Wahammer 40,000: Dawn of War

Hry | 08.01.05

Nový Warhammer je jednou z realtimových strategií, které by ve vaší sbírce rozhodně neměly chybět. Pokud navíc patříte mezi fanoušky poutavého světa Warhammeru, je pro vás Dawn of War přímo povinností. Přesvědčit se můžete v naší podrobné recenzi.





Existuje svět, kde obyčejný člověk neznamená nic. Je nulou ztracenou se mezi miliardami ostatních. Taková je daleká budoucnost, kde hlavní slovo patří válce a jejím služebníkům. Taková je hra Warhammmer 40,000.



Již po více než 10 tisíc let vládne mocný Císař ze svého zlatého trůnu na Zemi. To právě on je pánem lidstva z vůle boží. Silou svých nepřeberných armád ovládá miliony světů, které se snaží ochránit před zlem přicházejícím z vesmíru. Před zrůdami, jež ohrožují celé lidské pokolení.



Za Císaře!

Vítejte, velitelé armád císařství! Konečně nadešla chvíle, kdy si budete moci ozkoušet své schopnosti přímo v bitvě, neboť je tu nový výcvikový program, který sestavila společnost Relic Entertainment. Vše začíná na planetě Tartarus, kde se rozmohla nelidská chátra odporných orků. Císařská garda již není schopna déle vzdorovat náporu a žádá o pomoc. Proto jste byl vyslán vy a jednotka udatných Blood Ravens v čele s bratrem kapitánem Gabrielem Angelem, aby zelené záplavě učinili přítrž. Na planetě vás čekají zdánlivě lehké úkoly, sestavené především z ničení nevelkých skupin orků, ale čím více budete pronikat do vnitrozemí, tím se začne situace více a více komplikovat a orkové rozhodně nebudou jedinou hrozbou. Kromě nepřeberného množství kvalitního boje vás zde čeká i zajímavý příběh s překvapivým koncem. Bohužel však bude možná mírným zklamáním rozsah kampaně, která je poměrně krátká. Konec je ale natolik otevřený, že s velkou pravděpodobností vznikne dodatečné pokračování.



Vítězství dle vlastní volby

I kdyby se tak nestalo, je stále mnoho možností, co dělat. Jednou z nich jsou krátké mise, kde můžete bojovat nejen za Císařovy vesmírné mariňáky, ale i za jiné rasy, jako jsou eldaři, orkové a mariňáci Chaosu. Je jasné, že co rasa, to různé jednotky, které se liší převážně v boji. Orkové například (na rozdíl od mariňáků) spoléhají především na své obrovské množství než na sílu jednotlivce.

Další eventualitou je multiplayer. Stejně jako v krátkých misích, kdy je soupeřem pouze počítač, se můžete i zde na začátku rozhodnout, jakými způsoby je možné docílit vítězství. Na výběr jsou možnosti, kdy budete muset buď zabrat určité významné oblasti a udržet si nad nimi kontrolu po danou dobu, nebo najít a obsadit dvě třetiny strategických bodů na mapě, či klasicky úplně zničit nepřítele. Cest k vítězství ale může být ještě více, například vražda protivníkova velitele. Je jen na vás, kolik si jich při spouštění navolíte. Celý multiplayer pak podporuje vytvoření turnaje, dokonce i se žebříčky.

Tvořivější jedince jistě potěší, že svému vojsku mohou přiřadit barvy a zástavy dle vlastního uvážení. Barevná schémata se přitom nevztahují jen na pěšáky, ale i na veškeré příslušenství včetně zbraní, budov a strojů. Výhledově plánuje Relic Entertainment vydat také editor map a možná i kompletní nástroje k vytváření nových modifikací.



Odvážným štěstí přeje

Jelikož boj je ve Warhammeru jednou z nejdůležitějších věcí, je pro něj přizpůsobeno i získávání surovin. Ty už nemusíte dolovat v okolí své základny, což by mohlo mít za následek, že se budete přisedle držet na jednom místě a čekat, až vás nepřítel odhalí. Naopak pro větší zásobení a přístup k lepším jednotkám musíte co nejvíce expandovat do okolí a získávat strategické body, které jsou rozmístěny na mapách – jak už název napovídá – na takových místech, jako jsou mosty nebo úzké soutěsky. Neustálý postup vás tak nutí bojovat s nepřáteli a neschovávat se pouze v okolí základny jako nějací zbabělci.

