The Sims 3 - mega preview

Hry | 03.02.09

Třetí díl extrémně úspěšné simulace života od Electronic Arts není pouze hezčí, větší a komplexnější – je v ní prostě více hry





 Je to pěkné dilema. Stefanie, řidička opancéřovaného vozu, má sen stát se astronautkou a dělá proto všechno možné. Trénuje tvrdě, každý den se hlásí na základně a se svými kolegy z práce vychází skvěle. Jen kdyby tu nebyl její šéf! Tento většinou špatně naladěný generál se totiž nezajímá o mínění ostatních lidí, při pozvání na večeři vyprázdní celou lednici nebo se při sváteční příležitosti objeví pouze ve spodním prádle. Aby se dostala do vesmíru, neboli do tzv. Space Shuttle, musí se svým šéfem dobře vycházet. A to je nelehký úkol - avšak typický pro charakter této hry, která je nejúspěšnější herní sérii všech dob, a nyní nese číslo tři.

„Co jsem to říkala?!" Kdo chce v Sims 3 navazovat dlouhodobé kontakty, musí se opravdu snažit - vícekrát použité vtipy či umělé fráze zapůsobí na protějšek jen málo.


Všechno by mělo být komplexnější a náročnější, říká Electronic Arts, a právě třeba Stephanie, stejně jako její šéf jsou ukázkovým příkladem, že tomu tak opravdu je. Díky několika zcela elementárním novinkám chce EA nejen zvednout úroveň hry, nýbrž i hráče patřičně namotivovat: splnění jistých cílů, například Stefanin výlet do kosmu. A myslíte, že to funguje? Německý Gamestar patřil mezi první společnosti, který měl příležitost tuto hru po dobu dvou dnů hrát, aby mohl na podobné otázky odpovědět.

Stefanin problém s jejím šéfem má svůj původ v novém systému postav Sims 3. To se týká každé postavy, například nezdvořilý šéf či různé zvláštnosti, ať už pozitivní, či negativní. Při tvorbě našich Simíků smíme sami rozhodnout, jací vlastně budou. Může to být ostýchavý knihomol či extrovertní milovník každé party. Nebo je libo technicky orientovaného „ajťáka" či nadaného hudebníka? Z 62 lidských vlastností si vybereme pět a navzájem kombinujeme a sledujeme, jak naše volby daný Simík pomocí vtipných animací komentuje. Dlouhý seznam těchto vlastností je rozdělen podle přání do rubrik, například do rubriky vlastností duševních, fyzických, společenských apod. A tak našim postavám můžeme dodat umělecké nadání, charisma, k tomu skrytou tendenci k workoholismu se sklonem k dobré náladě. A tak se z nás stává skutečný herní editor.


Trailer ke hře:

 

Zatímco si profíci užívají plnými doušky a vytvářejí si například zlomyslné, prchlivé či zlodějské spáče, aby se následovně s těmito problémy poprali, začátečníci šáhnou spíše po menší kombinaci vlastností, snesitelnější povaze a vytvoří si třeba dítě štěstěny s geny ranního ptáčete. Komu to stále připadá moc, nechá si jednoduše svého Simíka vygenerovat. Když jsme to ale zkoušeli my, vygeneroval nám program velmi podivuhodné výsledky - například ambiciózního pecivála. 

Po uvedení hry na trh by se kromě vesnice Sunset Valley měla objevit ještě další, a to bezplatně ke stažení.

 

Životní sen

Vedle charakterových vlastností se musíme na začátku rozhodnout pro smysl a cíl života - další velká novinka The Sims 3. Životní cíle jsou značně komplikovaná a časově náročná přání, které máme v průběhu života našim hrdinům splnit, takže nám to svým způsobem může připomínat úlohy, které plníme v RPG hrách. Tento nápad nám připadá prvotřídní, neboť díky tomu má hráč před sebou konkrétní a dlouhodobou motivaci. V dosavadních dílech The Sims byl hráč zaměstnán výhradně úkoly krátkodobého charakteru (koupě televizoru, naučit se nové recepty), umět vhodně nakombinovat práci s volným časem a v ideálním případě neskončit v chudobinci. Životní cíle se řídí vlastnostmi, které jsme před tím vybrali. Cílevědomý, charismatický a nadšený perfekcionista by se rád stal šéfem velké společnosti nebo kytarovým virtuózem. Neurvalá, na rodinu orientovaná a bláznivě romantička naopak plánuje, že se bude starat o pět dětí a nebo smolařský, značně citově založený a neurotický technický antitalent si chce vydělávat jako umělec či šachový velmistr. A opět nás velmi pobavila situace, když jsme si pomocí zvolených vlastností nechali vygenerovat životní cíle našich hrdinů. Odvážný a prchlivý hazardér se chce stát mezinárodním superšpiónem. Mrzutý a špatně naladěný kapitalista bez humoru? Ten se chce přirozeně stát vládcem temnot...

