
elegancí těchto zařízení pak jejich cena úměrně stoupá.
Většina o něco dražších přístrojů již umožňuje komunikaci s počítačem a
obousměrný přenos klíčových bodů trasy - plánované nebo zaznamenané během
pohybu (např. Garmin Geko 201 za necelých 5 tisíc). V tomto případě je
plánování (nebo prohlížení) realizované cesty daleko komfortnější, odehrává se
v některé z aplikací s elektronickou mapou (např. sharewarový OziExplorer) ve
známém a docela přehledném prostředí běžného PC.
Určitou odnoží zařízení tohoto typu jsou i speciální "větší hodinky" pro
sportovce, které zaznamenávají průběh realizované trasy pro pozdější
vyhodnocení, simulují soupeře s předprogramovanými schopnostmi, měří výdej
energie apod.

Vyspělé GPS navigátory

Na vyspělejších jednoúčelových GPS navigátorech již nalezneme grafický displej
s vyšším rozlišením a uvnitř elektronické mapy. Tato zařízení se svými
schopnostmi velmi liší, především možnostmi zobrazení, uživatelskými funkcemi a
paměťovou kapacitou pro umístění map a bodů zájmu (viz popis elektronických map
dále). Tyto přístroje se prodávají v pásmu od cca 8 tisíc (eTrex Legend) až po
60 tisíc korun (StreetPilot 2660 s dotykovým displejem a sadou map). Vyspělejší
GPS navigátory mají vždy obslužnou aplikaci na PC, v níž můžeme plánovat a
prohlížet trasy, ale hlavně zde nastavujeme jaké mapy a body zájmu se mají do
přece jen omezené paměti zařízení přenést. Tyto navigátory jsou dostupné v
různých velikostech, od kapesních a cyklistických až po spíše automobilové.
Samostatnou kategorií jsou pak speciálně přizpůsobené a patřičně drahé
přístroje pro letce a námořníky.
Protože automobilisté představují pro výrobce zařízení tohoto typu jeden z
nejzajímavějších a potenciálně i největších trhů, najdeme řadu specializovaných
systémů určených pro montáž do auta. Tato zařízení jsou většinou samostatná,
mapy si dokáží načíst přímo z CD a ta lepší dokáží určovat polohu nejen pomocí
GPS, ale také výpočtem podle rychlosti a směru pohybu auta (to se hodí zvláště
v husté městské zástavbě, tunelech, podjezdech apod.). Jako příklad této
kategorie můžeme uvést Garmin StreetPilot 2610 za 42 000 Kč i s mapami západní
Evropy až do úrovně ulic.
Pochopitelně nejelegantnější, ale také nejdražší jsou navigační systémy
nabízené samotnými výrobci (viz článek Jak pracuje navigační systém v
automobilu). Do Škody Superb, Octavie a Fabie stojí originální výbava zhruba 65
tisíc Kč, navigační CD s mapami potom 4 400 Kč. Další variantou jsou speciální
autorádia s navigací, například Blaupunkt DX-R 52 za 30 000 Kč (mapy od 5 do 7
tisíc) nebo nedávno uvedený TravelPilot E1 s komunikací v češtině a cenou 20
tisíc (mapy od 6 do 8 tisíc). Tato navigační autorádia mapy nezobrazují, ale
"jen" nám radí, kudy k zadanému cíli a zobrazují všechny obvyklé parametry. DX
verze navigátorů této značky umožňují průběžnou aktualizaci stavu silnic a
provozu na základě TMC informací v rozhlasovém vysílání (v zemích, kde se toto
zajišťuje, u nás zatím ne).

Flexibilní kombinace
A konečně se dostáváme k systémům, které by mohly být podle našeho názoru pro
čtenáře PC WORLDu nejzajímavější. Jedná se o kombinaci počítače (přenosného či
kapesního) a samostatného přijímače GPS signálu. Jak je zjevné, je to varianta
nejflexibilnější a při porovnání všech dostupných vlastností zároveň i
nejlevnější. Na druhou stranu je potřeba hned na začátku upozornit, že jako
všude ve světě PC, i zde se mohou objevit problémy při vzájemné spolupráci
zařízení a určité nedotaženosti softwaru - je zde každopádně potřeba určitá
technická zručnost.
Obecnou výhodou světa PC a do určité míry i Palm OS a Pocket Windows je jeho
otevřenost. Proto si můžeme při výběru elektronických map na této platformě
zdaleka nejvíce vybírat a méně nároční mohou koneckonců zůstat u sharewarových
programů a svépomocně připravených map, za něž kromě času a nervů nic platit
nemusí. Nicméně pro seriózní použití, zvláště pro skutečně průběžnou navigaci
je potřeba nějaký ten tisíc do softwaru investovat (viz přehled mapových
softwarů).
Pokud mapu na notebooku nebo PDA máme, budeme potřebovat ještě zmíněný GPS
přijímač. I zde se otevírá celá řada variant, přičemž nejzajímavější
pravděpodobně budou přijímače komunikující přes Bluetooth. Tato zařízení
velikostí zhruba poloviční počítačové myši jsou vybavena vlastními bateriemi a
díky bezdrátovému připojení je lze na cestách velmi flexibilně umisťovat pod
čelní sklo automobilu, na řidítka či do horní kapsy batohu (zvláště v autě je
nutné přijímači zajistit "výhled na oblohu"). Jejich ceny se pohybují od 5 500
Kč výše. Kabelové moduly jsou sice až o 2 tisíce levnější, ale kromě vlastního
kabelu jsme pak omezeni i typem konektoru (u notebooku sice můžeme využít
univerzální USB, ale pro PDA jsou konektory velmi různorodé). Na druhou stranu,
když si jsme jisti, že chceme používat výhradně PDA, stojí za úvahu elegantní
GPS přijímač do CF slotu, za sumu někde mezi těmi výše uvedenými.
Zatím jsme hovořili o PDA i notebooku, ale všem je jistě jasné, že skutečně
flexibilní a plně přenosné řešení bude vyžadovat počítač kapesní. Nabízených
variant je ohromné množství, budeme proto vybírat podle celkové výbavy,
plánovaného rozhraní GPS modulu (konektor, Bluetooth, PCMCIA) a doby provozu na
baterie. Pokud máte zájem o skutečně kompaktní řešení, pak vaší pozornosti
doporučujeme PDA zařízení Garmin iQue 3600 nebo Yakumo Delta 300 GPS, což jsou
PDA s integrovaným GPS přijímačem.

