Metro 2033: The Last Refuge

Hry | 05.01.10

Z ruské novely do instinktivní FPS, A4 Games studio změnilo Metro 2033 v plně uskutečněný post-apokalyptický thriller.





Deanu Sharpeovi, vedoucímu producentovi studia A4, netrvalo rozhodování, má-li převést ruskou post-apokalyptickou novelu Metro 2033 do videoherní podoby, příliš dlouho. Kniha samotná prošla na rodné půdě zkrácením a v současné době je překládána do angličtiny, aby se vydání shodovalo s vydáním hry. Příběh sleduje Artyoma, mladého muže, který se narodil právě před zkáznou událostí v roce 2013, která zanechala na povrchu země zmrzlou, zamořenou pustinu. Artyom žije s ostatními přeživšími, kteří našli útočiště před okolním světem v moskevském metru. Samotné stanice metra mají statut městských států, které mezi sebou vyměňují zboží a zbraně díky síti tunelů metra. Ačkoliv tunely nabízejí útočiště pro obyvatele z nemilosrdného povrchu, začaly se zmutované příšery objevovat i tam - a většinou nejde o přátelské návštěvy.


 

Sharpe je nadšený faktem, že je Metro 2033 postavené na literatuře, i když je to stále jen další post-apokalyptická hra. Sám cítí, že hra přinese něco čerstvého. „Naše hra je hrozivě realistická. Opravdu věřím, že není tolik dobrých her odehrávajících se v post-apokalyptickém světě, dokonce byste je na prstech spočítal.“ Navíc, tým vůbec nepřemýšlel nad multiplayerem, soustředili všechny síly do tvorby do filmečků, aby vykreslili post-apokalyptickou Moskvu tak, jak ji můžete najít v novele. „Všechny naše síly byly vloženy do vytvoření perfektního příběhu, bez nutnosti kompromisů mezi hrou jednoho a více hráčů. To je schopnost řídit příběh, a jak řekl jeden z našich producentů – ‚Multiplayer‘ v knize nebyl.“


Měl jsem možnost si Metro 2033 vyzkoušet a musím říct, že vývojáři hodně sázejí na detaily. Jedna scéna, kterou jsem měl tu čest vidět, začínala krásným panoramatickým pohledem na místo v lese obklopené stromy, sluncem a řekou. Kamera se pomalu oddalovala a ukázala, jak se Artyom dívá na obraz přecpaných podzemních místností a ukazuje každodenní život jejich obyvatel. Někteří sedí kolem muže s kytarou, jiní se starají o své děti. Animace byla perfektně zvládnutá a naladila mne na zbytek dema.

Dále jsem si zahrál část, ve které Artyom cestuje s dalšími pár přeživšími z jedné stanice do další pomoci drezíny. Vše je v naprostém pořádku, až do chvíle, kdy se tunelem začne šířit vrčení odněkud z dáli. Než jsem se stihl na něco připravit, napadla nás velká skupina mutantů připomínajících vlky s odporně lidskými výrazy. Vyzbrojen dvouhlavňovou brokovnicí jsem začal střílet ty, kteří se dostali moc blízko k drezíně. Bylo jich asi tři na jednoho - po vysilujícím boji se naší skupině povedlo uprchnout a úspěšně dojít do další stanice metra. Ovšem ty naprosto zoufalé tváře těchto stvoření mne pronásledují i při psaní těchto řádků.


Jak jsem zjistil při cestování mezi stanicemi, metro opravdu není bezpečné, ale to, co čekalo na Artyoma na povrchu, bylo ještě horší. Část dema na povrchu vyžadovala nasazení plynové masky s 15ti minutami ochrany před radiací. Jakékoliv zranění, které vám zde mutanti uštědří, se promítne ve snížené viditelnosti právě skrz masku, a čím déle ji budete mít nasazenou, tím těžší dech bude Artyom mít. Nalezení nové masky je v tomto případě zcela nevyhnutelné a nutné pro další průzkum. Také přidává novou úroveň nejistoty. Opravdové znepokojení mutantem, který ležel skrytý ve stínu rozbořených budov, čekajíc na správný moment k zaútočení na Artyoma a zároveň stres o Artyomovu schopnost dýchat, dělaly tuto část opravdu velmi napínavou.

Můj čas s Metro 2033 byl krátký, ovšem krásný – a to hlavně díky pohledu do světa, který studio A4 přivádí k životu z Glukhovskeho novely. Nepřestávejte tedy sledovat tento post-apokalyptický thriller, který vychází už začátkem roku 2010.















Komentáře