Lock On: Modern Air Combat

Hry | 17.04.04

Realistické letecké simulátory nejsou zrovna masovou záležitostí, což jim ovšem neubírá na kvalitě. Dalším přírůstkem do této nepočetné rodinky je i nový Lock On: Modern Air Combat, který splnil téměř všechna očekávání nadšených virtuálních letců.





Přílet válečných ptáků od hochů z bývalého východního bloku byl očekáván málem jako simulátorová událost roku. Moderní letecká válka se stroji z výzbroje obou světových supervelmocí je lákadlo, které přitahuje počítačové piloty jako alkoholika láhev francouzského koňaku. Zvlášť po tak dlouhé abstinenci.



Uplynulých dvanáct měsíců bylo, v porovnání s tou bídou předtím, šťastnou érou v historii realistických leteckých simulací. Užili jsme si s výročním vydáním civilního Flight Simulatoru, vrátili se do druhé světové války v IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles. Jenom současné proudové stíhačky a bitevníky byly pořád jenom zbožným přáním – a skoro už záležitostí pro herní archeology. V takové situaci nemohl uniknout pozornosti dlouho předlouho připravovaný projekt Lock On, jehož akcie očekávání prudce vylétly vzhůru se zveřejněním prvních, úžasně vypadajících screenshotů. A teď je konečně na světě.



Flanker se vrací

Oficiální propagační materiály se k tomu nehlásí, ale Lock On není stoprocentně novým programem, spadlým z nebe v záblesku geniality. Parta Eagle Dynamics už má na kontě dvouapůldílný simulátor Flanker, ještě „posmrtně“ updatovaný na verzi 2.51. Takže přestože je Lock On prakticky znova naprogramovaný titul, protřelí hráči sem tam narazí na známé detaily. Zaručeně k nim ale nepatří unikátní zařazení více typů bojových letadel do jednoho realistického simulátoru.

O ideální sestavě leteckého parku v Lock On se mezi fanoušky vedly dlouhé diskuse a vývojáři na svém webu dokonce vyhlásili anketu, aby odhalili přání svých budoucích zákazníků. Šestičlenný výběr je nakonec rozumným kompromisem. Z předchozího simulátoru logicky postoupil bez boje stíhací Su-27 Flanker B a jeho upravená námořní varianta Su-33 Flanker D. K tomu na ruské straně přibyl MiG-29 Fulcrum a těžký bitevník Su-27 Frogfoot, českými piloty kvůli lesu závěsníků pod křídly přezdívaný Hrábě. Vítanou změnou jsou dva legendární vyslanci americké techniky, létající tank A-10 Warthog s unikátním kanónem v přídi a F-15C Eagle.

Jestli těm šťouravým nesouhlasí počet typů s běžně udávanými osmi, musí si připočítat ještě druhou ruskou verzi MiG-29 a německou variantu stejného typu. Což mimochodem není žádný výmysl, protože Fulcrumy po sjednocení obou „Němecek“ přešly do výzbroje Bundeswehru z armády někdejší NDR.



Vzhůru do akce

Klub přátel opravdového létání nebude mít u Lock On zásadní důvody ke stížnostem. Každý řiditelný stroj má pro pilota svou charakteristickou „osobnost“ a přiměřeně (rozuměj hodně) realistický letový model, kde svou roli hraje i počet doposud neodpálených raket nebo neodhozená přídavná nádrž. Systém ovládání je, jak se sluší na realistickou hru, hodně složitý. Bohužel navíc podědil starou slabinu Flankera, a to sklon k nepřehlednosti, překombinovanosti a místy ne právě logickému rozvržení. Platí to hlavně pro bohatá nastavovací menu a naštěstí o něco méně pro rozložení klávesových zkratek. Přesto ne s každým lepším joystickem a leteckými periferiemi si program rozumí bez problémů. Něco může u začátečníků zachránit volitelná obtížnost a různá „zjednodušovadla“. Všem ale přijdou vhod výukové lekce pro každý typ letounu s ukázkami obvyklých akcí.