Elektronické mapy
Ke GPS modulu sice dostaneme aplikaci, ale ta nám zobrazí maximálně polohu na
zemském glóbu, přesné souřadnice, výšku, aktuální rychlost, dobu východu a
západu slunce a názvy viditelných satelitů. Navigace nastává až v příslušném
mapovém softwaru. Přehled těch nejrozšířenějších najdete na následujících
stranách a bude vám z něj ihned jasné, že nabídka je skutečně široká. Přesto by
se mapové aplikace daly rozdělit na několik základních skupin. Nejprve podle
typu dat.
Stejně jako se zásadně liší možnosti práce s bitmapovým a vektorovým obrázkem,
tak se liší i možnosti navigace v bitmapových a vektorových mapách. Bitmapová
mapa je v podstatě obrázek mapy klasické (ve většině případů v několika
měřítkách), což má výhodu povědomého vzhledu, ale nevýhodou jsou omezené
možnosti přiblížení a možnost výběru zobrazení pouze některých objektů.
Vektorová mapa sice může vypadat trochu nezvykle, "stroze", ale umožňuje
plynulé zvětšování, výběr objektů a zpravidla i přesnější navigaci. Možnosti
navigace však určuje především další výbava elektronické mapy, což by mohlo být
další kritérium jejich dělení.
Úplně nejjednodušší mapa (jakou lze bez velkých problémů připravit doma) je
zaměřený sken mapy klasické (obrázek s informací o souřadnicích klíčových
bodů). Taková mapa stačí k tomu, aby nám software ve spolupráci s GPS vždy
ukázal aktuální pozici i zatím absolvovanou trasu. Když však budeme chtít více
- najít určité město, ulici, číslo, objekt, benzínku, nejkratší trasu,
optimální trasu atd. - budou zapotřebí příslušné informace o souřadnicích měst,
ulic, objektů, typu silnic atd. A právě rozsah těchto informací se u
jednotlivých produktů značně liší.
Posledním kritériem by mohly být nabízené funkce. Ty nejlepší aplikace umožňují
velmi flexibilní plánování trasy (itinerář a varianty trasy s ohledem na cenu,
rychlost či vzdálenost) a následně i navigaci po ní (s průběžným zobrazením
polohy ve vhodném měřítku, upozorněním na klíčové změny směru, reakce na
odchylky z trasy), přechod mezi různými mapami, doplňování vlastních bodů zájmu
(objektů), jejich výměnu mezi uživateli a různé statistiky.
Cena map v elektronické podobě je poměrně vysoká, nicméně z uvedeného je jasné,
že se vlastně jedná i o poměrně rozsáhlý katalog; navíc u nich nehrozí
prošoupání či roztrhání. Pro piráty máme navíc jednu špatnou zprávu: v PDA se
mapy zpravidla aktivují pro dané zařízení a jsou proto nepřenosné.

Základní fakta o GPS
GPS (General Positioning System) je projekt americké armády vyvíjený od roku
1973 pro vojenské účely. V roce 1983 byl s určitými omezeními zpřístupněn i pro
civilní použití, v květnu 2000 byla tato omezení přesnosti (zavádění umělé
chyby) zrušena. Dnes je systém řízen vládou USA, která zodpovídá za jeho
přesnost a údržbu. Velký rozmach v civilním užití nastává po roce 1993 a
pokračuje dodnes.
Systém GPS je tvořen 24 (+3 záložními) satelity na 6 oběžných drahách (navzájem
posunutých o 90o) se sklonem 55o a s výškou 20 200 km nad zemí s oběžnou dobou
11 h 58 min a řídícím centrem. Tím je zajištěno, že z jakéhokoliv místa na
zemském povrchu lze v kterémkoliv okamžiku přijímat signál z alespoň 5 satelitů.
Pro výpočet polohy postačí signál tří satelitů, pokud chceme určit i výšku,
potřebujeme čtyři družice. Pokud chceme určovat polohu s vysokou přesností,
potřebujeme satelitů alespoň pět. Obecně platí, že čím více satelitů přístroj
zachytí, tím je určení polohy a výšky přesnější a naopak - problémy proto
nastávají v úzkých údolích a vyšší městské zástavbě. Vzhledem k malé energii
signálu je nutná "přímá viditelnost".
Přijímač ze signálu satelitů a z jejich vzájemné polohy dokáže velmi přesně
spočítat aktuální polohu a výšku. Kvalitnější komerční GPS přijímače dosahují
přesnosti na několik metrů, vojenské pracují až s centimetrovou přesností.

Hlavní mapové softwary
(uvedeny jsou jen vybrané mapy s orientačními cenami včetně DPH):

GPS Pilot
Vyspělý mapový a navigační software určený pro platformu Palm OS pracuje s
různými druhy rastrových podkladů, plně využívá vysoké rozlišení displeje.
Umožňuje práci s více mapami různých měřítek a velmi snadné přepínání. Ve
spolupráci s GPS centruje mapu, ukazuje aktuální polohu a vybrané body zájmu.

Aeromapa ČR (1 : 400 000):390 Kč
Autoatlas (1 : 100 000) :990 Kč
Cykloatlas (1: 100 000):1 290 Kč
Plán Prahy:790 Kč
http://www.GPSPilot.com, http://ww.pdamapy.cz

MapSource
Tento mapový systém je určen pro navigační přístroje Garmini, jeho možnosti do
jisté míry určuje používaný typ zařízení. Nabízí se k němu velké množství
různých map, software pro přípravu trasy na PC a přenos do zařízení je v ceně.

Uliční síť, města a turistické mapy Evropy, USA, Austrálie, Kanady:
od 4 do 14 000 Kč
Topografická mapa ČR (1 : 50 000):3 900 Kč
Autoatlas ČR (1 : 150 000 a 10 000): 2 700 a 4 900 Kč
http://www.garmin.com

GeoBáze
Z pochopitelných důvodů pochází velká část u nás používaných českých mapových
podkladů od Geodézie ČS. Kromě toho, že prodává rastrová a vektorová data
velkým zákazníkům, nabízí různé sady mapových dat i pod vlastní značkou GeoBáze
s prohlížečem pro Windows (jednodušší Standard zdarma, Professional za 7 500
Kč), který spolupracuje s GPS a exportuje data do různých formátů. K
jakémukoliv CD-ROM Edice GeoBázer je možné zakoupit modul pro vyhledávání a
optimalizaci tras Komplet (3 900 Kč) se silnicemi 1. až 3. třídy.

Česká republika (1 : 100 000): 1 990 Kč
Mapa kraje (1 : 100 000, města 1 : 10 000): 990 Kč
Praha (databáze adresních bodů): 8 000 Kč
http://www.geodezie.cz

MF Navigátor
Tento software pro PC-Windows či Unix pracuje s vektorovými mapami a zajišťuje
standardní plánování a navigaci včetně hlasového výstupu (v ceně mapy).
Dodávají se k němu mapové podklady s databází objektů pro většinu zemí západní
Evropy a ČR.

Jeden evropský stát:1 790 Kč
Většina států záp. Evropy + ČR:2 500 Kč
http://www.gpsweb.cz

OziExplorer
Aplikace se dodává ve verzi pro Windows i PDA (cena 990 Kč) a pracuje se
zaměřenými i nezaměřenými rastrovými mapami. Pro PC je k dispozici rovněž
sharewarová verze. Dovoluje kalibraci vlastní (naskenované) mapy a export
připravených tras do různých formátů, komunikuje s řadou GPS přístrojů.

Aeromapa ČR (1 : 400 000):390 Kč
Autoatlas (1 : 100 000) :990 Kč
Cykloatlas (1: 100 000):1 290 Kč
Plán Prahy:790 Kč
http://www.oziexplorer.com, http://www.pdamapy.cz

Pocket KIM
Nejpodrobnější vektorová mapa silniční sítě ČR a SR umožňuje vyhledávání ulic
až ve 140 městech, vyhledávání obcí, umožňuje plánování nejkratší nebo
nejvýhodnější trasy (aplikace v ceně mapy). Připravené trasy lze ukládat ve
formě itineráře. Navigační funkce zahrnují zvukové upozornění na blížící se
odbočku, automatickou změnu měřítka a signalizaci odklonu od trasy. K programu
je možné doplnit aplikaci vytvářející knihu jízd (2 400 Kč).

