The Settlers: Heritage of Kings

Hry | 13.11.04

Vydání anglické verze pátého dílu Settlerů se blíží, a tak je na čase, abychom si probrali vše, co pro hráče vývojáři z Blue Byte připravují. Můžete se těšit na slušivé 3D zpracování a spoustu nových prvků, mezi nimiž nechybí ani RPG prvky.





Mezi vámi čtenáři bude jistě jen zanedbatelné množství těch, který by při zmínce o legendární sérii The Settlers tázavě pozvedli obočí. Pravděpodobně i ti mladší z vás si vyzkoušeli některý z jejích dílů, nebo možná dokonce i původní titul z Amigy, který nás v roce 1993 přikoval k monitorům (a televizím) na dlouhé hodiny.



Pokud srovnáme tehdejší „amigárnu“ a doposud poslední plnohodnotnou inkarnaci The Settlers IV, zjistíme, kolik času to vlastně od té doby uběhlo. Ani nejde o to, že nyní jsme o jedenáct let starší (a moudřejší), ale o to, kolik těchto jedenáct let znamená ve vývoji počítačů a her. A další milník v sérii maličkatých osadníků je před námi. Německá společnost Blue Byte, která stojí za úspěchy Settlerů od jejich prvních krůčků, nám připravuje další nášup, tentokrát pod názvem The Settlers: Heritage of Kings. Podle předběžných informací, jež máme k dispozici, půjde opět o vytěžování původního konceptu. A nenechte se zmást absencí pětky v názvu, jde opravdu o plnohodnotné pokračování celé série. Co nám přinese Dědictví králů nového?



Směrem k masám

Spoustu podrobností zatím tvůrci sice tají, avšak již nyní je jasné, že noví Osadníci budou vyvedeni ve slušivé 3D grafice, která podle prvních obrázků a videí vypadá opravdu roztomile a navíc velmi detailně. Jak už jsme si z předchozích dílů zvykli, třeba kovárna si ve vesnici nestojí jen tak, ale vidíte kováře, jak buší do kovadliny, a nadýmající se měchy vhánějí proudy vzduchu do výhně. Úroveň (nejen) grafických detailů bude zřejmě i tentokrát jednou z hlavních deviz programu.

Stejně jako v předchozích Settlerech budete muset všechny své podřízené krmit a nechat někde bydlet. Ekonomický systém je již od dob své premiéry velmi propracovaný a na rozdíl od mnoha jiných strategií nepostrádá logiku. Nicméně mnoho hráčů sérii zavrhlo kvůli jejich relativní náročnosti a přesně těm chce Blue Byte nyní vyjít vstříc a hru trochu zjednodušit. Pamětníci si jistě vzpomenou na zapeklité situace z minulých dílů, kdy kameník vytěžil jeden lom, kámen došel a on nechtěl pracovat ve vzdálenějším místě, protože by to měl domů daleko. Bylo zapotřebí postavit nové obydlí vedle nového naleziště; jak ale na to, když není kámen? Tyto problémy jistě znáte i z jiných her, tentokrát byste je však mít neměli.



Sladké taje otrokářství

V Heritage of Kings by to totiž mělo být trochu jinak, ovšem bojíme se, že by to mohlo hře spíš uškodit. Designéři se rozhodli zdejší systém obohatit o otroky, kteří jsou jakýmsi perpetuem mobile vaší ekonomiky a vše podstatně zjednodušují. Fígl je v tom, že tito pajďuláci popírají veškeré principy Settlerů – mohou v omezené míře vykonávat specializované činnosti jiných jednotek. Takže zmíněná situace s nedostatkem kamene má nyní jednoduché řešení: poslat otroky, aby vytěžili kámen, a zhýčkanému řemeslníkovi postavili obydlí někde jinde. Možná si nyní říkáte, proč vůbec zaměstnávat kameníka. Důvody tu jsou. Je totiž specialista a vytěží více kamene za kratší dobu než otroci.