Pak bude hráč maximálně připraven na bojový křest. Fiktivní lokální konflikty vás zavedou do oblasti Černého moře, kde budete brázdit vzduch nad Krymským poloostrovem a východem Kavkazu. Zvláštní je, že statické, tedy pevně definované kampaně s přibližně desítkou misí jsou připraveny jenom pro čtyři stroje, ve spravedlivém poměru Východ–Západ 2:2. Ostatních typů si užijete hlavně při sólových úlohách, v quick misích, a když vám to bude málo, dá se narychlo vygenerovat nebo pečlivě zkonstruovat libovolný počet dalších úkolů. Možná něco přinesou opravné patche nebo časem datadisk, ale to už je zbožné věštění z mraků.



Dokonalá krása, ale...

Na pověsti Lock On se už dlouho před vydáním hry pozitivně podepsaly famózně vypadající vizuální ukázky grafického enginu. Herní populace se vzápětí rozdělila na dva tábory pesimistů. Jedni tvrdili, že takhle žádný simulátor nemůže vypadat a že je to renderovaný podvod. Druzí smutně konstatovali, že jestli hra takhle vypadá, ještě se nenarodil počítač, co by jí stačil. Anebo možná narodil, ale znamená to naškudlit odhadem sto tisíc a pořídit superstroj se vším nejnovějším a nejrychlejším, od procesoru po pevný disk. Pravdu neměla ani jedna skupina – a pokud, tak ta druhá.

Grafika Lock On neponechala nic náhodě a výsledek je jednoduše skvělý. O tom není pochyb. Povinností bylo přesné ztvárnění letadel, a to všech. Tím se rozumí kromě osmičky řiditelných strojů také něco přes padesát dalších nepilotovatelných typů pod velením PC. K tomu se přidaly na špičkové úrovni zvládnuté atmosférické jevy a lahůdky, jako jsou ranní červánky, různé mlhy a kouřma, obstojné mraky, déšť nebo sníh, nemluvě o střídání denních dob. Vymodelování krajiny je mírně nadprůměrné a ještě o stupínek výše stojí vzhled vodních ploch. Jenom se nám nechtělo ověřovat, jestli je dole na souši skutečně vysázeno 50 milionů stromů a vystavěno 180 tisíc budov, jak tvrdí vývojáři. Podle nás je daleko přínosnější informace, že v oblasti herního světa se nalézá osmnáct letišť a šest námořních základen.

Cenou za první místo v soutěži krásy pro Lock On je bohužel i jiné prvenství – v boji o titul výkonově nejnenažranější hry. U simulátorů se vysoké nároky jaksi automaticky předpokládají, ale tady už se program dostal za horizont možností běžného člověka. Takže smůla, buď musíte oželet vyšší rozlišení, nebo srazit úroveň detailů – to je, oč při konfiguraci Lock On běží. Naivnější jedinci ať si klidně věří ve spásný budoucí patch, my zbývající si povzdechneme, že lepší už to asi nebude. Možná tak s hardwarem roku 2005, kdo ví.





Výrobce: Eagle Dynamics

Vydavatel: Ubisoft

Distributor pro ČR: Playman

Internet: http://www.lo-mac.com

Lokalizace: manuál

Multiplayer: ano

Minimální požadavky: CPU 800 MHz, 256 MB RAM, HDD 700 MB, 3D karta 32 MB

Doporučujeme: CPU 2,4 GHz, 512 MB RAM, HDD 700 MB, 3D karta 128 MB

Verdikt: Realistický simulátor vojenských proudových letadel má zdravý základ, a to stojí za velkorysé přehlédnutí menších nedostatků. Když ještě vytáhne z rukávu trumf špičkové grafiky, každý rád podlehne.




Hodnocení: 81 %











Související články




Komentáře