Mapa ČR s plánem Prahy:1 790 Kč
Mapa ČR s plány 72 měst:3 930 Kč
Mapa ČR s plány 140 měst:5 830 Kč
http://www.pocketkim.cz

Route 66
Tato multiplatformní aplikace je k dostání pro PC i Pocket Windows, Mac OS X a
telefony Series 60. Protože pracuje s vektorovými mapami nabízí standardní
funkce plánování a průběžné navigace. Umožňuje neomezené doplňování vlastních
bodů zájmu a flexibilní nastavení způsobu zobrazení. Pro Německo, Velkou
Británii a Nizozemí jsou na internetu dostupné aktuální dopravní informace
(bezplatně). Mapa ČR pokrývá Prahu, Brno, Ostravu, Plzeň a Karlovy Vary v
rozlišení ulic, 10 měst orientačně, dálnice, hlavní tahy - zbytek ČR je prázdný.

ROUTE 66 Europe 2004 pro PDA:9 500 Kč
ROUTE 66 Europe 2005 pro PC:3 900 Kč
http://www.euroatlas.cz

Smart Maps
SmartMaps je obchodní značka firmy PLANstudio pro elektronické mapy vyráběné ve
spolupráci s německou společností. Plně lokalizovaný software (dodávaný k mapám
zdarma) je určen pro všechna novější, barevná zařízení s Palm OS, Pocket PC a
nově i Symbian OS. Smart Maps obsahuje rastrové mapy v několika měřítkách
(maximum je 5 úrovní). Rejstřík sídel a turistických zajímavostí je možné
prostřednictvím webu výrobce průběžně rozšiřovat. Není zde možná interaktivní
navigace.

Aeromapa ČR (1 : 400 000):490 Kč
Autoatlas ČR (1 : 100 000) :1 190 Kč
Cykloatlas ČR (1 : 100 00):1 390 Kč
Praha a okolí (1 : 15 000) :990 Kč
Brno (1 : 10 000)4:90 Kč
http://www.pdamapy.cz

TomTom CityMaps
Mapy měst západní Evropy určené pro Pocket PC i Palm OS. Celý komplet obsahuje
zhruba 100 000 vektorových plánů měst západní Evropy s možností vyhledávání
ulic a plánování tras z ulice do ulice. Je zde několik možností plánování tras,
kromě standardních dvou (nejkratší a provozně výhodná) dokáže připravit i trasy
pro pěší. Systém zajišťuje průběžnou navigaci a reaguje promptně i na
neplánované vychýlení z trasy.

Města západní Evropy:1 780 Kč
http://www.tomtom.com, http://www.sunnysoft.cz

TomTom Navigátor 3
Mapy a navigační aplikace pro Pocket PC i Palm OS (dodávaná s regionálními
mapami) umožňuje 3D zobrazení okolí, hlasovou navigaci v několika evropských
jazycích (v češtině zatím ne), rychlou automatickou změnu trasy při odklonu,
propojení s adresářem Pocket Outlook při plánování cest a další. K dispozici
jsou podrobné vektorové mapy všech zemí západní Evropy s ohromnými databázemi
bodů zájmu a mapa hlavních silničních tahů pro plánování průjezdů napříč celou
Evropou, včetně České republiky.

Aplikace, mapy Německa, Rakouska, Švýcarska a hlavních tahů: 5 580 Kč
Podrobné mapy 15 zemí západní Evropy:5 940 Kč
http://www.tomtom.com, http://www.sunnysoft.cz

Touartech QuoVadis
Navigační a plánovací software pro Windows je určen především pro použití v
kombinaci s GPS přijímači Garmin, Lowrance, Eagle, MLR a Magellan. Light verze
(3930 Kč) pracuje s rastrovými mapami se zaměřenými rastrovými mapami i
obyčejnými obrázky, Full verze (6270 Kč) navíc i s mapami vektorovými. Software
má bohatou funkční výbavu, včetně 3D modelování povrchu.

Turistické mapy KČT 1 : 50 000: kus 100 Kč
Topografická mapa celé ČR 1 : 50 000 : 3 340 Kč
Autoatlas ČR 1 : 200 000 : 1 240 Kč
Mapa Prahy: 964 Kč
http://www.navigacegps.cz

Shareware
Pro komunikaci s jednoúčelovými GPS přístroji je k dispozici řada sharewaru,
trialwaru a freewaru. Většina z nich umí přenášet body trasy do PC a zpět,
případně je vykreslit na mapě. Zájemcům doporučujeme návštěvu kvalitně
zpracované stránky gps.slansko.cz/programy.html (některé ze zde uvedených
aplikací najdete i na našem CD).

S Tomem na cestách

Marek Dědič

Jednou z důkladně testovaných sad byl i navigační balíček od společnosti
Sunnysoft, totiž mapový software TomTom Navigator, PDA Asus A620BT, Bluetooth
GPS přijímač BT-308 a držák pro uchycení PDA na čelní sklo auta. Projeli jsme s
touto sadou velký kus Evropy a zde jsou praktické zkušenosti.
Instalace map na PDA probíhá obvyklým způsobem prostřednictvím PC a
synchronizace, vzhledem k rozměrům mapových podkladů bylo soubory potřeba
umístit na 256a 512MB SD paměťovou kartu - vektorové mapy TomTom s kompletními
databázemi mají následující velikosti: hlavní evropské silnice 85 MB, Německo
230 MB, Rakousko 45 MB, Švýcarsko 25 MB, Francie 235 MB a Itálie 190 MB. TomTom
Navigátor se ihned po zapnutí ptá po GPS přijímači, s nímž se po aktivaci
Bluetooth komunikace bez problémů domluvil. Nicméně na určení polohy si po
prvním zapnutí GPSky (nebo po delší době či na jiném místě) musíme chvilku
počkat, typicky kolem dvou minut, v podmínkách s horším příjmem i déle. Po
přerušení signálu nebo dočasném vypnutí se GPS zorientuje daleko rychleji.
Samotný GPS přijímač GPS BT-308 je zařízení velmi kompaktní, na jeho povrchu
najdeme pouze vypínač, konektor pro napájení, externí anténu a tři kontrolky
stavu baterií, GPS signálu a bezdrátové komunikace. Po nabití zabudovaných
akumulátorů vydržela GPSka pracovat zhruba 8 hodin, což většinou stačilo k
celodenní navigaci. Když jsme realizovali delší přejezdy, přišel ke slovu
napájecí kabel s rozdvojkou, umožňující současné napájení GPS i PDA. Přijímač
strávil většinu času na konci palubní desky pod předním sklem a až na několik
obecně náročných situací ve vyšší městské zástavbě a v horských údolích
pracoval naprosto bez problémů.

Flexibilní držák jsme umístili tak, aby bylo PDA co nejblíže volantu a jeho
sledování a ovládání tak při řízení rušilo co nejméně. Tato poloha je vhodná i
vzhledem k poměrně malé hlasitosti zvukového výstupu - navigační pokyny jsou
pak dobře slyšet i při zapnutém rádiu. Displej je samozřejmě nejlépe čitelný s
podsvícením, takže jsme po většinu času využívali napájení ze zásuvky v
přístrojové desce.
Možnosti navigačního systému však určuje především mapová aplikace. Vzhledem k
tomu, že jsme měli možnost porovnat řadu programů, je možné směle označit
TomTom Navigator za jeden z nejlepších (žel i jeden z nejdražších). Kromě
základních funkcí zobrazení aktuální pozice a možné trasy nabízí velmi
flexibilní plánování a hlavně výbornou navigaci v reálném čase. Jedinečný
přehled o nejbližší budoucnosti zajišťuje 3D pohled - plán silnic a jejich
okolí je vykreslován v perspektivě podle aktuálního směru jízdy - přirozeně se
tak spojuje s tím, co vidíme z auta před sebou. Náhled dále mění měřítko
zobrazení podle situace (složitější mapu přiblíží), ukazuje vzdálenost a podobu
nejbližší křižovatky a když se jí blížíme, tak nám potřebný úkon s předstihem a
potom přímo na místě nadiktuje (lze nastavit ženský či mužský hlas, řadu
evropských jazyků, češtinu zatím ne).