Další ne úplně obvyklou funkcí je hodnota morálky vašich vojáků. Pokud klesne, hrozí nebezpečí, že vojáci budou v boji naprosto neefektivní a budou se muset stáhnout. Tuto vlastnost lze výborně využít proti orčím armádám, kterým velmi snadno klesá na nízké hodnoty, takže se dají vhodným způsobem zahnat s minimálními ztrátami. Chcete-li zabránit tomu, aby s vámi protivník naložil stejně, přidejte k četě vojáků velitele, který bude držet celou jednotku pohromadě. Morálka bude klesat pomaleji a zároveň se bude rychleji doplňovat.

K dosažení lepších výsledků během soubojů se dá využívat také terénních nerovností. Když se vojáci schovají do kráterů nebo za nejrůznější valy, dokáží odolat nepřátelské palbě po delší dobu. Platí to ale i obráceně – při boji například ve vodě je s vámi brzy amen, neboť se nemůžete pořádně bránit.



Vojáci – základ všeho

Velmi usnadňujícím prvkem je fakt, že ačkoliv je četa vždy zobrazena jako několik samostatných panáčků, ovládá se jako jeden nedílný celek. Navíc k ní můžete postupně doplňovat další vojáky, díky čemuž lze snadno načerpávat nové síly přímo na bitevním poli. Mezi další ulehčení při práci s vojáky se řadí zadávání rozkazů, které lze udílet během pozastavení boje. Tato funkce není nijak revoluční, ale poslední dobou od ní vývojáři nepříjemně často upouštějí.

Novinkou pro už zkušené velitele může být, že jednotky nemají pevně danou sílu a určení – různé vybavení totiž lze doplňovat přímo během akcí. Díky tomu jsou vojáci vysoce variabilní, a vy tak můžete vytvářet skupiny specializované například na boj zblízka a zároveň čety pro boj na dálku – a přitom se jedná o jednu a tu samou původní jednotku.



Detaily detaily

Jelikož výcvik je hlavní součástí vzdělávání mladých rekrutů, byl zde kladen velký důraz na co nejvěrohodnější zpracování. Výsledek je opravdu obdivuhodný. Každý voják je vykreslen do velmi vysokých detailů a pohybuje se nezávisle na ostatních – už žádné spartakiádní sestavy, na které jste zvyklí z jiných her. Můžete tak pozorovat, jak opravuje přístroje, kontroluje své okolí, či dokonce nabíjí zbraň. Během bitvy se lze kochat pohledem na krev stříkající z těl či kusy masa létající vzduchem. Také stavba budov je velmi autentická. Například základy jsou vám doručeny z vesmíru, neobjevují se z čistého vzduchu. Samozřejmostí je, že pro přehlednost si můžete nastavit kameru velmi pohodlným způsobem do klasické polohy izometrického pohledu z výšky.

Jelikož tvůrci pracovali s obrovským množstvím podkladů původem ze stolní hry, je i krajina skutečně nevšedním zážitkem, který pocit realističnosti jen umocňuje. Nebyly opomenuty ani ty nejmenší drobnosti, jako jsou nejen všudypřítomné sochy samotného Císaře, ale i nápisy na podstavcích („Císař chrání!“). Na vychutnání těchto a jiných graficky dobře zvládnutých prací si nemusíte ukrádat čas z boje – pro tyto případy tu je možnost přehrání celé mise, a to dokonce s funkcí zpomalení, díky níž se pak stávají monstrózní bitvy dokonalou pastvou pro oči. S tím vším ovšem úzce souvisí nepříjemná skutečnost v podobě vysokých nároků na hardware počítače.

K realističnosti patří i zvukový doprovod. Ten je taktéž velmi vydařený, především hlasové projevy jednotlivých postav, které přesně vystihují jejich charakter. Zároveň komentáře zpestřují vaše tažení a mnohdy dokáží i pobavit.

Tvůrci si dali zkrátka opravdu záležet a snad žádná část hry nebyla nijak odbyta. Spolu s kombinací kvalitních bitev a praktického ovládání tak tvoří výbornou směs na hodiny a hodiny strávené u počítače. Takže si položte otázku: Jste i vy připraveni sloužit Císaři?





Výrobce: Relic Entertainment

Vydavatel: THQ

Distributor pro ČR: CD Projekt

Lokalizace: české titulky

Internet: http://www.dawnofwargame.com
Multiplayer: ano
Minimum: CPU 1,4 GHz, 256 MB RAM, HDD 1,8 GB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 2,2 GHz, 512 MB RAM, HDD 1,8 GB, 3D karta 64 MB
Verdikt: Přesně takhle jsme si jej představovali, že by mohl počítačový Warhammer 40,000 vypadat.

Hodnocení: 91 %











Související články




Komentáře