Command and Conquer: Red Alert 3 – Uprising

Hry | 24.03.09

Nevím co se pracovníkům z Electronic Arts Los Angeles stalo, ale nastartovali docela závratné tempo. Třetí díl z cyklu Red Alert se na trhu objevil na podzim minulého roku a po více méně čtyřech měsících se fanouškům dostalo do ruky první pokračování.






Vybereme si minusy přídavku hned zpočátku, později jich mnoho nebude. Asi největším z nich je fakt, že ačkoli hra vyjde i v „krabičce", stejně ji budeme všichni stahovat z internetu, uvnitř zakoupené hry nebude stříbrná placka, na kterou jsme všichni zvyklí, nýbrž „jen" kontrolní kód - přijde mi to trochu jako zbytečné plýtvání materiály. Já vím, že časy se změnily a internet už dneska snad nikdo nemá vytáčený, ale přece jen - stahovat 5,5 GB není mnohdy žádná legrace.


Tolik dnes bylo špatných zpráv, nyní k těm veselejším - zvířátko nakonec bohužel nebude. Uprising je samostatným rozšířením, což znamená, že k jeho hraní nepotřebujete původní hru. Jestliže se stále zlobíte na mladšího brášku, že vám původní placku poškrábal a pak celé odpoledne házel psovi -  nezoufejte, rozšíření si zahrajete.


Hlavní částí hry je kampaň pro jednoho hráče, skládající se z několika scénářů. Vůbec nevím proč, ale nejvíce (4) dostali sověti, přejme jim to. Zbytek frakcí, Aliance a Říše vycházejícího slunce, se musejí spokojit se třemi. Dohromady to dělá deset misí plus tři přídavkové scénáře, ve kterých hraje hlavní roli malá Yuriko Omega, ale o tom až za chvíli.


 

Mohlo by se zdát (má oblíbená věta), že deset misí je, oproti původní hře (kde jich bylo 27) málo. Nevěřte tomu. Málokdy končily v Red Alert 3 mise splněním nějakého dílčího úkolu, a tak se z malých konfliktů, kde v koutku mapy stávaly ozbrojená střetnutí solidních rozměrů a hráči dalo dost práce, než se dočkal oznámení o vítězství na obrazovce. Přesně tohle se podařilo v Povstání udržet, takže vám radím, připravte si energiťáky a kafe, protože ať do mě blesk střelí, nejsou li nové mise tak dvakrát delší než v RA3.


Dalším faktorem způsobujícím zarudlé oči a tupý výraz je obtížnost hry. Laťka je hodně vysoko, jakákoli chyba se krutě vymstí. V misích se základnou, se útoky na ni stávají čím dál častější a silnější. Mějte oči všude a myslete na všechno (ha ha).   Jako úplně nejhorší se projevila taktika: „Označím všechno a vrhnu se na ně", na tohle zapomeňte, resp. si to klidně vyzkoušejte, zjistíte, že to nefunguje.


Velký podíl na obtížnosti má rozhodně fakt, že na všechny mise budete sami. Žádný multiplayer, žádná kooperace a to ani s počítačem. Nikdo vás nebude podporovat ani vám krýt záda.


 

O charakteru misí pro tři navzájem válčící strany nemá cenu se rozepisovat. Budou dlouhé a podobné těm z původní hry. Ovšem scénáře s Yuriko - to je zcela něco nového. Staří fanoušci cyklu Red Alert si určitě vzpomenou na mise z prvního dílu, kdy měl hráč k dispozici omezený počet jednotek a s nimi procházel podzemními komplexy nepřítele. Nápad je to hodně podobný, ale nyní zašli autoři mnohem dále než studio Westwood před třinácti lety.


Ve všech třech posledních misích se musíme postarat o malou holčičku jménem Yuriko Omega, na které se pomocí různých experimentů vyřádili vědátoři Císařství Vycházejícího Slunce. Není možné ovládat žádné další jednotky, dokonce ani nic stavět. Co je nejhorší, zcela zmizel i milovaný panel z pravé části obrazovky, na který jsme byli tak zvyklí. Takže o co vlastně jde? Je jasné, že kdyby to byla obyčejná malá holka, velkou zábavu bychom si s ní neužili, o ničení nepřátelských jednotek nemluvě. A teď se podržte, má speciální schopnosti!