Když chceme přejet nejkratší nebo nejrychlejší cestou z jednoho místa na druhé,
stačí označit cíl a požádat o navigaci. Pokud se nám bude jednat o složitější
výlet - třeba dovolenou s návštěvou historického centra několika měst,
vybraných pláží a kulturních stánků - potom si z požadovaných zastávek
sestavíme itinerář. Jednotlivé body můžeme zadávat kliknutím na místo v mapě
nebo je hledat podle adresy či prostřednictvím rejstříku v přehledech tzv. bodů
zájmu (POI, Point of Interest), kde v závislosti na výbavě mapy najdeme
například turistické zajímavosti, benzínky, kempy či parkoviště (TomTom má cca
50 kategorií). V námi testovaných mapách byly databáze POI velmi podrobné pro
Itálii, ve Francii byly některé oblasti pokryté důkladně, jiné spíše sporadicky
(v Nice např. pozor, je zde chybně zanesena poloha Matissova muzea), každopádně
vždy zde byly tisíce těch důležitějších objektů. Další je možné doplnit z
bezplatných databází na internetu (např. restaurace či stabilní radary v
Anglii).
Díky navigačnímu systému jsme během dovolené viděli zaručeně víc zajímavých
míst, než bychom mohli spatřit bez něj. Každé ráno jsme si v mapě s rozlišením
až na čísla domů vybrali podle prospektů nebo podle citu zajímavé partie měst,
vyhlídky a plánované zastávky, a pak již jen s údivem sledovali, jak rychle se
dá historickými centry plnými jednosměrných ulic projíždět. Občas nám to
připomínalo scény z Matrixu - jedeme po promenádě podél zdánlivě souvislé stěny
honosných domů, když klidný hlas praví: "po 100 metrech zahni doprava". Stále
si říkáme, že to bude nějaká chyba, když opět zazní důrazně "zahni teď". A
skutečně, najednou je tu ulička, sotva na jedno auto, ale průjezdná. Za 5 minut
jsme z hustého centra zpět na dálnici. Podobně představuje podrobná mapa výhodu
ve složitějším terénu, vidíme například tvar blížících se serpentin (jízdu na
doraz bychom však nedoporučovali, protože mapy přece jen nejsou 100% přesné)
nebo vhodný pruh na dálničních křižovatkách.
TomTom Navigátor se zručně vypořádá i s odchylkami z trasy. Když na
složitějších křižovatkách špatně odbočíme, musíme jet po objížďce nebo si
úmyslně zajedeme na nějaké neplánované zajímavé místo, průběžně upravuje trasu
tak, abychom se co nejkratší cestou dostali k dalšímu bodu našeho itineráře.
Rovněž průběžný odhad doby dojezdu se ukázal být až neuvěřitelně přesný.
Zatím jsme hovořili především o přednostech, nicméně jsou zde i určité
zádrhele. Jak již bylo řečeno, příjem ze satelitů může být v husté a vysoké
městské zástavbě natolik rušen, že se PDA "nechytá" a my musíme okamžitě začít
improvizovat. Určité problémy jsme měli rovněž při přepínání mezi mapami -
někdy se naplánovaná trasa na schematické mapě Evropy zachovala, někdy itinerář
zmizel. A poslední obvyklejší problém představovalo obnovení komunikace po
vypnutí jednoho či obou přístrojů. Navíc se bez aktivní GPS v dosahu nedá s
Navigátorem chvíli téměř pracovat, protože ji neustále hledá a opakovaně se
ptá, jaké zařízení použít - nepomáhá ani Cancel. Někdy byl dokonce v takové
situaci nutný i Reset.
Jak bylo v úvodu řečeno, je toto kombinované řešení vhodné pro technicky
alespoň trochu zručné a zkušené uživatele (tj. pro všechny čtenáře PC WORLDu,
ale asi ne pro jejich tchýně). Když vše funguje jak má, je to úžasné a člověk
si vystačí s jednou rukou - ovládání se odehrává prostřednictvím tlačítek PDA a
velkých ikon na dotykové obrazovce. Oproti originální navigaci do auta je vše
zajisté složitější, ale lze jej použít kdekoliv (při pěším výletu, na kole),
lze použít libovolné mapy a pokud PDA využíváme i jinak, pak jsou náklady na
pořízení samotné navigace výrazně nižší.
Software TomTom Navigator 3 pro PPC a pro PalmOS se dodává v kombinaci s mapou
hlavních evropských silnic a jednou z následujících map: Benelux, Francie,
Německo + Rakousko + + Švýcarsko, Velká Británie, Itálie, Španělsko +
Portugalsko, Norsko + Švédsko + Dánsko + Finsko. Za výhodnou cenu je nabízen
rovněž komplet celé západní Evropy na osmi CD. Škoda, že ČR je zatím pouze v
podobě hlavních silničních tahů - v EU již jsme, tak snad časem - určitě to
bude stát za to.

SmartMaps prakticky

Hynek Vácha

Dnes již není nutné spoléhat pouze na jednoúčelová GPS zařízení, která na
relativně malém displeji nemohou poskytnout velký komfort, ale s výhodou lze
využít kvalitních displejů PDA. Během testování jsme projeli mnoho
nejrůznějších koutů republiky, kde jsme zkoušeli přesnost mapových podkladů a
spolupráci PDA s GPS modulem.
Pro většinu uživatelů je důležitou informací, že pro provoz více map nebude
paměť PDA postačovat a je tak nutné investovat i do paměťové karty. Mapy, které
jsme měli k dispozici - SmartMaps - lze pak snadno nainstalovat i na samotnou
kartu (což při využití rychlé čtečky karet instalaci značně urychlí, mapa Prahy
potřebuje 25 MB a Autoatlas 47 MB). Vlastní provozování map na libovolném PDA
je velice intuitivní, takže se nemusíte obávat problémů s orientací v
okamžicích, kdy je potřeba se rychle rozhodnout, kterým směrem se vydat.
Všechny základní funkce map splnily naše očekávání. Kvalitní zpracování
vlastních mapových podkladů, jejich plynulý posun i snadné vyhledávání totiž
bezesporu patří k parametrům, na nichž do značné míry závisí použitelnost
aplikace. Zoom je zde k dispozici jednak v předem definovaných stupních, jednak
je možné měnit zvětšení plynule přesně podle přání. Při plynulém zoomování však
dochází pouze ke změnám rozlišení, nikoli měřítka map, což v extrémních
případech zvětšení může způsobit i nečitelnost některých zobrazovaných údajů.
Posun mapových podkladů je plynulý až na případy velkého obsazení paměti PDA -
v takovém případě si na překreslení musíme počkat.
Zásadním rozdílem oproti klasickým papírovým mapám je pak vyhledávání. Zde není
potřebné listovat rejstříkem a poté se vracet na patřičnou stranu, na níž je
pak informace nutné dohledat. Stačí v menu Objekty zvolit položku Hledat a po
zadání prvních písmen pak ze seznamu vybrat požadované místo, které se nám poté
zobrazí. K dispozici je i funkce nastavení výchozího, respektive cílového bodu
cesty, které nám mohou dále usnadnit navigaci. Samozřejmostí je i možnost
měření vzdálenosti.
Pokud chceme využívat mapy v kombinaci s navigací, je pro nás velice důležité
menu Možnosti, v němž najdeme položky umožňující nastavení a vypnutí či zapnutí
GPS. Nastavení komunikace mezi GPS a softwarem v PDA je otázkou několika málo
úkonů. Je potřeba nastavit komunikační port (v naprosté většině případů COM1) a
rychlost komunikace. V mapách s názvem Cykloatlas ČR pak navíc (k autoatlasu
ČR) získáte ještě vyznačených přibližně 20 000 km cyklotras.
Při našem testování fungovaly mapy ve spolupráci se zapůjčenými GPS přístroji
spolehlivě a k naší plné spokojenosti. Funkci GPS modulů jsme navíc vyzkoušeli
i ve spolupráci s notebookem a Geobází. I v tomto případě jsme nenarazili na
žádný problém ve spolupráci. Elektronické mapy, podporované navíc systémy GPS,
jsou opravdovým pomocníkem na cestách do končin, kde se sami nevyznáme.

