Nejžhavější trendy pro rok 2011 - 1. díl

Hry | 22.02.11

Trojrozměrný obraz bez brýlí, výkonné kombinované procesory obsahující kromě procesorového jádra i jádro pro grafiku, placení přes smartphone – to všechno jsou nejvýznamnější novinky letošního roku.





Obrázky pyšnící se prostorovou hloubkou jsou skutečně fascinující. Bohužel pro skutečný prožitek z trojrozměrného zobrazení musíte používat speciální brýle. Bez nich by bylo trojrozměrné vnímání filmů či her takřka nemožné. Začíná se ale objevovat vcelku reálná šance, že se u některých produktů již v roce 2011 setkáme s tím, že již brýle nebudeme potřebovat. Tyto tzv. autostereoskopické techniky by měly vytvořit trojrozměrný obraz, aniž by bylo nutno používat nějaké další prostředky.

První krok k autostereoskopickému televizoru učinila firma Toshiba koncem roku 2010. Konkrétně se jednalo o modely z produktové řady Regza GL1 a úhlopříčkami 30,5 cm a 50,8 cm. Trojrozměrný obraz, pro který nebude třeba používat žádné brýle, se vytváří pomocí technologie Integral Imaging. Tato technologie počítá z dvojrozměrného obrazu devět různých zobrazení. Ty se pak v ideálním případě současně přenáší na monitor.

Díky polarizačnímu filtru a svisle zarovnaným čočkám může divák vidět obrázek, který vytváří potřebný dojem hloubky. Pro trojrozměrné zobrazování se nyní používají televizory s rozlišeními od 466 × 350 pixelů a 1 280 × 720 pixelů. Tyto televizory jsou nyní dostupné především v Japonsku, které se do 3D technologií doslova zbláznilo. Stal se z nich prodejní šlágr, a tak se dá předpokládat, že to samé by se mohlo stát i u nás, až se tato zařízení objeví v obchodech u nás.

Prostorové zobrazení i do jiných zařízení: Dojem prostorové hloubky i pro konzoly a mobily

Z trojrozměrného zobrazení bez speciálních brýlí se mohou radovat i hráči her. Tento zážitek jim totiž počátkem roku nabízí autostereoskopická mobilní herní konzola Nintendo 3DS. Tato konzola obsahuje dva displeje – první displej má za úkol vytvářet trojrozměrný obraz na úhlopříčce o velikosti 8,7 cm. Rozlišení o velikosti 800 ×240 pixelů se při trojrozměrném zobrazení snižuje na 400 × 240 pixelů na každé oko. Druhý displej má rozlišení 320 × 240 pixelů, je citlivá na dotyk a má úhlopříčku o velikosti 7,6 cm.

Celá konzola je vybavena třemi kamerami, každá má rozlišení 640 ×480 pixelů. Dvě z těchto kamer se nachází mimo skříň a používají se pro natáčení trojrozměrného obrazu. Na konzoli se rovněž dají přehrávat i trojrozměrné filmy, takže je zajímavá nejen pro hráče trojrozměrných videoher, kteří vyžadují mobilitu, a samozřejmě díky svým funkcím není nutně určena pouze pro hráče.

 

 

Celé pokračování naleznete na webu PC World!














Komentáře