S.T.A.L.K.E.R. - hrůzy Černobylu

Hry | 04.05.03

Černobylská elektrárna zabíjí a radioaktivní oblast se neustále rozšiřuje. Staňte se speciálním Stalkerem, průzkumníkem zakázané Zóny, v chystané first person akci s prvky RPG. Poutavý příběh a dech beroucí grafické zpracování vás bez milosti pohltí.





Her na motivy filmů či knih vzniká každoročně poměrně dost. Z filmového světa například Enter the Matrix, X-Men a spousta dalších, ze světa knižního zaujímají naprostou převahu hry na motivy knih Toma Clancyho (Splinter Cell, Rainbow Six, The Sum of All Fears atd.). First person akce S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost vzniká na základě knihy Piknik u cesty od bratří Strugackých, podle které A. Tarkovský vytvořil filmové zpracování s názvem Stalker. Na hře pracují Ukrajinští GSC GameWorld, kteří se proslavili např. FPS Codename: Outbreak a RTS Cossacks či American Conquest a v současné době vytvářejí krom S.T.A.L.K.E.R. též FPS FireStarter.



Děj začíná událostmi v roce 1986, kdy v Černobylu vybouchla jaderná elektrárna. Aby nedocházelo k dalším únikům radiace, která již tak postupně zabíjela vše živé v okolí, byla elektrárna uzavřena velkou kopulí. Přestože bylo okolí ještě dlouhou dobu radioaktivní, v podzemních prostorách vznikly tajné laboratoře pro tvorbu zbraní a výzkum účinků radiace na živé organismy, které byly opuštěny po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991. Dlouhé roky se o tomto místu nemluvilo. Zdálo se, že šíření radiace pominulo a okolí začínalo zase trochu ožívat. Brzy se však stalo něco, co si nikdo nedokázal představit ani v těch nejčernějších nočních můrách. V roce 2006 explodovala ochranná černobylské kopule a elektrárna znovu zabíjela a hubila vše živé. Tento výbuch byl však jiný než ten první. Vznikla jakási Zóna, ve které docházelo k velmi podivným věcem. Brzy na to se v okolních místech objevily výzkumné týmy, které zjišťovaly příčiny výbuchu a následky radiačního záření. Proč se toto všechno přihodilo se jim však zjistit nepodařilo, ale bylo jisté, že se Zóna pomalu ale jistě zvětšovala. Mimoto se v ní výzkumné týmy ztrácely a velmi málo lidí z ní vyvázlo živých. Dokonce zde vznikal nový život, imunní vůči silnému radiačnímu záření. Přeměňovaly se rostliny i stromy a u živočichové mutovali. Co bylo však nejhorší, v Zóně zůstalo mnoho pohřešovaných vědců. Nikdo nevěděl, zdali je zabila radiace nebo se stali obětí nějaké zmutované bestie či sami zmutovali. Z bezpečnostních důvodů byla celá oblast uzavřena a nikdo do ní nesměl. Až po dlouhých dvaceti letech byla do Zóny poslána další expedice. Lidské plémě je však zvědavé a nějaké zákazy se v žádném případě nenosí. Proto se brzy do Zóny vydávali i amatérští výzkumníci, badatelé, hledači předmětů, živočichů a rostlin, kteří své nálezy a informace prodávali za velké peníze různým organizacím. Tito „zvědavci“ byli nazývání Stalkeři.