TomTom CityMaps Europe 2003

Lukáš Erben


První, o čem bychom se měli zmínit, je poněkud nepřesný název softwaru ze
slavné řady TomTom - přesnější by totiž bylo CityMaps Western Europe 2003,
neboť mapu naší stověžaté matičky Prahy, roztomilého Brna či slunného Znojma
byste zde hledali marně, o dalších zemích bývalého východního bloku nemluvě.
City Maps Europe 2003 k nám dorazil jako doplněk GPS přijímače Pretec, balík
map je ale v prodeji i samostatně.
Nejfantastičtější a nejúctyhodnější je na balíku map evropských měst bezpochyby
jeho rozsah - naleznete zde detailní městské plány stovek metropolí i menších
měst západní Evropy, pochopitelně s kompletní uliční sítí. U metropolí jako
Londýn nechybí ani předměstské oblasti či území "Greater London Area". Bohužel
jednotlivé mapy se instalují jako samostatné balíky - v případě zmíněného
Londýna si tak můžete nainstalovat buď mapu centra, mapu celého města (v níž je
obsažen i střed) a mapu vzdálených předměstí. A tady je skryt hlavní nedostatek
programu: mapy instalujete ze zcela nepřehledného abecedního seznamu pro danou
zemi, ve kterém lze navíc vyhledávat pouze podle prvního písmene. Výběr
mapových celků by byl jistě mnohem pohodlnější a přehlednější v grafickém
zobrazení, kde by bylo snadné označit mapy pro následující instalaci do PDA.
Samotné mapy jsou poměrně malé (kompletní mapa Londýna zabrala zhruba 8 MB),
možnosti jejich využití jsou ovšem značně omezené: vyhledávat můžete pouze
ulice, nikoliv zastávky hromadné dopravy či důležité orientační body a budovy.
Názvy ulic se navíc zobrazují pouze při velmi detailním přiblížení, přestože by
podle nás obrazovka PDA zvládla i drobnější písmo. Spíše než o špičkové mapy
měst se tak jedná o soubor map pro rychlou orientaci a navigaci ve městě.
Ostatně právě plánování tras a jejich spojení s navigací GPS je tím nejlepším,
co balík CityMaps nabízí.

Pocket KiM: CZ Pro (140 měst)

Lukáš Erben

Pocket KiM (spolu s verzí Palm KiM pro přístroje Palm) patří rovněž mezi slavné
mapové balíky. Nová mapa pokrývající území Česka je jednou z nejlepších, které
jsme na PDA doposud viděli. Obsahuje kombinaci kvalitní silniční mapy a 140
plánů měst se schopností plánování cest a podporou GPS trackingu (trasy bohužel
není možné přepočítávat dynamicky). Pocket KiM se instaluje jako jediná
aplikace a přes poměrně velké území a množství detailů, které mapa pokrývá,
zabírá v paměti PDA necelých 20 MB. To pochopitělně znamená, že v mapách
nenajdete barevné zobrazení, jež by vypovídalo o detailech jako zalesnění či
nadmořská výška - takové mapy obvykle zabírají desítky MB a vyžadují instalaci
na paměťovou kartu. Instalace obsahovala poměrně zásadní zádrhel. Pocket KiM je
totiž nutné registrovat po telefonu - při instalaci vám program vygeneruje kód,
který je třeba sdělit na telefonním čísle uvedeném na obalu CD, kde vám obratem
sdělí kód aktivační (instalaci je tak teoreticky možné provést pouze jednou,
respektive na jediné PDA). Pokud se vám náhodou (tak jako nám) stane, že
instalujete program o víkendu, máte jednoduše smůlu. Telefon patrně nikdo
nezvedne a vám nezbude, než počkat na pracovní den. Osobně to považuji za
klasickou ukázku trestání uživatele za to, že si zakoupil program legálně.
Pirát si totiž potřebný kód prostě ukradne (respektive vygeneruje) a instalace
je tak pro něj mnohem snazší a rychlejší.
Mapa Česka se jako jeden celek nejen instaluje, ale též používá - chcete-li
zobrazit uliční síť některého z obsažených měst, stačí nastavit dostatečně
podrobné zobrazení. Ulice lze pochopitelně vyhledávat v seznamech a zadávat
jako počáteční či konečné body navigace - bohužel možnost vyhledávat a využívat
jako navigační bod důležitá místa (budovy) opět chybí. Pocket KiM nabízí vedle
standardního plánování cesty a sledování pozice pomocí GPS také záznam trasy a
vzdálenosti, kterou jste projeli, a některé další drobnosti, jako je možnost
zvolit, zda se mapa zobrazuje se severem pevně v horní části obrazovky či zda
se zobrazení natáčí podle směru jízdy (to je jednodušší pro orientaci při
odbočování). Velmi užitečné jsou doplňkové informace zobrazené v mapě -
například aktuální cestovní rychlost podle měření GPS.
Mapy 140 městských uličních sítí Česka jsou pochopitelně největší výhodou.
Kvantita ale (tak trochu tradičně) odsunuje do pozadí kvalitu - množství
detailů, důležitých míst a informací o nich je ve srovnání se samostatnými
mapami měst (pro stolní PC) přece jen o poznání nižší. Na druhou stranu ale
uliční sítě větších a středně velkých měst pro orientaci a navigaci plně
dostačují a svůj úkol tak plní více než dobře. Právě kombinace silniční mapy
(autoatlasu) s plány měst v jediném produktu dělá z Pocket Kim CZ Pro "140
měst" jeden z nejlepších mapových balíků pro PDA na našem trhu. V prodeji je
navíc i dražší varianta, obsahující jak Českou (112 měst), tak Slovenskou
republiku (8 měst).

