Prototype

Hry | 24.06.09

Pro mnoho z nás je procházení se přeplněnou metropolí noční můra. Troubící auta, prodírající se lidé a obrovské budovy mohou člověku přivodit pocit bezmoci a stísnění. Virtuální Manhattan v Prototype není vůbec jiný – kromě vojáků, nakažených mutantů a jiných hrozeb – ale Alex Mercer je všechno, jen ne obyčejný chodec.





Doktor smrt

Jakmile se hra načte, jsem vržen do světa ovládaného nějakou děsivou biologickou krizí a já jsem na vrcholu jeho zkázy. Na pár minut jsem prakticky nezastavitelný, ničím veškeré vojenské vybavení, které mi přijde do cesty a svým spoluobčanům provádím pomocí svých schopností opravdu nechutné věci. Jakmile tato prohlídka mých schopností na obléhaném Time Square skončí, vracím se o 18 dní zpět do minulosti, abych si dal dohromady, co se vlastně ve městě New York stalo a proč jsem z toho já vyšel jako velice naštvaný nelidský polobůh.


V prvních pěti minutách Prototype jsem se setkal s více než uspokojivou akcí a zapamatovatelnými nenaskriptovanými akcemi, jaké jsem velmi dlouho neviděl u žádné jiné hry, a celý dojem je servírován se smyslem pro cit. Zatímco spousta sandbox her vkládá své zdroje do cyklů den/noc, stovek stejných čtyřdveřových sedanů a pak vás přinutí k slzám nekonečným pobíháním a neuvěřitelnou nudou. Prototype dává během prvních pár chvilek naprosto jasně najevo, že jste ve svižné hře bez nudných prvků a prožijete si svůj (s nadsázkou řečeno) dokonale zničený pouliční život.


Nakažený agent

Ve hře je spousta možností, co dělat a rozhodně vám nepřijdou nudné. Mohl bych celou recenzi psát o detailních popisech Alexových schopností a stejně bych je nepokryl všechny. Alex může proměnit své ruce na mnoho typů zbraní, na genetické úrovni. Od velmi ostré čepele, kterou lze otevřít tank jako konzervu po drápy, kamenné nebo spíše ocelové pěsti, až po zákeřný bič. Také může obrnit své tělo zbrojí, díky níž vypadá teflon jako celofán a běhat po stěnách budov. Skákání do neuvěřitelných výšek a plachtění nad městem, jako létající veverka není žádnou výjimkou. Ničení tanků, vrtulníků, které samozřejmě můžete také ovládat, aut a všemožného okolí je mocným zabijákem nejen času, ale všech nablízku. Dokonce můžete střílet z automatických pušek či raketometů, které po sobě zanechal nějaký ubohý voják, kterého jste pohltili, abyste mohli pobíhat po městě v jeho kůži.


Každou z herních schopností lze také vylepšovat pomocí evolučních bodů, které získáváte postupem při dobrodružstvích. Jejich vylepšováním se naučíte rychleji běhat, kombinovat různé druhy útoků nebo rozdrtit veškeré okolí pomocí chytrých bomb, zvaných "devastátory", které vyšlou na všechny obyvatele v okolí velmi ostré bodáky nebo chapadla. Naprosto nejlepší ze všeho je ale intuitivní ovládání, díky kterému se vám jednotlivé schopnosti nebudou plést, a budete k nim moci jednoduše přistupovat.


Vyber si svou katastrofu

Všechny tyto schopnosti vám umožní plnit mise různými způsoby, což je největší výhoda Prototype. Potřebujete se infiltrovat do vojenské základny? Můžete sabotovat detektory, tajně pozřít velitele a vplížit se dovnitř. Nemáte rádi tyto tajné akce? Tak můžete všem na očích vysát z velitele život a do základny se prostřílet. Musím přiznat, že některé delší mise byly občas malinko frustrující, hlavně ta, ve které musíte udržovat zájem Huntera s syndromem poruchy pozornosti a dovést ho z jednoho konce města na druhý. Většina misí však byla zábavná a dostatečně variabilní, díky čemuž jsem vydržel hrát hru spoustu hodin.


Dokonce ani po dokončení 31 hlavních misí hra nekončí a máte ještě mnoho věcí na práci. Jednotlivé cíle v Síti intrik vám odemykají stylizovaná videa, která odkrývají mučivé detaily z této temné alternativní reality. Ale dokonce ani když všechny cíle najdete a pohltíte, nemusíte končit. Po celém městě je rozeseto 200 orientačních bodů a 50 bodů, které vám radí s hraním. Za každý dostanete evoluční body, díky kterým si vylepšujete schopnosti. Vedlejších misí má hra spoustu a je jen na vás, zda je budete plnit a získávat zlaté medaile, nebo se spokojíte s bronzovými. Mise jsou různých typů, od probíhání kontrolními body, přes létání a přistávání na cíli, po naprostou destrukci okolí. Během hry jsem strávil nejméně dvě hodiny kradením vrtulníků a ničením základen infikovaných, a to jen pro tu srandu z toho.


Účinný patogen

Ve hře bylo pár věcí, které mi opravdu lezli na nervy, kromě občasných nečekaných výkyvů v obtížnosti. První byla překvapivě malá škála typů monster. Samozřejmě, ve hře je několik druhů Hunterů a nakažených, ale všichni se chovají víceméně stejně a tak zbývá jen souboj s pár skvělými bossy, kteří tuto zoo mutantů doplňují. Další věcí bylo sebrání schopností, které jsem si poctivě vylepšoval, ačkoliv to bylo asi jen na dvě mise, nebylo to nic příjemného. No a nakonec, což mi vadilo asi nejvíce, je nepřítomnost kooperačního režimu více hráčů.

Po pravdě řečeno je ale tohle mluvení o chybách pouhým hnidopišstvím, protože už se nemohu dočkat, až zase půjdu hrát. Předpokládám, že mnoho lidí tato hra naplní víc, než mě genofond nepřátel, a i když se je budou snažit od hry odtrhnout myriády povinností, vrátí se, aby si vychutnali totální devastaci všeho v dohledu.


PRO: Neuvěřitelný pocit moci a ovládání světa, nádherné a rozmanité, pořád je co dělat, uspokojivý příběh.

PROTI: Mezi různými typy protivníků není skoro rozdíl, vedlejší mise jdou občas na nervy, občasné skoky v rozdílech obtížnosti.

VERDIKT: Prototype zní jako naprostý nářez a naprostá demolice potěší všechny hráče akčních her. Obrovské prostředí s mnoha typy obyvatel vybízí k ukájení svých zvrácených choutek a rozhodně bych ho všem doporučil.

HODNOCENÍ: 85%


Autor: Cameron Lewis, GamePro

Překlad: David Kindl














Komentáře