Hitman: Blood Money

Hry | 02.10.05

Známý nájemný vrah Codename 47 se brzy vrátí na obrazovky počítačů. Na co všechno se můžete těšit? Neudělá nový Hitman legendární sérii od IO Interactive ostudu? O tom se dočtete v našem vyčerpávajícím preview.





Cože, vy neznáte Hitmana? Nikdy jste o něm neslyšeli ani jste ho neviděli? Pak je vidět, že svou práci dělá skutečně pořádně.



Možná se divíte, proč opět píšeme o „smrtonosném plešounovi“, když jsme si chystanou akční hru Hitman: Blood Money docela podrobně nedávno proklepli v čísle 76, ale… Zaprvé se objevily nějaké nové podrobnosti, zadruhé se vydání blíží mílovými kroky jako ptačí chřipka do Evropy a zatřetí máme možnost se blíže podívat na pracovní výlet do pařížské opery. Jistě uznáte, že by byl hřích toho nevyužít. A ještě ke všemu se vynořilo jisté podezření při porovnání fotografií Hitmana a našeho šéfredaktora Jíry. Pod jeho stolem se občas objevuje tajemný černý kufřík, na podzim byl přistižen, když si kupoval černé kožené rukavice, a stále častěji odchází na „pracovní obědy“ v tmavém obleku s červenou kravatou…



Bezejmenný nájemný vrahoun s vytetovaným čárovým kódem na zátylku se stal uznávanou herní celebritou, zvanou na večírky spolu s archeoložkou Larou Croftovou a agentem Samem Fisherem. Naštěstí pro něj se ale jeho sláva šíří pouze v našem reálném světě. Objevovat se na obálkách magazínů je možná snem začínajících modelek, ale profesionální zabiják o takovou publicitu nestojí. Jeho kariéře zrovna neprospívá, když si na něj děti ukazují na ulici, turisté si ho fotografují při práci a kolemjdoucí se dávají s křikem na útěk.

No vidíte, a právě to by se vám při hraní Blood Money mohlo lehce stát. Vývojáři si uvědomili, že dříve se nenápadné a tiché akce občas zvrhly v krvavou lázeň – hráč prostě ztratil nervy (někdy i motivaci), popadl co největší a nejvýkonnější kalibr, a místo aby našel oběť a elegantně ji odstranil, postřílel všechno živé v okolí. Nejenom, že tak dosáhl svého cíle, ale ještě ke všemu mu za jatka nehrozil prakticky žádný postih. Tentokrát už to bude o něčem jiném. Hitmanova fotografie se objeví v novinách a obtížnost při následující misi tak pěkně vygraduje, už se nemůžete nepozorovaně procházet po ulicích, policie si vás najde a zatkne. Agentura sice podmázne pár poldů a ti pak někam zašantročí důkazy, ale na popularitě to nájemnému vrahovi asi moc nepřidá.

Zato když odvedete čistou a jemnou práci, Agentura neinvestuje peníze do úplatků, ale pošle je na vaše konto. Zlaťáky vždycky ulehčovaly život – tady si za ně například budete moci od práskačů či od Agentury nakoupit tajné rady, jak při dalších úkolech postupovat. Dozvíte se třeba, že v Las Vegas se vyplatí nastražit bombu u únikového východu a pak spustit požární alarm. Hoteloví hosté a zaměstnanci se v panice rozběhnou k východu, vy si počkáte, až se váš cíl objeví poblíž výbušniny, a pak bombu dálkově odpálíte. U toho vás nikdo jen tak nenachytá. Druhý den se novináři zmůžou pouze na konstatování, že „nevinná oběť zahynula při výbuchu, důvod je neznámý“.



Hitmanova práce občas bývá i uspokojující. Teď si zrovna kupuje letenku do Paříže a náležitě vybaven odlétá navštívit operu. Tentokrát se však agent nezajímá ani tak o kulturní zážitek, ale o jistého operního zpěváka a jeho kumpána. Hodlá tak prokázat světu docela dobrou službu – oba výtečníci totiž obchodují s dětskou pornografií, nicméně ruka zákona je na ně krátká.