Jak pracuje navigační systém v automobilu

Hynek Vácha

V současné době existuje více výrobců několika navigačních systémů. Přestože má
každý svá specifika, jejich princip je podobný. Například v automobilech Škoda
je použit systém Bosch Blaupunkt, který využívají mimo jiné i ostatní značky
koncernu Volkswagen.
Navigace nejen usnadňuje orientaci řidiče a nahrazuje tak klasický autoatlas,
ale i výrazně přispívá k vyšší bezpečnosti jízdy. Usnadňuje řízení v neznámém
prostředí, včas upozorňuje řidiče na změny směru nebo na správné zařazení do
jízdního pruhu. Ale navigační systém dokáže více než dovést řidiče z místa A do
místa B. Usnadní průjezd městem, umí nalézt důležité body jako například
čerpací stanice nebo nemocnice, dokáže nasměrovat automobil k vybranému hotelu.
"Navigaci" lze pořídit s barevnou obrazovkou (u vozů Škoda o úhlopříčce 12,5
cm) s možností zobrazovat mapu i navigační ukazatele, nebo jen o velikosti
autorádia. Toto malé provedení neumožňuje zobrazení mapy, ale jeho výhodou je
možnost dodatečné montáže i do většiny vozů, kde s navigací počítáno nebylo.
Takový přístroj nabízí například Blaupunkt za 30 000 Kč.
Téměř všechny navigační systémy využívají systém GPS (globální polohový
systém), který umožňuje přesnou navigaci neomezenému počtu uživatelů kdykoliv a
kdekoliv na světě. Systém GPS pracuje na principu triangulace - určení polohy
bodu v rovině pomocí polohy tří dalších bodů a jejich vzdálenosti od bodu,
jehož poloha se určuje. Rozmístění družic a rozvržení jejich drah zaručuje z
libovolného místa na Zemi viditelnost alespoň čtyř družic současně. Družice
jsou vybaveny přijímačem, vysílačem, atomovými hodinami a dalšími přístroji.
Každá z nich vysílá signál, obsahující mimo jiné informace o poloze, přibližné
poloze ostatních družic a časové údaje. Signál přijímá navigační systém v
automobilu pomocí přijímače GPS, který informace zpracovává a na jejich základě
určuje okamžitou polohu vozu.

Samotné zaměřování pomocí GPS trvá přibližně jednu sekundu a probíhá opakovaně
po celou dobu, kdy je navigační systém v chodu. Pro přesné určení polohy
automobilu využívá navigační zařízení také signály ze snímačů ABS
(protiblokovací systém brzd) a speciálního senzoru otáčení vozidla. Tyto údaje
jsou nezbytné k určení polohy automobilu v okamžiku nedostupnosti signálu z
družic, například při průjezdu tunelem. Signály ze snímačů ABS slouží také k
určení rychlosti jízdy a ujeté vzdálenosti.
Součástí navigačního zařízení je také audio systém. Některé navigační systémy
umožňují využít jednu CD mechaniku k přehrávaní hudebních CD nebo navigačního
CD-ROM s digitální mapou, jiné systémy jsou uzpůsobeny pouze pro navigační
CD-ROM a k přehrávání hudebních CD je třeba připojit měnič CD disků.
Práce s "navigací" je jednoduchá. Stačí zadat cíl cesty, například adresu nebo
významný bod (hotel, čerpací stanici apod.) či pouze souřadnice. Důležité nebo
často užívané cíle je možné uložit do paměti, a tak urychlit jejich opětovné
vyhledávání. Po zadání cíle systém sám navrhne trasu a zobrazí ji na displeji.
Předem lze zvolit vyhledání nejkratší nebo nejrychlejší cesty.
Při volbě nejrychlejší trasy systém zohledňuje třídy silnic podle
naprogramovaných průměrných rychlostí a na základě toho zvolí nejrychlejší
cestu. Při nastavení nejkratší trasy vybírá podle vzdálenosti cíle v km, které
je nutno k jeho dosažení ujet. Navigační zařízení umožňuje také vyloučit
silnice s povinností platit mýtné nebo trajekty. Naprogramovanou trasu lze
během cesty kdykoli změnit a vyhnout se tak například dopravní zácpě nebo jiné
překážce, která by prodloužila jízdu.
Při jízdě je řidič naváděn hlasově a graficky pomocí symbolů na displeji
"navigace". Displej může zobrazovat mapu ve zvoleném měřítku s vyznačením
polohy vozidla a navržené trasy. Navigační systémy mohou s řidičem kromě
grafických symbolů komunikovat několika jazyky, například "navigace" používaná
ve vozech Škoda umožňuje volbu z osmi jazyků. Čeština však mezi nimi není, ale
v současné době se na vývoji české verze již pracuje. Poslední informaci lze
stisknutím příslušného tlačítka kdykoliv zopakovat. Sjede-li řidič z navržené
trasy, je automaticky vygenerována nová, která jej navede buď zpět na původní
cestu, nebo přímo k cíli po nové trase.
Většímu rozmachu navigačních systémů v ČR brání v současné době vysoká cena a
fakt, že existuje digitální mapa pouze pro systém Bosch Blaupunkt. Výhod plně
integrované navigace tak mohou na českém území využívat pouze řidiči vlastnící
vůz vybavený přístrojem tohoto systému. Digitální mapy zemí západní Evropy jsou
však dostupné i pro další zařízení, což může usnadnit cestu do zahraničí i
českým řidičům.

Děkujeme za spolupráci společnosti AH Mobile.

Vozový park pod kontrolou

Hynek Vácha

Široké rozšíření sítí GSM, zlevnění zařízení GPS a jejich možnosti přímo lákají
ke vzniku systému založených na spolupráci těchto technologií. Mezi takové
produkty patří i systém Navion, jehož duchovním otcem je společnost Navicom.
Využívá kombinace obou systémů, což umožnilo vznik nové služby. Ta je vhodná
především pro firmy s rozsáhlým vozovým parkem, které potřebují mít neustálý
přehled o tom, kde se který vůz zrovna nachází. Část založená na GSM síti
umožní přenášet textové či hlasové zprávy mezi vozem a dispečinkem a při
využití dalšího zařízení (notebooku nebo PDA) je možný i přístup na internet.
GPS systém pak doplňuje možnost sledování okamžité polohy (jak ve voze, tak i v
centrále) a rychlosti pohybu sledovaného objektu. Takový systém samozřejmě
nijak zvlášť neocení malá firma, která má jeden vůz pana ředitele, ale v
okamžiku, kdy budete chtít kontrolovat provoz více automobilů, stane se vaším
velice šikovným pomocníkem. Místo aby se řidiči museli pravidelně hlásit,
získáte okamžitě perfektní přehled o tom, kde se kdo nachází i kam míří. Máte-
li ve firmě někoho, kdo se s autem rád "zašívá", zkomplikujete mu takto značně
život. Snadno zjistíte, zda si někdo zbytečně neprodlužuje trasu, zda dodržuje
předepsané přestávky nebo je naopak přetahuje, i to, zda respektuje dopravní
předpisy. Systém GPS totiž umožňuje s velkou přesností měřit rychlost jízdy,
takže budete mít k dispozici vše potřebné pro efektivní řízení celé firmy.
Jediný, kdo z tohoto systému nebude mít velkou radost, mohou být zaměstnanci,
kteří tak budou neustále pod kontrolou. K dispozici je několik modulů, jejichž
funkce se mění podle požadavků zákazníka. Řada začíná pasivními moduly, které
pouze zaznamenávají pohyb vozu, tankování pohonných hmot a podobné úkony - jsou
tedy schopny vést knihu jízd. Další varianty již umožňují i komunikaci mezi
dispečinkem a sledovaným vozem a liší se stupněm integrovaných funkcí. Ty
nejdokonalejší dokonce umožní na dálku optimalizovat trasu, kterou se má řidič
vydat.

