Události roku 2008 v herní branži - díl první

Hry | 12.01.09

Náš výběr nejvýznamnějších událostí roku 2008 spjatý s PC-produkty ukazuje, že i navzdory chatrné povaze některých činů, jako je pirátství, DRM a mnoho dalších neduhů, dokázalo několik vydavatelů vydělat díky svým výtvorům mnoho peněz.





Založena PC Gaming Alliance

PC Gaming Alliance je jediná organizace svého druhu ve světě, která se nebojí říkat i tu nejtvrdší pravdu; že IT trh si vede vždy skvěle...Ačkoliv tiskové zprávy PCGA vypadají tak, že by odradily i nejnaivnějšího člověka, jejich mise „úspěšně řídit růst herního průmyslu" má pozitivní výsledky. Herní branže v rámci PC se tedy může pyšnit, že má svou organizaci, která ji zatím úspěšně rozráží cestu.

 

Piráti mluví, vývojáři jednají

Trápení z platformy PC her nepřestalo utichat ani v roce 2008, a tak není divu, že například prezident Cryteku, Cevat Yerli, oznámil, že problém s pirátstvím je tak celosvětově rozšířený, že jeho studio nebude nadále vyvíjet produkty pro PC. „Pirátství počítačových her z podstaty zníčí tuto platformu," dodal.

 

Později v roce 2008 ukázala studie vedená TorrentFreak, že Crysis od Krytek, jež je široce uznávaná, byla nelegálně stažena 940 000 krát v roce 2008. Pro potvrzení toho, že pirátství znamená pro PC-svět velkou zkázu, dodáváme, že Spore od EA bylo nelegálně staženo 1 700 000 krát.

 

World of Warcraft dává okázale najevo svoji dominanci na trhu s PC hrami

Zatímco další hry od Blizzard, jako StarCraft and Diablo, pokračovali v uspokojování velké legie svých fandů, nic nemohlo být vhodnější tečkou pro rok pro firmu Blizzard, než příběh of World of Warcraft. Koneckonců, vlajková loď společnosti Blizzard je středem pozornosti na trhu s PC hrami již od roku 2004. Po úspěšném vydání Wrath of the Lich King oznámil na konci prosince Blizzard, že série WOW má nyní již 11,5 předplatitelů.

 

V čase tohoto ohlášení přišel hlavní Vice-prezident marketingového oddělení GameStop, Bob McKenzie, s analýzou o růstu franšízy: Nejen, že si Wrath of the Lich King vede stále velmi dobře, World of Warcraft a World of Warcraft Battle Chest vykazují lepší čísla než v předchozím roce." Uvidíme v roce 2009 snahy firmy Blizzard znovupřekonání konzol svými PC hrami?

 

 

Google rychle nabyl, rychle pozbyl.

Je jisté, že vaše společnost musí být opravdu kolosální, když jméno její značky se stane slovesem. 3D virtuální svět, kde uživatelé mohou vytvářet a dekorovat jejich vlastní prostor, nedosáhl zdaleka takového úspěchu jako internetový vyhledávač Leviatan. Pouhé čtyři měsíce poté, co Google vydal tuto službu, Lively bylo prohlášeno za dobrého asi jako smrt. Tuto zvěst potvrzuje i fakt, že jeho tvůrci řekli, že aplikace nebude k dispozici do konce roku 2008.

 

Spore konečně vydáno, atakuje vysoké mety


Pro nikoho to vlastně nebylo ani překvapení. EA dostalo dobrý signál o odbytovém potenciálu hry Spore již v červnu - důvtipné demo, které vyšlo 2 měsíce před výdáním plné verze, nesoucí název Spore Creature Creator, zaznamenalo neskutečný úspěch: Přes milion vytvořených kreatur bylo uploadováno na online portál EA, zvaný Sporepedia.

 

Komplexní marketingová kampaň před vydáním hry pomohla tomuto hitu k prodeji jednoho miliónu kopií během prvních 2 týdnů. Později, v září, EA oznámila, že hra dosáhla prodeje 2 milionů kusů. A nakonec je dobré ještě zmínit, že doposud bylo uloženo na Sporepedia přes 60 miliónů kreatur.

 

Boje ohledně DRM nadále pokračují

„Přijde mi to trochu ironické, že herní společnosti nebo jakékoliv jiné firmy si chrání svoje duševní vlastnictví tím, že nerespektují práva na duševní vlastnictví majitelů počítačů," řekl Scott Kamber v prosinci, jakožto reprezentant skupiny lidí, kteří chtějí dát EA k soudu za užití DRM technologie ve Spore.

 

Kamberovo stanovisko shrnulo pocit úzkosti, který mají mnozí ze systému SecuROM, jehož úkolem je chránit před piráty, což je ve své podstatě téma, které zůstalo častým předmětem diskuzí i v roce 2008. Po zjištění, že Spore obsahuje tuto technologii, mnozí hráči vyjadřovali své rozčarování skrze hodnotící systém na Amazonu, kde dávali této hře nejnižší možnou známku a zanechávali po sobě velice negativní vzkazy.

 

Další významná hra roku 2008, GTA IV, se také stala součástí debaty o DRM, jelikož Rockstar ohlásil, že hra bude užívat SecuROM technologii. Rockstar však zdůraznil, že hra nebude omezovat počet instalací, které hráč provede.

 

Mánie při vydání Wrath of the Lich King

Tato generace si užila největší herní kulturní náraz. Vydání Halo 3 přispělo k tomu, že se o herním světě začalo psát i v nespecializovaných novinách. GTA IV došla ještě dále a stala se první hrou, o které se začalo říkat, že má negativní dopad na prodej Box Office během prvního týdne svého vydání. Ve stejném roce, kdy ministerský předseda Velké Británie, Gordon Brown, přiřadil hernímu průmyslu slovo „důležitý", Wii a DS pokračovali ve snaze protlačit se mezi široké obecenstvo.

 

Přestože to zní zvláštně, jeden z největších boomů roku patří PC hře. Celosvětové vydání Wrath of the Lich King od Blizardu zamávalo celým světem. Londýnská nákupní ulice, Oxford street, se stala svědkem největšího půlnočního nákupu. Shromáždilo se tam 2000 nadšenců toužících po koupi této novinky. Pár hodin později byla tato hra zodpovědná za zhroucení systému čtečky štítků napříč Amerikou, či za party v San Franciscu oslavující vydání této hry, která byla tak hlasitá, že byla příčinou mnoha stížností k policii.

 

 














Komentáře