A jaké to v takovém strašidelném světě je? Najdete tam opuštěné budovy bez života, trávníky porostlé zvláštními rostlinami s prapodivnými barvami, stromy s podivnými větvemi, občas i spálené domy, poletující jedovaté obláčky, místa s podivnou zemskou přitažlivostí a uprostřed té hrůzy do nebe se tyčící zříceninu Černobylské elektrárny. Stalkeři však brzy narazili nejen na podivné prostředí, ale také na zmutované živočichy, o kterých se předpokládalo, že v Zóně sami vyhynou. Bohužel opak byl pravdou. I když je vědecky dokázáno, že radiace zabraňuje další reprodukci, tyto zmutovaní živočichové se rozmnožovat dokázali. Vzniklo tak velké množství mutantů a také mnoho mutací již původních mutantů, což bylo zřejmě způsobeno intenzitou záření v závislosti na vzdálenosti od zdroje. Z vědátorů, kteří před dvaceti lety Zónu zkoumali, se staly Zombie, které mají sice v hlavě vygumováno, ale jejich výhoda tkví v množství a telepatii, kterou ovládají. Své nepřátele dokáží vehnat přímo do hloučku jiných bestií, neznají bolest, a proto si na vás klidně skočí ze střechy domu. Navíc mají v úkrytu svého velitele, který kupodivu o rozum nepřišel a svými telepatickými schopnostmi řídí celé skupiny Zombií. Jinou mutací jsou trpaslíci, neboli Dwarfové, kteří si libují v nejrůznějších pastích a léčkách, kdy vás nechají projít několika odemčenými dveřmi až přímo do jejich pasti. Abyste náhodou neztratili směr, všechny ostatní cesty šikovně znepřístupní. Navíc mají telekinetické schopnosti, díky kterým mohou přemisťovat velké objekty. Jejich slabinou jsou oči - nemají rádi ostré světlo a světlo z baterky je udělá téměř bezbrannými. Dalšími z tamních obyvatel budou velmi agresivní slepí psi, kteří vám ve tmě dokáží pořádně zatopit. Dále se ve hře objeví například velké přerostlé krysy apod. Mezi nepřáteli se však najdou i obyčejní lidé - například vojenští Stalkeři, kteří se vás pokusí zastavit před vstupem do Zóny, nebo konkurence a jiní lidé pohybující se v Zóně, které si můžete znepřátelit. V celé hře bude velké množství NPC postav, jež budou žít své vlastní životy, putovat po Zóně a hledat artefakty, vykupovat nálezy nebo jen organizovat nějakou společnost Stalkerů. NPC postavy budou mít i své pocity a nálady, které se budou náhodně generovat. Pokud tedy někoho naštvete, neprodá vám žádné zboží nebo třeba zvýší cenu.



Aby mohli autoři nabídnout co nejrealističtější prostředí, navštívili Černobylskou elektrárnu a okolí a pořídili spoustu fotek. S.T.A.L.K.E.R. nabídne patnáct levelů, spojených nelineárním příběhem s naprostou volností. Nejde totiž jen o klasickou first persona akci, můžete se těšit na množství RPG prvků a z části i prvky adventurní. Budete procházet velkým územím a promlouvat s NPC postavami, které vám budou zadávat úkoly, připomínající spíše klasické RPG questy, za jejichž splnění dostanete předem smluvenou odměnu - například peníze, zbraně, ochranné obleky apod. Pro příklad uvedu pátrání po ztraceném zařízení výzkumné výpravy, hledání různých artefaktů a anomálií, záchranu ztracených výzkumníků a vyčištění určitého prostoru od mutantů. Navíc si budete moci přivydělávat prodejem nalezených předmětů nebo doprovázením výzkumných týmů do nebezpečných lokací. Na takové úkoly budete potřebovat mnoho zbraní, kterých bude ve hře kolem třicítky a budou poměrně reálné. Zapomeňte na vesmírné hračky a futuristické nesmysly - většina použitých bude buď existujících nebo právě vyvíjených a testovaných. Můžete se tedy těšit na nože, pistole, kulomety, raketomety, granáty atd. Jedinou výjimku tvoří jakési speciální zbraně, srovnatelné například s unikátními kousky z Diabla II. Ty vám stejně jako ve jmenovaném RPG vylepší vaše vlastnosti. Ve hře bude možné používat různá vozidla, dokonce se proletíte i ve vrtulníku.



Hra poběží na vylepšeném X-Ray enginu, který proslavil již zmiňovaný Codename: Outbreak. Těšit se tak můžete na plynulé přechody mezi venkovními a vnitřními prostorami, skeletální systém a dnes již běžné T&L. Hru byste si pak měli vychutnat již na 1GHz procesoru s 256 MB RAM a grafickou kartou GeForce 3. Dočkáte se i multiplayerových klání v již tradičních módech, jako jsou Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag apod. Jak již bývá zvykem, hra nabídne i několik zcela nových módů. Jeden z nich bude například Hunt, kde za každého zabitého hráče dostanete určitý obnos peněz, za který si budete moci kupovat další a lepší zbraně. Je to něco podobného jako u Counter-Striku, akorát v reálném čase a každý sám za sebe. Chybět nebude ani možnost kooperativní hry. Věřím, že S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost vnese do světa akcí velkou změnu a silné RPG prvky přilákají i hráče jiných žánrů. Chvílemi se mi zdá, že je tato hra více RPG než FPS. Datum vydání je plánováno nejdříve na prosinec 2003. Útěchou může být slib autorů, že na jaře 2003 vydají hratelnou demoverzi hry. Doufejme tedy, že si to nerozmysleli.











Související články




Komentáře