Pretec Compact GPS LP

Lukáš Erben

GPS přijímače určené pro přístroje PDA lze v podstatě rozdělit do tří
kategorií: na přístroje určené pro připojení pomocí datového kabelu (ať už
přímo či standardním sériovým spojením pomocí null-modem propojky), přístroje
určené pro rozšiřující sloty - tedy v drtivé většině pro Compact Flash, nově
ale též pro SD resp. SDIO rozhraní, a konečně na ty používající bezdrátovou
technologii Bluetooth. GPS periferie značky Pretec spadá pochopitelně do druhé
kategorie a díky provedení Compact Flash je určena výhradně pro přístroje
Pocket PC s příslušným rozšiřujícím slotem.
V balení naleznete jednak samotný osmikanálový CF přijímač s integrovanou GPS
anténou, dále externí anténu se zhruba dvoumetrovým kabelem a softwarovou
výbavu, která se skládá z ovladačů a plné verze TomTom CityMaps Europe 2003.
Samotná instalace a provoz GPS přijímače je vcelku jednoduchou záležitostí -
stačí jej vsunout do slotu CF, nainstalovat z hostitelského PC ovladače a poté
v programech (ať už je to GPS monitor nebo mapový software s podporou GPS)
nastavit správný port (parametry příjmu lze obvykle ponechat v základním
nastavení). V našem případě se zařízení připojilo k virtuálnímu COM portu číslo
4 - nastavili jsme jej metodou pokus-omyl, pomocí monitorovacího softwaru to
lze provést poměrně rychle. Externí GPS anténu jsme během testu vůbec nepoužili
- při umístění přístroje nad palubní deskou byl v obou našich testovacích
vozech (VW Golf a Toyota MR2) příjem satelitního signálu dostatečný (pro fixaci
pozice jsou obvykle potřeba čtyři satelity, pro průběžné zaměřování pak alespoň
tři).
Hlavní výhodou GPS přijímače Pretec je kompaktnost a napájení z PDA. To
umožňuje jeho nasazení nejen pro navigaci v autě, ale kupříkladu i při jízdě na
kole či motorce. Spotřeba přijímače je (ve srovnání s podsvíceným displejem
PDA) vcelku zanedbatelná a výdrž se tak příliš nesníží. Časově náročná je pouze
první "inicializační" fixace pozice, pokud PDA vypnete a poté opět zapnete,
navigace se "zorientuje" během deseti až dvaceti vteřin. CF provedení ale
zároveň představuje největší omezení tohoto přístroje - lze jej tak použít
pouze v některých Pocket PC s tímto rozhraním. Vzhledem k tomu, že moderní
kompaktní PDA se již obvykle vyrábějí pouze se slotem SD, je budoucnost CF
přijímačů značně nejistá - naopak stále populárnější budou verze pro SDIO či
bezdrátové GPS moduly s Bluetooth rozhraním. Na druhou stranu je ale třeba
zdůraznit, že v balení dostanete i kvalitní mapový software s mapami měst
západní Evropy.
§§§§§
$$$$$
Software
Hardwarové nářadí ze softwarové dílny [II]

Richard Coppola, Annette Kniffler, Thomas Rau, Jaromír Luhan

C04P0584
V minulém čísle jsme začali rozsáhlý přehled programů sloužících k testování
hardwarových komponent počítače. Dnes v něm budeme pokračovat. Najdete zde
např. hardwarové náčiní pro grafické karty, další testery systému i testovací
programy. Opět jsme se především zaměřili na nástroje zdarma (i když ne vždy se
to podařilo) a prakticky všechny najdete na našem CD.

Analýza chyb
K čemu slouží: Jestli Windows nechtějí z ničeho nic startovat nebo dochází k
chybám při kopírování souborů, může být na vině problém s pevným diskem. S
programem Drive Fitness Test zařízení přezkoušíte a snadno se tak ujistíte,
jestli je skutečně vadné. Program navíc ukáže slušný přehled technických
parametrů pevného disku.
Přestože program vzešel ze spolupráce firem Hitachi a IBM, funguje i s modely
jiných výrobců. Disk může být připojen přes SCSI, paralelní i sériové ATA
rozhraní.
Jak s ním pracovat: Při instalaci vytvoří program bootovací disketu. Abyste ji
mohli použít, je potřeba povolit bootování z diskety v BIOSu (informace najdete
nejlépe v dokumentaci k základní desce), protože to bývá u novějších počítačů
implicitně vypnuto.
Po startu programu je potřeba nejprve vybrat, zda chcete testovat SCSI a ATA
disky, nebo jenom ATA disky. Drive Fitness Test vám následně ukáže, která
zařízení rozpoznal, a vy si vyberete, které z nich chcete otestovat. Program je
z důvodů minimalizace velikosti vybaven pouze dosovým rozhraním, v němž se
pohybujete pomocí kurzorových kláves a tabelátoru, případně klávesovými
kombinacemi + zvýrazněné písmeno menu nebo tlačítka. Program nabízí tři
různě intenzívní testy: Quick-Test (spouští se pomocí +), který trvá
asi dvě minuty. Pokud chcete otestovat celou datovou oblast disku, spusťte asi
třicetiminutový Advanced-Test (+). Nejintenzivnější test se jmenuje
Exerciser-Test a spouští se pomocí +. U něj máte možnost zadat,
kolikrát bude zopakován. Během testů se neprovádí zápis dat, pouze jejich
čtení, takže vaše data nejsou testem ohrožena. V menu "Utilities \ Drive Info"
najdete technické údaje o disku s možností uložení přehledu do souboru.
Různé: Pouze u modelů Hitachi/IBM máte k dispozici ještě další funkce -
vymazání bootsektoru ("Erase Boot Sector"), celého disku (Erase Disk") a opravy
jednotlivých vadných sektor ("Corrupted Sector Repair"). U těchto funkcí již
pochopitelně k vymazání dat dochází.

Drive Fitness Test 3.73n
Typ: testování pevných disků
Cena: zdarma
OS: Win95/98/ME, 2000, XP
Jazyk: angličtina
Web: http://www.hgst.com (2,1 MB)

Fraps 1.9D
Typ: grafický benchmark
Cena: zdarma
OS: Win95/98/ME, 2000/XP
Jazyk: angličtina
Web: http://www.fraps.com (0,06 MB)

Testování mechanik i médií
K čemu slouží: Tento program si posvítí na schopnosti vaší CD nebo DVD
mechaniky. Třeba na to, jaké typy nosičů umí číst a na jaké umí zapisovat.
DVD-Info Pro umí zjistit různé informace o nosiči - kupř. výrobce, kapacitu,
typ, dále je schopen otestovat rychlost mechaniky, přezkoušet CD a DVD média na
chyby při zápisu dat, vytvořit soubory ISO a porovnat vypálené kopie s
originálem. Navíc ve výbavě najdete videopřehrávač pro filmy ve formátu VOB
(DVD), MPEG a AVI.
Jak s ním pracovat: V hlavním okně programu najdete rychlost mechaniky, přehled
všech podporovaných funkcí (jsou označeny zaškrtnutím příslušných boxů) a také
informaci o nainstalované verzi firmware mechaniky. U vypalovaček se totiž
vyplatí pravidelně ověřovat, zda nebyla vydána verze novější.
V horní části okna jsou umístěny ikony, jimiž se vyvolávají další funkce
programu. Ikona "Media" přináší informace o vloženém nosiči, kliknutím na "DVD"
se přepnete na panel pro výrobu a kontrolu ISO souborů. Za ikonou "RPM" se
skrývá benchmarkový test. Zcela vpravo jsou tlačítka pro spuštění a zastavení
viedopřehrávače.
Pro profesionály: Jako zvláštnost nabízí DVD-Info Pro pokročilé funkce. Je jich
více než dva tucty a některé jsou skutečné lahůdky. Máte zde například možnost
nechat si vypsat parametry vaší mechaniky do nejmenších detailů ("Show Drive
Features & Profiles"), dále třeba popisovač média ("Show Complete Media Code")
neb jednotlivé bloky dat ("Read a Block from Media")
Různé: Program je zdarma, ale během instalace se ptá na sériové číslo. Tento
dialog je možné přeskočit pomocí tlačítka "Next" a program se přesto korektně
nainstaluje. Následně však při startu zobrazuje reklamu. Autor by uvítal
sponzorské dary na http://www.regsoft.com.

