Singularity - adept na střílečku roku

Hry | 18.02.09

Tahle akce má být jednou z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší za tento rok. Sliby vývojářů jsou značné, ale jaké mají reálné obrysy a je vůbec možné je splnit?






Pro vývojářské studio Raven Software bude rok 2009 takřka přelomový. Poté, co bylo kolem této známé herní firmy víceméně ticho, se tento rok opět vrátí v plné parádě. V přípravě má tituly jako Wolfenstein či X-Men Origins: Wolverine. Nás ovšem zajímá projekt, který si v Raven Software dělají od začátku do konce. To znamená bez nějakého licencovaného pozadí nebo jako pokračování cizí hry. První zmínky o Singularity se objevily už na loňské výstavě E3, kde však nevzbudily kdovíjaký ohlas. Dalo by se říct, že odborná veřejnost hru chápala jako další, tak trochu ulítlou střílečku. Zdá se však, že tato kategorizace nebyla z nejmoudřejších ani nejpřesnějších. Ukazuje se totiž, že Singularity má hodně co říct a začíná vystrkovat drápky.


Pozadí titulu vychází z brainstormingu zaměstnanců Raven Software, kteří si jednoho krásného dne sedli a začali mixovat nejrůznější témata. Jako základ si vzali počátky Studené války mezi USA a Ruskem, přimíchali do toho tehdy velmi oblíbené výzkumné výpravy, tedy bandy pošahaných vědců odkrývající tajemné tunely a podivné továrny, a aby toho nebylo málo, přihodili i špetku toho cestování časem. Nějak se to celé smíchalo a vznikla zápletka Singularity. Převtělíte se do role Nathana Ranca, amerického pilota, který nedopatřením se svým letounem spadne na ruský ostrov. A co čert nechtěl, trefí se zrovna na takový, kde Rusové provádějí nejrůznější, povětšinou velmi škodlivé experimenty. Ty vyústily mimo jiné v to, že ostrov kmitá v časoprostoru mezi rokem 1950 a 2010. To nezní špatně, že? V roce 1950 je ostrov obydlen vědci, armádou a experimenty jsou v plném proudu. Najdete tu původní vybavení a dobové kulisy. O šedesát let později už je ostrov pouhou pustinou, kde jen několik odvážných vojáků hlídá post-apokalyptické ostatky. Těchto pár vojáků byste vystříleli jednoduše, je tu ale jeden větší problém - experimenty přilákaly (nebo vyrobily?) jakousi mimozemskou rasu.


Autoři si velmi zakládají na budování ponuré atmosféry. A tak Singularity začíná hodně stylově. Nathan nabývá vědomí a pouští se jednou z alejí, aniž by věděl, kam vlastně běží. Mohutný déšť bije do střech fabrik a z cesty dělá div ne potok. Velmi omšelé lokace kontrastují se skvělými efekty vody, osvětlení a také kvalitními texturami. Pouze podivné rostliny mimozemského původy, kterými obrůstá zdivo budov dokládají, že tady je něco špatně. Takové informace aspoň vyplývají z dojmů zahraničních novinářů, kteří se zúčastnili oficiální prezentace.  


Nathan doběhne k zamčeným dveřím jedné z továren a nemůže se dostat dovnitř. To jsou obvykle chvíle, které v akcích příliš nemusíme. Chce se od nás, abychom zapeklitost nějak logicky vyřešili. V tomto případě je řešení naštěstí nasnadě - už jen proto, že jde o tutoriálovou misi a hra vám řekne, co a jak. Je zapotřebí vytáhnout mašinku velikosti raketometu, která dokáže pracovat s časoprostorem. Díky ní si můžete vytáhnout barely, které leží za zamčenými dveřmi k sobě. Poté už stačí jen spustit návrat do roku 1950. Časoprostorová zbraň barely uchopí a mrští je proti dveřím, jelikož je chce vrátit na původní místo. Tím je brána otevřena. Pravda, je to poněkud krkolomné, na druhou stranu ale velmi svěží řešení. Ovšem tuto věcičku nebudete využívat pouze na logické zádrhely, nýbrž také v boji, a to pravděpodobně ve velké míře. Tato zbraň v sobě totiž evidentně kloubí schopnost převracet a lámat čas, ale má také vliv na fyziku předmětů. Může vám být celkem jedno, že pracujete s časem - na hře by to ostatně nemělo být nijak poznat. Důležitý je ten efekt, kterým můžete shodit například mohutný regál na skupinku nepřátel a tím se jich elegantně zbavit, bez nutnosti vystřelit jedinou kulku. Tím to ale nekončí. Napadlo vás třeba, že z vojáků můžete vlivem času udělat nejprve starce, pak kostlivce a následně je proměnit v prach? Wow!


V jiné příležitosti zase poslouží převraceč času přímo k vybudování určité úrovně. Na prezentaci to byl například potopený tanker, který je z nějakého důvodu nutné prozkoumat. Abyste ho uvedli opět do prozkoumávatelného stavu, je nutné přetočit čas nazpět a teprve poté se na něj budete moct vydat. Podle všeho vás ale na palubě nečeká nic dobrého a užijete si tu zejména velmi hororové atmosféry. Všude kolem vás to vrže, světla vypovídají službu a navíc je třeba jednat rychle, protože loď se pomalu vrací do svého původního stavu, takže pomalu kolabuje a bortí se. Atmosféra by se dala krájet, stejně jako v dalších úrovních. Každá má být přitom stylizována poněkud jinak, což slibuje značnou míru variability.


O grafické provedení Singularity nemusíme mít ani tu nejmenší starost. Autoři si na vývoj pořídili mocnou třetí generaci Unreal enginu, takže si užijeme pořádnou dávku detailů. Ještě dodejme, že Singularity bude vedle časoprostorových hrátek čistokrevnou akcí, která vám dovolí si zastřílet jak proti inteligentním vojákům, tak proti monstrům z jiné dimenze. Přetáčení času bude jen jakýmsi zpestřením, kterého ale nebudete moct využívat neomezeně. Závisí totiž na energii, kterou získáte právě zabíjením nepřátel. Tahle hra každopádně působí jak slibně, tak originálně, a pokud to nebude až příliš za vlasy přitažený guláš, mohl by to být akční hit.

 

Singularity trailer:
















Komentáře