Zbraň sice odpočívá v bezpečném úkrytu v kufříku, ale hned v hale budovy opery Hitman vidí, že dovnitř je třeba projít detektorem kovů. Nezbývá než se v poslední chvíli zamíchat mezi skupinu turistů a kufřík ve vzniknuvším zmatku zanechat svému osudu. Škoda. Naštěstí Agentura vybavila plešouna i dokonale funkční maketou pistole z první světové války. Podobnou zbraň používají herci při zkoušce, a dokonce s ní má být v jedné scéně zastřelen náš první cíl. Že bychom zbraně zaměnili? Ale jak pistoli propašovat do divadla? Stačí ji nenápadně vsunout do brašny s nářadím a nic netušící technik ji pronese zadním vchodem bez kontroly dovnitř. Kromě toho nám pomůže ještě jedna šťastná náhoda. Odložený kufřík v hale našel pracovník ochranky a uložil jej do bezpečnostní centrály. Abychom nepřišli o tuto důležitou informaci, otevře se při hraní na monitoru okno se záběrem jedné z kamer v hale a ukáže nám, co se stalo – velice praktická pomůcka.



Fantoma opery v Paříži nemají, tak proč si na něj trošku nezahrát? Zbývá jen dostat se do zákulisí. Po chvíli bloumání po chodbách nacházíme v odlehlém křídle odemknuté dveře a za nimi partu tesařů, která vyrábí kulisy. Situace je jasná: jeden z nich si potřebuje dát krátkou pauzu. Neslyšně se k němu zezadu připlížíme a vyzkoušíme odolnost jeho lebky prknem – tvrdé dřevo je kupodivu odolnější. Teď už jen zbývá odtáhnout bezvládné tělo do ústraní a podrobit je nedobrovolnému striptýzu. V jeho šatech si pak můžeme klidně vykračovat všem na očích. Aby nikdo tesaře ve spodním prádle nenašel, uklidíme ho do kontejneru na odpadky. Výborně – to nám v hitmanovské sérii vždycky chybělo.

V zákulisí panuje čilý pracovní ruch. Bušení kladiv, vrzání pil i hovor zaměstnanců vytvářejí skvělou živoucí atmosféru Blood Money. Občas sice po Hitmanovi někdo zvědavě pokukuje, ale nikdo ho naštěstí neosloví, asi ho mají za nového parťáka. Vida, támhle se poflakuje údržbář s brašnou, kde je uložena budoucí vražedná zbraň. Ve vhodný okamžik stačí sáhnout mezi nářadí a klidně pokračovat v procházce, nyní ovšem s pistolí v kapse. A už se nám v informačním okně ukazuje, co zrovna dělají naše cíle: zpěvák se chystá na scénu a jeho komplic míří do soukromé lóže.



Co teď? Je třeba vymyslet, jak zbavíme života i náš druhý cíl. Někde si na něj počíhat a uškrtit ho? Co když se ale objeví náhodný svědek… Agentura nám ovšem za rozumně investovaný obnos sehnala pár informací o budově opery a z nich usoudíme, že by nebylo špatné zinscenovat malou „nešťastnou náhodu“. Nad hledištěm majestátně trůní ohromné křišťálové lustry a jeden z nich by se s malou pomocí mohl uvolnit a spadnout přímo do hlediště; stačí u závěsu nastražit kousek plastické trhaviny. Zároveň vidíme, že další zpěvák, hrající roli popravčího, se v šatně převléká na vystoupení, takže rychle! Umístění trhaviny je dílem okamžiku, takže nám zbývá docela dost času na výměnu divadelní pistole za nabitou zbraň. Tak a teď už si jenom najdeme bezpečné místo v hledišti a vychutnáme si operní árie.

Představení se blíží k závěru – nic netušící kat vstupuje na scénu, dramatická orchestrální hudba vrcholí, režisér dává znamení, zazní výstřel a oběť padá na prkna, která znamenají smrt. Jelikož se nezvedá ani po dvaceti vteřinách, ostatní herci zneklidní. Tady něco nesedí! To je skutečná krev! Režisér volá ochranku, přítel zesnulého zpěváka mezitím opouští lóži a vybíhá do hlediště, kde si užívá svých patnácti vteřin slávy pod padajícím lustrem. Konec mise.



Naše reportáž se blíží do finiše. Udělali byste to raději jinak? Proč ne, Blood Money slibuje různé cesty k úspěšnému splnění kontraktu. V každém případě tentokrát neobstojíte se stylem Ramba, naopak – vývojáři tvrdí, že každou misi bude možné absolvovat bez jediné zbytečné mrtvoly a v naprostém utajení. No a pokud už se Hitman nějak prozradí, je důležité odstranit nepohodlné svědky. Z místa činu pak nemusíte utíkat, ale klidnou chůzí a s chladnou hlavou pomalu odejít za dalším úkolem. Je to přece jenom práce, nic jiného…











Související články




Komentáře