Hei$t - loupež na denním pořádku

Hry | 23.12.07

Johny Sutton nemá peníze, právě ho pustili z vězení a neví, kam jít. Naštěstí je synovcem vlivného gangstera Sala, který ho vezme pod svá křídla a společně s ním začne plánovat cestu k bohatství a respektu v celém San Franciscu. Podaří se vše tak, jak má?





Johny Sutton nemá peníze, právě ho pustili z vězení a neví, kam jít. Naštěstí je synovcem vlivného gangstera Sala, který ho vezme pod svá křídla a společně s ním začne plánovat cestu k bohatství a respektu v celém San Franciscu. Podaří se vše tak, jak má?



„Dobrý den, jsem Johnny Sutton. Teď jsem po deseti letech vylezl z báně a nemám zrovna chuť si u vás založit konto. Tátu mi zastřelili při stejné činnosti, kterou teď dělám já. Protože tohle je k**va přepadení!“ Asi nějak takto vypadá klasická mise hry Hei$t. Dál už není potřeba pokračovat, jelikož si snad sami představíte, co se asi bude dít.

 

V roce 1969 se při přepadávání bank s nikým nepárali. Byla to sice přelomová doba zvonových kalhot a transparentů „Make love, not war!“, nicméně se dalo narazit i na jedince nerespektující tyto hesla. Mluvíme o mafiánských rodinách, které v oné době již používali prostředky modernějšího rázu. Když říkáme modernějšího, myslíme tím zabíjení rukojmích, brutální loupeže a ničivé honičky s policií v nablýskaných kárách. O čem že tedy bude celá hra?



Zločinecký základ
Kompletně celý koncept hry bude postaven na přepadávání bank. Těch najdete ve městě přesně padesát a Johnny je chce navštívit úplně všechny. Hráč si může vybírat, do které zavítá dřív – pokud má již prozkoumané její okolí. Každá banka má zcela odlišný systém zabezpečení, tudíž musí vybírat opatrně a nejtěžší si nechat až na konec (jestli tedy nechce přijít o hlavu dřív, než začne hrát). Nutné je pochopit, že ne vždy půjde jen o peníze, ale také o respekt ostatních gangů, panujících ve Friscu. Dobrá reputace je potřeba.

 

Hlavní a hodně důležitou součástí vyloupení banky je průzkum. O obstarávání věciček kolem akce se stará právě avizovaný strýček Sal, jenž před loupeží projde interiérem banky a zapíše si počet stráží, tvrdost a materiál trezoru (což pomůže při selekci typu trhaviny), nakonec i rozložení kamerového systému. To vše budete mít jakožto hráči k dispozici při plnění mise. Ustláno na růžích však mít nebudete.



„ Při honičkách využijete konexí s místními technickými službami – např. na určeném místě vjede popelářské auto do cesty vašim pronásledovatelům.“



Ve městě jde totiž vše patřičně ulehčit komunikací s určitými osobami – uděláte pro ně nějakou maličkost a oni vám za odměnu zase třeba odrovnají kamery ve zvolené bance. Ovlivňovat důležité osoby však můžete i po zlém, dojde také na vydírání manažerů. Pohyb po městě není ničím omezován a připomíná vcelku styl The Godfather, připodobňovat jej ke GTA nám přišlo moc mimo mísu. Je tu dokonce taková variabilita, že si můžete vybrat mezi přátelstvím či nepřátelstvím s danou osobou. Jde-li o poskoka konkurenčního gangu, máte možnost mu prohnat kulku hlavou či si s ním potřást rukou a domluvit se. Záleží pouze na vás, zdali se chcete s někým dělit o zisk nebo ne. Počítejte však s tím, že znepřátelení gangsteři také nejsou neškodní. Při honičkách s policií klidně můžou dělat problémy. Když jsme už mluvili o ovlivňování lidí ve městě, při honičkách využijete konexí s místními technickými službami – např. na určeném místě vjede popelářské auto do cesty vašim pronásledovatelům.