 

Je opravdu nespočet možností, jak nastavit charakterové vlastnosti a tím pádem i životní cíle našich hrdinů.

 

Přistěhování

Taktéž zevnějšek Simíků můžete kompletně přizpůsobit vaší představě, mnohem detailněji než ve druhé sérii. No a teď už můžeme přejít na to nejdůležitější - na samotnou hru. Po jednom kliknutí se nám naskytne panoramatický pohled kamery, která přelétne přes malebnou vesnici Sunset Halley a hned na to stojíme před dalším rozhodnutím: kde budou naši chráněnci bydlet? Abychom se mohli dobře rozhodnout, kde naše postavy umístíme, naskytne se nám pohled na město z ptačí perspektivy. Čím rozlehlejší a luxusnější pozemek to bude, tím si budete muset hlouběji šáhnout do peněženky. Nebo se můžeme přidat do již existující domácnosti. V tomto případě může být nápomocný speciální ukazatel, který nám prozradí, jak moc je daná rodina náročná. Přirozeně bude bydlení obtížnější v úměrné závislosti na počtu obyvatel, především dětí v jednom domě. Chtěli jsme však tuto hru projít v poklidu, a tak jsme si zvolili romantický rodinný domek na kraji města - v tom momentě se pohled z přehledné mapy přiblížil na čerstvě pořízený dům a to bez jakéhokoliv čekání na vystěhování předchůdců. Všude se po ulicích prohánějí lidé, mají každodenní starosti, potloukají se parkem či sedí v kavárně. K tomu se hra navíc může pyšnit dynamickým vývojem. Například když dojde k sousedské hádce, budou se nadále na sebe sousedé dívat skrze prsty. Avšak na to, abychom si vyzkoušeli, jak se v Sunset Halley děj vyvíjí, nám chyběl čas, a tak zpět k našim - nově nastěhovaným Simíkům. The Sims 3 vždy začnou o víkendu, takže se můžeme nejdříve s novým bydlením obeznámit, zvyknout si na něj a pak vstoupit do každodenního života, který začne se vším všudy až od nového týdne.

 

Maloměšťák narazil na milovníka party. Ve společném obydlí můžou takovéto protiklady způsobit zajímavé situace.  

Menu pro budování (dole) je opticky lépe přizpůsobeno a lépe strukturováno. Novinkou je také, že nábytkem můžete otáčet o 45 stupňů.


Simík a první slova

O nějakém klidnějším začátku nemůže být vůbec řeč, neboť hned po pár minutách již zvoní sousedé. Že se jedná o sousedy pozná hráč již z předchozích dílů a také v The Sims 3 je to dobrý základ pro nové známosti. Ve srovnání s druhým dílem však musíte pro pěstování těchto společenských vztahů využít všech možných triků. Zejména neznámí lidé se v porovnání s předešlou sérií nechají jen opravdu těžko přemluvit k nějakému delšímu rozhovoru a kdo k tomu přistupuje příliš banálně nebo horlivě, unudí nebo vyděsí svého protějška velmi rychle. Pro velké nároky a za účelem realismu, jsou i zde nové charakterové hodnoty - ať už našeho hrdiny, tak i partnera v rozhovoru. A to nejlepší? Čím déle s někým tlacháme, tím více jej poznáváme a pozorujeme záliby a vlastnosti. Takže cílené interakce mohou začít a my za ně budeme sbírat plusové body. Je úžasné, jak se člověku, který je vášnivý kuchař, při rozhovoru o vaření rozzáří oči. Novým společenským systémem jsme nadšeni. Simíci působí nejen temperamentněji, ale jejich činy nesou větší následky, takže si hráč při volbě dalšího kroku hned dvakrát rozmyslí, co udělá - jaké téma rozhovoru zvolí či jestli je ten nebo onen flirt na místě. 

Na základě Eričiných zálib a charakterových vlastností můžeme vést cílené rozhovory.

 

Do továrny, ke strojům a makat!