Je pravda, že tento lék na všechny neduhy (či přesněji řečeno lék na vaši nepozornost a neprozíravost) dosti výrazně upravuje herní systém. Jinak se však zdá, že vše zůstane při starém – i nyní bude třeba postupně budovat ekonomický řetězec s důrazem na jeho vyváženost. Zástupci studia Blue Byte ovšem uvádějí, že zatímco dříve šlo o zvládnutí logistiky, klíčem k úspěchu v nových Settlerech bude správa jednotek a budov, přičemž celý systém bude jednodušší, aby byl přístupný všem hráčům, ne pouze nadšencům. Stejně tak systém technologického vývoje bude prý udělán trochu jednodušeji, aby byl pochopitelný hned na od samého počátku.



Nováčci a veteráni

Ještě více změn bude na poli vojenství – přibude mnoho jednotek, autoři navíc slibují RPG prvky a více taktických a strategických možností. Tvůrci se také rozhodli pozměnit systém ovládání. Zatímco ve většině jiných strategií řídíte konkrétní vojáky, zde budete moci dirigovat pouze jednotky složené z několika členů. V praxi to vypadá tak, že na obrazovce uvidíte třeba čtyři lučištníky a jednoho velitele, přičemž vojíni kopírují příkazy od svého šéfa. Není úplně jisté, zda bude možné čety složit dle vlastního výběru z různých druhů vojáků, vše však nasvědčuje tomu, že bohužel ne.

Co se týče nových jednotek, s jistotou můžeme počítat například s několika typy kavalerie (včetně jízdních lukostřelců) a podobně. Hlavní novinkou by však měl být systém růstu vašich vojáků. Pracovníci Blue Byte přislíbili RPG prvky, takže se nejspíše dočkáte klasického zlepšování vlastností v závislosti na růstu zkušeností, ale zároveň ke slovu přijdou i upgrady jak útočného, tak obranného charakteru.



Od začátku do konce

S implementací RPG částí souvisí další poměrně velká změna –hrdinové. Stejně jako v jiných strategiích i zde bude několik reků, kteří vás budou provázet kampaněmi a budou postupně růst. Zatím víme o čtyřech postavách, z nichž jedna stojí na straně zla a zbylé tři jsou hodné. Hlavním hrdinou bude mladý princ, syn krále, který musí zachránit zemi před invazí temných armád zla. Příběhové zázemí tedy bude stejné jako v minulých dílech – autoři sami říkají, že na soubojích dobra se zlem nevidí nic špatného a jsou podle nich stále přitažlivé. My k tomu dodáváme, že v takovém případě je ovšem třeba neoriginalitu vyvážit velice kvalitní hratelností…

Dějová linie bude pravděpodobně dost lineární, ale vývojáři slibují nečekané zvraty (ještě aby ne). Navíc také tvrdí, že primárním cílem mise nebude většinou všechny zničit. Úkoly budou často ekonomického rázu, případně se budou týkat průzkumu a podobně. I to by mělo přispět k vyšší hratelnosti. Chybět by neměl ani klasický settlerovský humor, který se však prý také trochu změní. To jsme zvědavi, jakým způsobem.



Stratég proti stratégovi

Skvělou zprávou je také možnost multiplayeru, a to jak po lokální síti, tak přes internet – například přes servery samotného vydavatele, kde bude zprovozněn rovněž žebříček hráčů. Možnosti klání více stratégů pravděpodobně nenabídnou žádné velké překvapení, takže se nejspíš budete muset spokojit s boji několika lidí, případně týmů proti sobě.

Pokud bude vše probíhat podle plánů Blue Byte, dočkáme se The Settlers: Heritage of Kings někdy koncem tohoto roku, pravděpodobně krátce před Vánoci. Není ovšem jisté, jestli se místní vydavatel nerozhodne přistoupit k lokalizaci, která by mohla její vydání pozdržet. I tak ovšem předpokládáme, že by se v našich obchodech mohla objevit dříve, než si budeme zvykat na psaní nového letopočtu.











Související články




Komentáře