Splinter Cell: Conviction

Hry | 22.01.10

Sam Fisher v dalším pokračování populární stealthové série, tentokrát exkluzivně pro PC a Xbox 360. Co nás všechno čeká?





Obecně se na to, že je tento díl oznámen už pěkně dlouho, ví o hře vcelku málo. Příběhová linka je totiž zahalena do hávu tajemství a očekávání, jelikož se druh děje, na který jsme byli zvyklí doposud, radikálně mění.

Sam Fisher se tentokrát ocitá v opačné pozici – stojí proti svému bývalému vedení, proti zákonu a proti svým morálním hodnotám, které jsou dávno pryč. Na začátku traileru představeného na E3 sám říká, že člověk udělá cokoliv, když je zatlačen do extrému, a jeho bývalý nadřízený, kolonel Lambert, Sama přímo označuje za mrtvého. Pronáší, že muž, který poslouchá rozkazy ze sluchátka v uchu, už neexistuje. Všechno se však děje proto, že Samova dcera Sarah byla údajně zabita opilým řidičem a Sam se chce jen pomstít a odhalit spiknutí, ležící za její smrtí.




Vedoucí analytička NSA, Anna Grimsdottir, je zpět v roli Samové asistentky, společně s Victo Costerem – bývalým členem Navy Seals -, jenž má se Samem dlouhou historii, takže se jistě setkáme s nějakými vzpomínkami. Nejdůležitější postavou ve hře je však tentokrát obchodník se zbraněmi jménem Andriy Kobin, který je považován za vraha Sarah a údajně se pohybuje někde na Maltě.


Protože ale hrdina opouští NSA a je uprchlíkem vydávajícím se na vlastní misi, nemá s sebou už žádné moderní vymoženosti a obleky. Tentokrát musí používat provizorní vybavení v lokacích nebo ze zásob zbylých přátel – v jednom z gameplay videí můžeme vidět, jak Sam rozbíjí okno svého SUV, aby sklo poté použil jako náhražkový optický kabel, což je však jen začátek možností improvizovaného vybavení. Ubisoft také oznámil, že má hráč příležitost znovu vstoupit do Third Echelonu v pozdějších částech hry, což s sebou nese jisté povinnosti, ale i kvalitní vybavení. Dokud tedy budeme sami za sebe, snad půjdou ukrást známé „třísenzorové“ brýle z mrtvých protivníků.


Společně s velkou změnou příběhu se dynamicky mění i hraní: už žádné pomalé lepení se ke stěnám a otravně zdlouhavé ručkování po různých trubkách. Tentokrát půjde o akci v opravdu rychlém tempu – jak můžete vidět na některých videích -, Sam šplhá v rekordních časech. Vývojáři rovněž potvrzují, že Sama jde v tomto díle připodobnit spíše k predátorovi, který se ve stínech neschovává proto, že by byl slabý, ale jelikož je v úkrytu ještě silnější. Novinkou je i systém „mark and execute“. Jde o režim mnohým známý z Rainbow Six Vegas, jenž zde funguje na stejném principu. Tedy až na to, že špinavou prácí nedělají vaši kolegové, ale samozřejmě přímo Sam. Jde jednoduše o to, že si hráč předem označí nepřátele a hrdina je poté automaticky zaměří a zneškodní. Nemusí to ale být jen protivníci, může to být klidně i světlo, barely či pasti.

Další novinkou je režim vyslýchání, v němž se můžete opravdu vyřádit, protože Sam je tentokrát nehlídán a v zoufalé situaci. To přináší stupeň brutality, který by možná byl cizí i Jacku Bauerovi. Můžete popadnout vyslýchaného pod krkem nebo do zámku a doslova z nich vymlátit informace. Podle situace je na konci může Sam buď vyklepnout, nebo rovnou zabít. Skvělým příkladem je výslech chlápka, který ví, kde se nachází dceřin vrah. Odehrává se ve zchátralé koupelně, a po obdržení vytoužených informací muži Sam rozbíjí hlavu o umyvadlo.


Inovací je také novinka nazvaná „poslední známá pozice“. Jde o to, že když vás protivník ztratí z dohledu, vytvoří se na místě, kde vás naposledy viděl, jakýsi Samův duch. Hráč si tedy s nepřáteli může hrát na kočku a myš, obcházet je a napadnout ze zadu. To je jistě důležitou vlastností hry, a jelikož byl odepsán i metr světla (nahrazen jednoduchým přebarvením obrazu z šedé na barevnou), režim určitě pomůže v celkovém pocitu z hraní.

Co se týče prezentace a grafiky, Ubisoft se vydal na cestu spíše kinematického rázu. Herní text a všelijaké rady, tipy a zadání úkolů, vám budou ukazovány na samotných objektech v lokacích (kupříkladu text na zrcadle či na billboardu). Rovněž se zde nesetkáte s žádnými nahrávacími obrazovkami či natahovanými scénkami, které budou vyřešeny podobně jako v Dead Space, avšak hráč si může vybrat, zdali se chce dívat nebo ne. Tyto videa budou sloužit i jako flashbacky a Samovy domněnky a vzpomínky na smrt Sarah.


Vizualizace také nevypadá špatně, jelikož všechno běží v herním enginu a pohybuje se jako po másle. Plynulost hraní je totiž důležitou stránkou hratelnosti, vývojáři si tudíž nemohou dovolit ztrácet tyto vlastnosti kvůli grafické stránce. Navzdory tomu, že Double Agent už patří mezi „next-gen“ (říkat to v této době zní přinejmenším vtipně), Conviction vypadá mnohem lépe a stylověji. Hody by tedy měli mít i gurmáni.

O multiplayeru tvůrci zatím mlčí, jelikož se soustředí hlavně na kampaň pro jednoho hráče. Informace však jsou o kooperačním módu, v němž si zahrají dva hráči, a jeho příběh bude prequelem k událostem ve hře. Odehrávat se má v Sovětském Svazu a misí hráčů bude zneškodnit zbraně hromadného ničení. Spolupráce bude jistě zapotřebí a snad se tedy podaří kooperační režim vyrovnat s kvalitou singleplayeru.


Splinter Cell: Conviction tedy vypadá hodně dobře a kandiduje na jednu z nejočekávanějších her tohoto roku. Ať už kvůli odlišnému pojetí žánru stealth, přes improvizované zbraně, až po novinky v sérii. Hra vychází 1. dubna tohoto roku a rozhodně je na co se těšit.
















Komentáře