Kromě péče o přátele je i pracovní život o poznání náročnější. Jen si připomeňme, že v Sims 2 stačilo pro povýšení mít přátele a ty talentované pak přivést do zaměstnání. Takovým způsobem se dalo vyšplhat ze sběrače míčků, až na vedoucího Fitness-clubu, pokud daná postava vykazuje přednosti ve sportu a oplývá jistým charismatem. V Sims 3 tyto předpoklady sice svou roli hrají, ale samy o sobě stačit nebudou. Stejně jako v reálném životě záleží kromě vzorných referencí také na správném „nastavení" Simíka, čímž je zde myšlena jeho nálada. Jde zkrátka o to, jak je v práci pečlivý a jak si se svými kolegy a zejména se svým šéfem rozumí - a už jsme opět u toho - Stefanin problém... 

Sbírání plusových bodů v tom nebo onom oboru za účelem podpory našeho profesního růstu provádíme skrze speciální symbol v horním levém rohu obrazovky, jenž se nazývá Jobs-options. Zde zvolíme, zda má náš hrdina například pracovat obzvlášť tvrdě, koketovat u oběda s kolegy, či lézt šéfovi do zadku. Další nadstandardní výzvy nabízí tzv. Možnosti. To jsou vedlejší úkoly, které vám program náhodně generuje během pracovní doby. Steve, náš mladý milovník politiky, avšak zaměstnaný pouze jako uklízeč, má například zajet v 16:00 do univerzity a tam zkontrolovat volební urny. Pokud na to nemáme chuť, proběhne náš pracovní den jako obvykle, bez žádných následků. Splníme-li však úkol, působí to pozitivně na naši kariéru, což nás nejen motivuje, ale přináší zároveň pestrost v pracovním životě, který byl v předešlých dílech tolik zanedbáván.

Velká deviza nové atmosféry: Díky otevřenějšímu světu je zde větší prostor pro sousedské vztahy.  

Cesta k prvnímu polibku je trnitá. Avšak jak tuto bariéru prolomíte, můžete poté myslet i třeba na svatbu.

 

Simík si užívá


Když přijde Simík z práce, je vyčerpán, což poznáme podle klasického ukazatele, jenž se mění do zelených, žlutých či červených barev, v závislosti na stavech měřených hodnot - hygiena, zábava či hlad. Jinak než tomu bylo u druhého dílu, se vyvíjí základní potřeby, a sice pomaleji - nemusíme tedy našeho Simíka posílat na záchod tak často, rovněž s přípravou jídla již nemusíme mít takové starosti. Další výhody v oblasti životního komfortu obstaráme pomocí plnění různých malých přání. Místo přání, která se objevovala v předchozích dílech podle motta „ber, nebo nech bejt" a která byla dopředu naprogramována, smíme nyní vybírat ze stále aktualizovaného seznamu, jenž se odvíjí od daných situací a potřeb. Když tato přání splníme během určitého časového limitu, nasbíráme zkušenosti v podobě bodů, za které dostaneme speciální odměny.

Seznam odměn obsahuje 31 různých poukázek, od slev v obchodě, přes „umělou zácpu", kde Simík nemusí na záchod, až po osvojení si nových dovedností či možnosti porodit dvojčata. Čím více tyto odměny ovlivňují každodenní život, tím jsou samozřejmě dražší. Třeba takové překonání krize středního věku spotřebuje hodně zkušenostních bodů, oddálí nám vstup do podzimu života našich Simíků, avšak znovu uspořádá jejich životní hodnoty. Rovněž lze hodně draze pořídit hezky vybudovanou postavu či plavé vlasy. Tyto takříkajíc zásahy shora sice značně motivují, avšak nejsou vůbec realistické; kdo se obává, že tímto ztratí hra na věrohodnosti, může se těchto bonusů jednoduše vzdát.

Příjemné detaily: Když vám z grilu upadne kus masa, Simík jej jednoduše zvedne a dá zpět. Nalevo se těší rybář ze zlatého úlovku.

 