 

Poté je nutné vybrat si vybavení. Volba zbraně bude statická, na začátku přepadení vyberete zbraně jak pro sebe, tak pro ostatní. Nepostradatelná je rovněž trhavina, a pokud nezvolíte tu správnou, můžete se rovnou otočit zpět ke dveřím banky, všem se omluvit a nastavit ruce, aby byly spoutány chladivými želízky. Další možnost je vytáhnout bouchačky a pozabíjet všechny, kteří se připletou do cesty. Tím se pak ale všude zvýší bezpečnostní zaopatření a váš gang bude ve městě znám jako vražedný, až maniakální.



Jde se na to…
Po všech přípravách půjde konečně na světlo reflektorů pořádná akce. Banky v Hei$t vykrádáte v malých skupinkách. Kromě Johnnyho můžete kontrolovat další dva charaktery. Prvním bude Kit the Kid, jenž je velmi starý (ironie jeho přezdívky) a je expert v řízení, který se vyplatí v honičkách na konci misí. Další v pořadí je Crumb, který zastane zase střelbu a celkově i boj. Ostatní členové (Cracker a Sal) nebudou ovladatelní hráčem. Jak jsme již zmínili, Johnny je hlavní střevo party, tudíž prostřednictvím něj v akci rozdáváte rozkazy. Umělá inteligence parťáků sice určuje směr, avšak někdy je potřeba je popostrčit. A teď pozor, povely budete moci rozdávat i pomocí headsetu, díky hlasovým příkazům. Na počátku celé loupeže můžete stanovit pozice, na nichž v průběhu loupeže hlídají a stejně tak je i okamžitě měnit. Umělá inteligence kolegů se procedurálně mění podle vašich příkazů. Takže pokud jste mírní, také oni jsou automaticky také. Jestliže jste brutální, rovnou všechny zabíjí. Psychické vypětí se na nich rovněž podepisuje ve vypjatých momentech, kdy zkrátka ztratí hlavu a zabíjí vše, co se pohne.



Všechny akce musí být samozřejmě perfektně načasované kvůli alarmu. Kdybyste byli v bance déle, někdo zvenčí by mohl zaslechnout střelbu či spatřit zbraň. Pokud se něco takového stane, celou budovu obklíčí policejní jednotky. Další cesta vede skrze násilí, máte možnost brát rukojmí a vyhrožovat policii. Reakce bude vždy jiná, podle míry brutality. Kupříkladu když střelíte někoho z rukojmích do nohy, policisté ustoupí.



Intermezza
Když přeskočíme hlavní zaměření hry, najdete ve hře vážně hodně aktivit, jež můžete mimo hlavní příběhovou linii plnit. Díky plné otevřenosti města se nudit rozhodně nebudete, zajít můžete třeba do nočních klubů či restaurací. V těch se buďto potkáte s několika vlivnými osobami, či se jen mrknete na tanečnice a doplníte zdraví chutným drinkem. Auta hrají také důležitou roli, obzvláště při „getaway“ honičkách po dokončení loupeže – vehikly jsou plně modifikovatelné (po vizuální i výkonnostní stránce) a po Friscu rozházené na každém rohu; zajisté hádáte správně – všechny půjdou ukrást.



To je jen malinký výčet akcí, které budete moci v chystané gangsterce Hei$t dělat. Přesvědčování lidí, usmiřování se mezi gangy, tvoření konexí – z toho všeho lze cítit silný sociální podtext. To poukazuje na potěšující fakt, že hra rozhodně nebude absolutně primitivní střílečka s hrdiny navlečenými do kevlaru a bezmála se stem kilogramů svalové hmoty. Půjde jistě o silný emotivní zážitek, hráč si prožije příběh plný zvratů a pořádně si přitom zahraje. A o tom by měly hry být.



Žánr: loupežná freeform akce
Výrobce: InXile Entertainment
Vydavatel: Codemasters
Multiplayer: ne
Datum vydání: zima 2007/2008
Internet: www.codemasters.com/heist














Komentáře