Runes of Magic – první dojmy

Hry | 06.02.09

Hledáte kvalitní, vyvážené a dobře vyladěné MMORPG a nechce se vám platit? Pak tu máme něco pro vás. Vyzkoušeli jsme si betu, přesně takového titulu.





 

Žánr onlinových RPG je v poslední době velmi bohatý a skoro začíná připomínat dobu na začátku tisíciletí, kdy snad každé studio muselo ohlásit nějaký ten svůj MMO projekt. Pravdou je, že většina z nich, zejména ta neetablovaná, na to nakonec dojela, protože si neuvědomila, že tak rozsáhlý počin je třeba nějak financovat. A trh byl najednou navíc relativně rychle přesycený. Není divu, vždyť ho zaplácnul mohutný World of Warcraft, který dosud sedí jako žába na prameni a nechce k němu pustit ani velká jména jako Everquest či Lord of the Rings Online. Zkrátka se nějak nedaří nahradit krále novým. Ovšem nyní už si brousí zuby opravdu těžké kalibry. Za všechny jmenujme Star Trek: Online, Star Wars: The Old Republic, Champions Online či StarGate Worlds. To vše jsou ale tituly z úplně jiné ligy než Runes of Magic. Na první pohled spolu s ním mají společný snad jen žánr. Všechno jsou to MMORPG, ovšem úplně jinak pojatá.

Na rozdíl od výše zmíněných je Runes of Magic projektem, o kterém jste dosud pravděpodobně neslyšeli. Tedy pokud nejste zarytými fandy žánru a nehltáte každičkou novinku i o víceméně noname hrách, které se v něm rodí. Právě za takovou můžeme považovat Runes of Magic. Noname ale ještě zdaleka neznamená nekvalitní. Pravda, spousta těchto neznámých MMORPG jsou jen slabé odvary, které po spuštění rychle zaniknou. Něco nám ale říká, že Runes of Magic nebude tím případem. A proč tak soudíme? Inu, jedná se už o fungující online svět, a to velmi dobře fungující. Hrají ho dokonce miliony hráčů. Cože, ptáte se? Tak to dopovězme: Runes of Magic je pořádně populární v Asii, zejména v zemích jako Čína, Jižní Korea či Vietnam. Tam se těší velké úctě. A právě tam si ho všiml někdo z menší vydavatelské firmičky na Západě. Ta firmička se jmenuje Frogster a rozhodla se Runes of Magic převést i na americký a evropský trh.

Výhodou je, že už disponuje fungujícími základy, takže není třeba prakticky nic vyvíjet a víceméně se bude jenom přejímat. I to je důvodem skutečnosti, že se hra na západních trzích objevila jako blesk z čistého nebe. Aniž by ji stačil kdokoliv zaregistrovat ještě předtím v rámci novinek, preview apod. Objevila se rovnou ve formě robustní betaverze, kterou jsme samozřejmě nemohli nevyzkoušet. Vedlo nás k tomu především úctyhodné číslo spokojených západních betatesterů, které překročilo sto tisíc hráčů. To je více než slušné na hru, o které před několika týdny věděl opravdu málokdo.

 

Studio Runewaker Entertainment sice sídlí v Asii, ovšem s Frogsterem spolupracuje na úpravách a obsahových dodatcích pro evropské verze. Navíc se nemusíte bát kdovíjak úchylného prostředí. Pravda, asijský styl se tak úplně nezapře, přestože byl posunut více západním směrem (například v paletě barev, případně některá hodně ulítlá monstra byla nahrazena usedlejšími). V zásadě jde ale o víceméně tradiční fantasy svět, který sužují klasické problémy v podobě znovuvyvstalé bájné hrozby. Rekové se tak musí spojit a padouchům nakopat zadky. Případně si je nakopat hezky vzájemně, ale to už je druhá věc. Při spuštění betaverze a letmém osahání ovládání nás překvapilo, jak moc se Runes of Magic podobá World of Warcraft. Překvapilo nás to hlavně proto, že oba tituly by měly hrát úplně jinou ligu. Zatímco World of Warcraft je monstrprojekt, nejúspěšnější z nejúspěšnějších, Runes of Magic je v podstatě bezplatné MMORPG, které nestaví na pravidelných měsíčních poplatcích. Ale nebojte, autoři tu nedělají žádnou charitu. Financování je postaveno na takzvaných mikrotplatbách a počítá s tím, že hráči budou brzy chtít lepší předměty či vybavení, a to rychleji. A nebudou váhat za ně zaplatit. Tento model funguje zejména v Asii skvěle a pomalu se začíná dostávat i k nám. Možná by tak Runes of Magic mohlo být takovým WoW v kategorii takto postavených MMORPG projektů.

Ale zpět ke hře. Na začátku jsme si samozřejmě vytvořili postavu. Trochu sice zarazí, že na výběr je k dispozici pouze lidská rasa, ale snad časem přibudou další. Zato povolání je hned šest, přičemž jsou klasická a nechybí mág, válečník, paladin, zloděj atd. Zajímavostí je, že jen co dosáhnete desáté zkušenostní úrovně, můžete si k původnímu povolání přibrat ještě jedno. To přitom funguje zcela plnohodnotně a nevzniká tak nějaký hybrid mezi oběma třídami. S tím se ale nese i určitá nevýhoda. Toto druhé povolání musíte levelovat stejně jako první, to znamená, že zkušenosti se nepřekrývají, ale získáváte je pro každou třídu zvlášť, a to používáním specifických schopností a talentů. Inu, trochu staromódní, ale třeba se to skutečně osvědčí. Ještě dodejme, že se nemusíte orientovat pouze na jedno řemeslo, ale můžete je libovolně střídat. Potěší, že hned do začátku dostanete svůj baráček, do kterého můžete vlézt z jakéhokoliv města a podle svého gusta si ho vybavovat.

Tím nejdůležitějším jsou ale samozřejmě questy. Nepřekvapí, že jsou postaveny na osvědčeném, byť poněkud stereotypním schématu zabíjej a odnášej. Na druhou stranu díky kvalitnímu bojovému systému, který je opět podobný World of Warcraft a staví na nepřímých příkazech charakteru, pobaví na dlouhou dobu.

Potěší dynamické instance, jež se přizpůsobují levelu postavy, respektive postav. Většinou se totiž budete pohybovat v tlupě s kamarády. A to i při Player vs. Player bojích, jež působí docela epicky a je to vždycky pořádná řež. Z toho vyplývá, že si Runes of Magic užijete nejvíce v bandě a nikoliv sólo. Betaverze nás obecně docela potěšila, a přestože na technické stránce jsou znát roky stáří předlohy, bavili jsme se úspěšně mnoho hodin. Rozhodně by tak mohlo jít o zajímavou alternativu nejen World of Warcraft. Navíc, když za ní nemusíte platit.

 

Trailer ke hře:

 

 

 














Komentáře