Simík se formuje

Již v druhém díle The Sims byl Sim Editor. Stejně jako dříve procházíme jasně strukturovaným menu, kde nastavíme základní údaje jako jméno, pohlaví, věk či výšku. Dále můžeme měnit účesy, obličej, šaty a vlastnosti. Když se podíváme pečlivěji, najdeme každopádně i určitá vylepšení. Je zde například praktický výběr vzhledu, konkrétně nákresy očí, uší a zároveň tento editor disponuje vyšší inteligencí, takže ví, kam co chceme posadit. Je dobré, že Electronic Arts udělali tyto možnosti pestřejší - i se samotným nosem se dá do detailu pracovat. U účesů můžeme stanovit nejen barvu, nýbrž i typ vlasů a konečkům vlasů dodat speciální odstíny. Poprvé také můžeme naše Simíky vybavit brýlemi, hodinkami, náramky a náušnicemi. A přepracovaná sekce Makeup nám pomocí rtěnky, pudru, řasenky a očních stínů dovolí vytvořit si i Billa z kapely Tokio Hotel. MJ Chun, producentka The Sims 3 si vyzkoušela vymodelovat odstoupivšího amerického prezidenta George W. Bushe - a výsledek byl opravdu působivý. Stejně jako v předchozím díle se dá však pracovat s přednastavenými obličeji a oblečením a je rovněž možné si svého Simíka nechat zcela náhodně sestavit.

Při vytváření Simíka je možno použít i barevných make-upů ve stylu tygra či klauna, a lze je použít i dospělých.

 

Simík se zabydluje

Nejen u sestavování Simíků se hodí kreativita. Lze ji využít při vytváření nových objektů v tomto alternativním světě. Stačí jeden klik na libovolnou texturu v domě a už můžete pustit vaši tvořivost na uzdu. Je libo světle modrou proužkovanou tapetu? Či světle zelenou s tečkami? A co pohovka? Máte radši kůži nebo látku? Místo aby nábytek, elektrická zařízení nebo dekorační předměty byly uspořádány poněkud zmateně, jak tomu bylo doposud, tak Electronic Arts toto dekorační menu poupravili - a to tak, že na místě zvláštních symbolů nyní stojí nákresy skříní, stolů, postelí, regálů, lamp a všeho možného. Hra je navíc schopná řadit podobné doplňky do stejné skupiny a ulehčí tak hráči práci. Kdo také chce přemístit jídelní stůl i s židlemi, nemusí již klikat na jednotlivé díly. Pro zvětšení či zmenšení prostoru se dá operovat se zdmi, které se jedním tahem protáhnou, a program si samozřejmě automaticky poradí i se zastavěným oknem.

Velké domy, velké rodiny - profíci, jež se stanou v tomto virtuálním světě bohatí, se mohou pustit do takových výzev.

 

A kam s onou vynaloženou kreativitou? Nejlépe na internet, kde se můžete svým výtvorem pochlubit dalším fanouškům této hry. Na tuto myšlenku samozřejmě Electronic Arts nezapomněli - online portál, kde se ukládají vytvořená oblečení, nábytky, vlastnosti či domy, a to bezplatně a bez porušování práv k Sims 3. A kdo je ještě bláznivější, může se podobně jako u GTA 4 chopit videoeditoru a nastříhat jej přímo v prohlížeči -  to i se stíny, efekty a hudbou. Tento krok vnímáme jako důležitý. Například ze hry Trackmania víme, jakou roli hraje společenství fanoušků, obzvlášť komunita fanoušků hry The Sims. Takový portál navíc chrání před ilegálními kopiemi.

 

Simík se učí

Druhý den se hrou The Sims 3 se blíží ke konci a zatím jsme ani v základních bodech nedosáhli s naším Simíkem životního cíle. Avšak odkryli jsme nespočet dalších vylepšení. Simík vlastní mobil, a tak již nemusí chodit domů, aby si zatelefonoval. V náhledu na městu nevidíte pouze, zda je dům prázdný, či obydlen, ale pomocí speciálních symbolů se dozvíte, kde se nachází policejní stanice, škola, restaurace či fitness-centrum. Kdo chce poslat svého chráněnce do práce, nemusí díky speciální liště „Jdi do práce" již zdlouhavě doprovázet svého Simíka až ke dveřím dopravního prostředku. A kdo věří, že bude mít perfektního Simíka či celou rodinu, může jednoduše prodloužit jejich proces stárnutí - nebo jej úplně vypnout. To také může být řešením pro problém Stefanie. S nesmrtelností je snadné sahat po hvězdách.

Skutečnost, že znáte lidi kolem sebe včetně jejich zálib a reakcí, vám může přinést mnoho výhod.

 

Souhrn

The Sims 3 představují obrovský krok správným směrem. Předtím, než jsme se ke hře dostali, v nás panovaly jisté obavy, avšak dva dny testování nás naprosto nadchly. Konečně dostáváme konkrétní úkoly. Konečně se staráme o aktivního Simíka. A konečně smíme dát prostor své kreativitě. Tolik odvahy k tak důslednému vyvíjení přejeme společnosti Electronic Arts i pro jejich další hry.


zdroj: gamestar.de

 


 

 


 

 














Komentáře