Slečna Yuriko ovládá čtyři síly. Dokáže na nepřítele vyslat vlnu energie, která mění lidi v krvavou kaši nebo si je může pomocí jiné síly mentálně ochočit a využít je tak pro boj na své straně. A protože sebehezčí šatičky nebudou mít nikdy vlastnosti bojového brnění, umí se na několik vteřin schovat za ochrannou bariéru, která odráží nepřátelské střely a dokonce ovládá jakousi formu telekineze a může tak využívat volně ležících předmětů a některých vozidel a vrhat jimi (jak jinak) po nepřátelích. Základní útok se dá využít i ke zničení velkých vozidel či dokonce budov - nějaký čas to ovšem trvá a během této doby je Yuriko v podstatě bezbranná.


 

Občas se vám poštěstí najít speciální počítač, díky němuž si Yuriko může své schopnosti vylepšit. Rozhodně tuhle možnost nepodceňujte a snažte se je vždy najít všechny, jinak si ke konci mise s nepřátelskými jednotkami prostě nebudete vědět rady.


Z RTS strategie se nám díky Yuriko stává klasický hack´n slash, což ovšem vůbec neubírá na živelné zábavě. Holčička rozsévá zkázu všude okolo, nejlepším příkladem je druhý scénář, který se jako jediný odehrává na povrchu, kdy se Yuriko musí dostat ze zajateckého tábora. Základnu spojenců může během několika minut proměnit v hromadu trosek, neponechávajíc kámen na kameni.


Kromě čtyř minikampaní nalezneme ve hře ještě modul výzvy, který nabízí padesát dalších misí. Nabídka je dost zajímavá a to z nejméně třech důvodů. Zaprvé všechny scénáře se musí hrát hezky popořádku, takže to nevypadá, že se jedná o náhodný sběr map a úkolů. Zadruhé v průběhu hraní není možné stavět všechny jednotky hned z počátku, ale musíme si je postupně odemykat a to postupem ve scénářích, takže nejsilnější armády budeme mít k dispozici až ke konci hry. Zatřetí je možné se před každou bitvou rozhodnout, kterým jednotkám bude hráč velet. Nic vám také nebrání dohrát všech padesát scénářů pouze za jednu stranu a pak se věci podívat na zoubek z pohledu zbývajících dvou. Třešničkou na válečníkově dortu je možnost zahrát si všechny scénáře na čas, což v případě vítězství dobrý pocit ještě umocňuje.


 

Dost bylo chvály, ještě vám povím, co se mi na tomhle módu nezamlouvá. Chápu sice, že v RTS strategiích tohoto typu je to především o jednotkách, soubojích a válečnickém umění, ale potěšilo by mě, kdyby podmínkou k vítězství, ve vybraném scénáři nebyla pokaždé pouhopouhá totální destrukce a demolice soupeře. Za malý nedostatek považuji taky absenci nastavení obtížnosti, což může některé horlivé či málo zkušené hráče odradit hned po několika prvních porážkách - které se dostaví.


No a co nového nám vlastně kromě Yuriko RA3:U nabízí? Především jsou to nové, dřív nedostupné jednotky, takže možností experimentování se strategiemi přibylo. Téměř neodmyslitelnou součástí série Red Alert jsou herní in-game filmíky a videa, připravená tradičně s vtipem a nadsázkou. Kromě již známých tváří se nám v nich představí také Malcolm McDowell, Ric Flair, Jodi Lyn nebo Holly Valance a změny se týkají i herního soundtracku, který byl obohacen o několik nových a solidních kousků.


VIDEA KE HŘE RED ALERT 3: UPRISING

 



PLUSY: scénáře s Yuriko, modul Výzvy, nové jednotky, vynikající béčková in-game videa, skvělá hudba

MÍNUSY: výýýsoká obtížnost a absence jejího nastavení ve výzvách, chybějící multiplayer


VERDIKT: Vzhledem k rychlosti, s jakou tvůrci pokračování trojky připravili, jsem se o kvality Uprisingu malinko obával, ale věřte mi, že zcela zbytečně. Dokonce i chybějící multiplayer jsem ochoten EA odpustit, nové jednotky a scénáře s Yuriko jsou hodně povedené a zábavné. Jestliže jste ještě nehráli Red Alert 3, ale právě instalujete přídavek Uprising, raději bych vám doporučil ještě posečkat a zahrát si nejprve trojku. Dost vysoká obtížnost by vás tak mohla odradit od hodně kvalitní zábavy a to by byla škoda. Všem ostatním příznivcům Command and Conquer nemůžu něž doporučit. 


HODNOCENÍ: 85%















Komentáře