Mafia II - hra, kterou nelze odmítnout!

Hry | 06.08.10

Od vydání dnes již kultovní hry Mafia: The City of Lost Heaven uplynulo již osm let. První díl Mafie získal nesčetné množství pozitivních ohlasů a chvály ze strany herních kritiků – většina z nich obdivovala realismus prostředí a výborné provedení hry do posledních detailů.





Za tu dobu vyšla řada skvělých her, například Grand Theft Auto, která má už několik pokračování. Během té doby se také objevily nové generace konzolí, takže na dlouho očekávanou mafiánskou dvojku jsme všichni právem zvědaví.

Většina nových herních titulů je totiž v poměrně těžké situaci. Obstát třeba v konkurenci Grand Theft Auto IV dnes vyžaduje opravdu dokonalou přípravu a pevné nervy. I když nedávná Red Dead Redemption, kterou také vydal Rockstar, svou „starší sestru“ v lecčems překonává.

 

GTA pro ty, kdo nemají rádi GTA

Naštěstí vývojáři titulu Mafia II neměli v úmyslu jít s GTA do konfrontace a zvolili úplně jiný přístup. Zkrátka a jednoduše, Mafia II nemá být konkurentem GTA. Je to prostě jiná hra a srovnávat ji s GTA IV by byl stejný nesmysl, jako kdybyste chtěli srovnávat třeba Silent Hill a Resident Evil. Není to hra typu: „najdi, odvez, přivez, zabij, sleduj, uteč“, kterým lze tento „road movie“ ve stručnosti charakterizovat asi nejlépe.


Dvojka Mafie je stejně jako první díl především o příběhu -  o příběhu člověka se složitým osudem, který ale nenese známky kýče. Velmi často se objevuje i srovnávání Mafie 2 s filmové trilogií Kmotr.

Capisce?

A je pravdou, že vývojáři podřídili příběhu téměř všechno: ať už se jedná o hratelnost, atmosféru, hudbu a dokonce i pohyb. Hlavní hrdina hry Vito Scarletta vyrůstal jako dítě v chudobě a v honbě za lepším životem se dostal do špatné společnosti. Po neúspěšném pokusu o loupež stál před volbou – buď půjde do vězení, nebo půjde do války. Mladík si vybere druhou možnost a po několika letech služby se rozhodne požádat o propuštění, aby se mohl opět setkat s rodinou a přáteli. Jeho nejlepší přítel Joe Barbaro se během Vitovy nepřítomnosti spřáhne s mafií. Pak stačí jeden jeho „přátelský“ telefonát – a Vito má o budoucnost postaráno.

Z těch pár záběrů, které jsme měli možnost vidět, si myslíme, že půjde spíš o gangsterské drama než o další thriller o „zlých chlapcích“.  Jasně, víme, že recenzenti už všem nacpali do palic svá klišé typu, že „je to úžasná interaktivní záležitost“, ale musíme uznat, že Mafia II nemá vážně nic společného se sladkobolnými filmovými mafiánskými kýči. Naopak, právem zaslouží srovnání s jedinečnou filmovou trilogií Kmotr.


Za to lze poděkovat především scenáristům hry – sebemenší scéna je v ní dokonale promyšlená a celý příběh je prostě fantasticky zpracovaný. Dá se velmi dobře sledovat a hra je jasně vymezena do kapitol. Odhadem jich bude asi 20, ale to zatím není úplně jisté.

Co je jisté? Víme, že první kapitola bude věnována dění na frontě, kterého se bezprostředně zúčastníme. Pak bude následovat již zmiňovaný návrat domů a nakonec se staneme účastníky zbrusu nových událostí v životě našeho hrdiny.


Na rozdíl od GTA IV, kde je struktura celé mise „namazaná jako máslo na chleba“ a celý herní svět kolem je otevřený, Mafia II klade důraz na dobře uspořádaný systém, v němž každou kapitolu tvoří samostatný mikrokosmos se všemi jeho nuancemi.

Závěrem

A nyní přicházíme k tomu nejočekávanějšímu – ke grafice. První část neměla chybu. Překvapením může být, že dvojka se na nás nesnaží zapůsobit speciálními efekty nebo něčím nečekaným. To ale neznamená, že by nebyla dobrá.

Také vzhled jednotlivých aktérů stojí za zmínku. Stejně jako v první části je tu hodně velkých scén, a v nich se tvůrci opět detailně zaměřují na mimiku svých hrdinů. Skoro by se chtělo věřit, že koukáme na skutečné živé lidi.

A co se dokonalého stylu týče, musíme ještě zmínit i dějství hry, jímž je smyšlené město Empire Bay. V jeho uličkách a nábřežích poznají místní obyvatelé i turisté místa, která jim připomenou New York, Chicago a dokonce i ruský Petrohrad.  Bohužel, co se rozlohy města  týče, není tak velké jako Liberty City, i o velikosti prérií z Read Dead Redemption si můžeme nechat jen zdát. Ale vypadá to, že na hráče čekají nejrůznější výlety za jeho hranice, stejně jako tomu bylo i v první části.

A dále, Mafia II nabízí nejen střídání dne a noci, ale i střídání ročních období – ovšem je třeba dodat, že za to může scénář, nikoliv simulační prostředí.

Za zmínku stojí i hudba – protože se nám příběh protáhne na dvacet let, mění se také hudební žánry – od jazzových skladeb a vokálních kapel se dostaneme až k rocku. Pamětníci a filmoví fajnšmekři si kvůli tomu určitě zavzpomínají na nejslavnější scény z filmového Kmotra...Jednoduše řečeno, vývojáři z 2K Games nám na konci srpna nabídnou takovou herní lahůdku, kterou nelze odmítnout!















Komentáře