SAW (X360)

Hry | 30.11.09

V porovnání s ostatními horory, které jsou na trhu, je Saw jedním z nejlepších titulů.





Snaha vytvářet dobré hry na základě úspěšných filmů nekončí. Posledním z těchto počinů je Saw, kterou na základě filmové franšízy vyvinuli v Zombie Studios a na světový trh ji postupně distribuuje Konami. Jak známo, aktéři Saw se ocitnou v "survival hororu" se scénářem, který odpovídá filmovým předlohám. Hráč ztělesňuje člověka vězněného ve sklepení, který je útočištěm sadistické zrůdy Jigsawa. Ta své oběti mučí nejrůznějšími rafinovanými způsoby.


Pro ty, kteří se ptají, jak bylo možné vecpat sérii šesti filmů do jediné hry, máme návod. Vyberte si klíčovou postavu, třeba inspektora Tappa z prvního dílu. K ní přihoďte například Jigsawovu učnici Amandu, zavřete je oba do psychiatrické léčebny a "okořeňte" to směsí všech možných perverzních mučidel, bitek a Jigsawových náhlých zjevení. Ten s vámi rozehraje svou hrůznou hru a vy se spolu s dalšími spoluvězni budete snažit dostat ze své pasti. Půjde o koncepčně snadné minihry, ale na rozdíl od filmů budete muset občas prokázat rychlost, protože čas, který máte na to, abyste se dostali z přichystaných pastí, je různě dlouhý.


Architektura hry vychází z té filmové a v mnohém se zřejmě inspirovala i hrou Lost od Ubisoftu (ozubená kola, spojovací kabely...). Hra se neustále vyvíjí a vy budete vystaveni nerůznějším hádankám - od nejjednodušších pastí po dokonalé mechanismy, což od vás bude vyžadovat víc přemýšlení. Právě tato mnohavrstevnost je jejím velkým kladem - sotva si vydechnete, že jste utekli někam do azylu, už budete zmláceni a vhozeni na nějaké opuštěné místo. Nezbude vám než přijmout Jigsawova pravidla a snažit se mu zase utéct. Pokud se rozhodnete pro boj zblízka, musíte umět předpovídat útoky svých protivníků. A při bitkách zjistíte jeden z nedostatků hry - a tím jsou údery. Ať už na protivníky půjdete holýma rukama nebo trubkou budete nadávat, protože jsou hodně pomalé.


 

Hodnocení


Grafika: 70%


Zhruba na stejné úrovni jako Silent Hill. Také Saw se odehrává na stejném místě (psychiatrická léčebna), okolní prostředí se mění jen sporadicky. Homogennost prostředí je občas nudná, ale osvětlení scény a mrtvolná atmosféra zasluhuje plusové znaménko.



Hratelnost: 50%

Vývojáři se spíš zaměřili na záhady než na souboje, takže ty jsou dost pomalé, málo precizní a místy i těžkopádné. Připomínáme zejména, že ovladatelnost myši a klávesnicí na PC nestojí za nic.



Trvanlivost: 60%


Hra je poměrně jednoduchá, zejména jestliže se zaměříte na pasti a vyhnete se nezáživným soubojům. Rébusy a hádanky jsou docela srozumitelné, kromě některých, které od hráče vyžadují chladnou hlavu. Počítejte v průměru se 7- 8 hodinami, než projdete celou hrou.



Zvuk: 80%


Charakteristický hlas Jigsawa i dalších protagonistů nezklame. Hrou se prolínají i všechny známé hudební motivy z celé filmové série.



Scénář: 50%


Scenáristé hry sice vycházeli z filmové ságy, ale přesto nevyužili všech kvalit filmového scénáře. Hra proto balancuje tak trochu na hraně a místy připomíná i jiné filmové předlohy, zpracované jako hry. Ti, kdo filmovou předlohu neznají, zřejmě některé věci ani nezaregistrují, zatímco fanoušci ságy se budou muset spokojit jen se známými postavami a situacemi.



Celkové hodnocení: 65%


Zatímco ve filmové sáze se sadistické scény stupňují, herní adaptace Saw je mírnější a připomíná hlavně Lost nebo Silent Hill. I když její závěr mohl být stejně katastrofický jako ve filmech, naštěstí není. Hra je dobře vyvážená díky progresi - nikde nedochází k časovým prodlevám. Škoda jen, že
i když se scény a prostředí rychle mění, ovladatelnost PC je tak špatná, že hráč v průběhu hry ztrácí motivaci.

 















Komentáře