DVD-Info Pro 2.61
Typ: informace o CD/DVD
Cena: zdarma (dary vítány)
OS: Win95/98/ME, NT4, 2000, XP
Jazyk: angličtina
Web: http://www.dvdinfopro.com (1,5 MB)

Promění mechaniku v testovací přístroj
K čemu slouží: Program je schopen proměnit běžnou vypalovačku Lite-On v
testovací zařízení, které umí změřit kvalitu popsaného i nepopsaného CD nebo
DVD média. Tento amatérský tandem pochopitelně není svou přesností schopen
konkurovat profesionálním zařízením v ceně několika set tisíc korun. Nicméně
vám pomůže získat přehled o tom, které nosiče jsou pro vaši mechaniku dobré či
špatné. Výsledky měření jsou dokonce dobře reprodukovatelné za předpokladu, že
nezměníte rychlost čtení nebo mechaniku - to je u programu zadarmo skutečně
úctyhodný výkon. Nesnažte se však interpretovat naměřené hodnoty jako přesné,
spíš se orientujte podle zřejmých trendů.
Jak s ním pracovat: V horním roletovém menu vyberte mechaniku, se kterou budete
pracovat. Je dobré otestovat všechna média, která můžete běžně používat.
Nejvíce možností nabízejí pochopitelně DVD vypalovačky.
Otestování stavu zapsaných dat na nosiči provedete na záložce "Write Strategy"
a volbou "C1C2/PIPO" (najdete ji v pravém sloupci nahoře). Tím bude program
měřit, kolik chyb se vyskytne na CD mezi prvními dvěma korekčními cykly.
Jestliže jste použili DVD médium, zjistí program výskyt chyb vnější (PI -
parity inner) a vnitřní (PO - parity outer) parity. Volbou "ATER/
/ADER" na témže místě provedete test kvality Pregroove (zaváděcí stopa pro
laser) nepopsaného média.
Tip: Chcete-li si prohlédnout podrobně určité místo naměřeného grafu,
roztáhněte kolem něj levým tlačítkem myši obdélník. Pravým tlačítkem můžete
zvětšený výřez posouvat. Kliknete-li na disketovou mechaniku, uloží program
užitečný přehled naměřených hodnot (včetně screenshotů) na pevný disk.
Různé: Webové stránky programu jsou velmi pohyblivé, pokud se budete poohlížet
po nové verzi, je obvykle nutné začít na http://club.cdfreaks.com a najít ve
fóru Recording Hardware subfórum LiteOn Forum a v něm povídání o Comprehensive
LiteOn Tools Collection.

K\s CD/DVD Probe 2.3.0
Typ: CD/DVD tester
Cena: zdarma
OS: Win95/98/ME, NT4, 2000, XP
Jazyk: angličtina
Web: http://forum.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=83441 (2,2 MB)


Odhalí skryté chyby
K čemu slouží: S Memtestem otestujete, zda paměť vašeho počítače pracuje
správně. Obvykle se to doporučuje, pokud dochází k nevysvětlitelným pádům
systému, případně pokud jste zakoupili nový počítač nebo rozšířili paměť.
Jak s ním pracovat: MemTest86 má svůj vlastní malý integrovaný operační systém
a pracuje přímo z bootovací diskety nebo CD-ROM. Programové CD vyrobíte
nejsnáze vypálením ISO-image MEMTEST.ISO, který najdete na našem CD. Například
v programu Nero Burning ROM vyberete "Recorder Burn Image". Disketu si
vytvoříte spuštěním dávkového souboru INSTALL.BAT. Abyste nabootovali z CD nebo
diskety, budete patrně muset upravit startovací sekvenci v nastavení BIOSu (viz
dokumentace k základní desce počítače).
Po nabootování začne Memtest86 ihned s testováním paměti a provádí ho tak
dlouho, než ho zastavíte klávesou . Ve sloupci "Pass" se objeví, kolikrát
provedl program své testy - čím více opakování, tím vyšší je pravděpodobnost,
že odhalíte sporadicky se vyskytující chyby. Ve sloupci "Errors" se vypisuje
počet odhalených chyb - pouze je-li zde "0", funguje vaše paměť zcela bez
problémů. Pokud jsou hlášeny nějaké chyby, může pomoci zvýšit hodnotu parametru
"Latency" pro přístup do paměti (viz dokumentace k základní desce počítače).
Pokud nepomůže ani to, je potřeba vyměnit vadnou paměť. Ještě důkladnější testy
provede Memtest86, pokud vyvoláte pomocí klávesy konfigurační menu a
stisknutím kláves , a aktivujete všechny dostupné testovací
rutiny.
Tip: RsvdMem je část paměti, kterou Memtest86 v testech vynechává. Tuto
záležitost můžete zredukovat téměř na nulu tak, že pomocí kombinace ,
vyvoláte menu "Memory Sizing" a zvolíte jinou metodu rozpoznávání paměti. Je
možné, že při nastavení počítač zatuhne nebo zkolabuje - v takovém případě ho
musíte znovu nabootovat a vyzkoušet jinou metodu.


Měření rychlosti TCP
K čemu slouží: Netio měří přenosovou rychlost mezi dvěma propojenými počítači -
je jedno, zda jsou propojeny pomocí kabelu, WLAN nebo Bluetooth. Pokud
kupříkladu budujete bezdrátovou síť, určitě narazíte na otázku, jak daleko od
sebe jednotlivá zařízení mohou být, aniž by docházelo ke snižování přenosových
rychlostí nebo dokonce ke ztrátě spojení. Pomocí tohoto nástroje to zjistíte
snadno a rychle.
Jak s ním pracovat: Rozbalte Netio do zvolené složky. Síťové spojení, které
chcete měřit, by již mělo být navázané. Spusťte příkazovou řádku ("Start \
Spustit \ cmd") a přejděte do složky \s programem Netio a do podsložky bin.
Během měření je potřeba, aby jeden počítač pracoval jako server a druhý jako
klient. To zařídíte tak, že na počítači, který bude serverem, spustíte program
následujícím příkazem:
win32 -i386 -s -t
Program pak vypíše hlášení "TCP server listening", čímž dává najevo, že je
připraven přijímat pakety od klienta.
Na klientovi se program spouští zcela analogicky s tím, že spouštěcí příkaz
vypadá takto:
win32 -i386 -t ,
kde za parametr dosadíte IP adresu počítače, na němž běží Netio
server, který jste před chvílí spustili. Pokud jste udělali vše správně,
nahlásí oba počítače "TCP connection established" a program začne posílat
datové pakety. Netio měří pomocí paketů o velikosti 1, 2, 4, 8, 16 a 32 KB.
Naměřené hodnoty pro jednotlivé velikosti jsou vypisovány na konzoli klienta.
Údaj "Tx" znamená přenosovou rychlost při odesílání dat, údaj "Rx" pak totéž
při přijímání dat.
Různé: Obdobně jako v našem příkladu použité měření přes protokol TCP
(Transmission Control Protocol), které jsem zadali parametrem -t, můžete












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.