Halo Wars - „Must have accesories“

Hry | 23.02.09

Slavná akční trilogie Halo se dočkala spin-offu v podobě realtimové strategie, jež je zpracována ve formě prequelu a překypuje kvalitou.






Dvacet let předtím, než John 117 vystoupí z mrazícího boxu a obleče si kabát Master Chiefa, se Covenanti pídí po stopě tajemství, které by pro ně mohlo znamenat velkou výhodu ve válce proti lidstvu. Několik okamžiků po prvním z několika předrenderovaných filmečků už sledujeme uhánějící džíp Warthog, jak cestou nabírá další vojáky. Ovládání strategie Halo Wars se během několika minut stává vaši druhou přirozeností. Levým „bumperem" vyberete všechny jednotky, zatímco pravým pouze ty, co jsou viditelné. Prostřednictvím tlačítka X provádíte pohybové a útočné rozkazy, zatímco Y nařídí džípům, aby přejížděli vojáky a vojákům, aby házeli granáty. Jednodušší to být nemůže. Pokud ještě donedávna platilo, že realtime strategie jsou stavěné pro počítače, dnes už to pravdou není. Halo Wars na Xboxu 360 předvádí, že jde udělat ovládání pro strategii i na konzole.



Stejně tak stavění základny. To byla dosud jedna z největších překážek konzolových strategií. Ale v Halo Wars už to žádný problém není. Výstavba byla redukována na naprosté základy. Nemusíte se starat o vyhledávání surovin, základny stavíte na předepsaných místech a většina nutných prostředků k vám prostě nějak přiteče. Není třeba váhat nad tím, kam jaký barák umístíte. Každá z budov je totiž do značné míry univerzální a teprve prostřednictvím upgradů ovlivníte, co z ní bude - například jaký typ obranné věže.



 

Na první pohled uvidíte ve hře jen relativně málo jednotek. Ovšem můžete s nimi opravdu široce experimentovat. Autoři kladli evidentně velký důraz na taktiku, díky čemuž jsou jednotky velmi flexibilní. Hráč si může vybrat, jestli bude hnát na maximální stupeň vývoje například mariňáky, kteří nakonec dostanou do ruky mocné raketomety, nebo si vypiluje mediky, schopné ozdravovat široké pluky. Nebo zda se spíše zaměří na vylepšování technologie reaktoru, jež potom umožní vystavět silné a smrtící stroje Vulture. Nechybí vehikly, letadla ani pěchota. Vše přitom funguje podle dobře známého mustru kámen-nůžky-papír, kdy žádná jednotka není tak silná, že by na ni neexistovala protizbraň. Naopak, jednotlivé typy se drží dobře v šachu, což nutí k využívání co nejširšího spektra vehiklů a bojovníků. V takovém případě vás těžko může něco překvapit.

 

Kampaň

Singleplayerovou kampaň si zahrajete pouze za stranu USNC. Patnáctka misí je ovšem velmi variabilních a rozhodně neupadá do stereotypu. Prakticky vždy je cíl mise odlišný od té předchozí. Díky zajímavým úkolům si na své přijdou i nováčci, kterým jde především o spád a ne tolik o taktiku. Nebudeme si nic nalhávat - zvítězit se dá i hrubou silou. To však rozhodně neznamená, že Halo Wars není dostatečně vyzývavé také pro taktické fajnšmekry. Každý si na hře najde to svoje.



Je však pravdou, že styl a principy Halo Wars svádí k mohutným a poněkud nepřehledným bitvám. Ostatně, takový už je úděl realtimovek a jejich hráči jsou s tím smířeni. To neznamená, že by nebylo možné rozvíjet taktiku - stavět jednotky do formací, pečlivě si s nimi vyhrát, využívat prostředí jako svou výhodu či individualizovat bojovníky. To všechno možné je, na druhou stranu to není nutné. A jak známo, kde není motivace, tam dříve či později zvítězí racionální složka. I tak se ale budete bavit.


Užijí si ale především fandové původní akční trilogie. Příběh Halo Wars totiž rozhodně není poslepováním nějakých nesmyslných jmen a událostí do jednoho smysl nedávajícího celku. Naopak. Děj se dotýká mnoha elementů, které byly nakousnuty v trilogii a v tomto případě jsou nahlíženy s dvacetiletým předstihem. Není vyloučeno, že dostanete odpověď na leckterou otázku, která v akcích zůstala nezodpovězena. Jistě, požitek z příběhu závisí dost na tom, do jaké míry jste fanoušky Halo. Na druhou stranu je dostatečně srozumitelný i pro nováčky v tomto univerzu. Jedná se o prequel, a tak v podstatě není nutné znát události, které se staly před ním.


 

Multiplayer

Kromě singleplayeru si užijete také multiplayerových hrátek. A tady už nemusíte hrát jen za UNSC, nýbrž také za jejich protivníky - slavné Covenanty. Jedná se zejména o „skirmish" bitvy, ať už to je jeden na jednoho, dva na dva či tři na tři. Vždy je to pořádná zábava - samozřejmě čím více hráčů, tím lépe. Map je čtrnáct, takže chvíli vydrží. A nesmíme zapomenout ani na vynikající grafické provedení, které si užije snad každý. Takhle krásná, barevná a zároveň uvěřitelná sci-fi strategie se jen tak nevidí. Navíc je opravdu dobře hratelná, a přestože v žánru neznamená žádnou revoluci, zaslouží si jasné doporučení.

 

Obsáhlá galerie Halo Wars

 

 

Videa k Halo Wars


Plusy: jednoduché a intuitivní ovládání, skvělý upgradovací systém, detailní bitvy, dobrá variabilita jednotek


Mínusy: výstavba základen je omezená, jednotky se hůře vybírají, limitovaný ukládací systém, drobné chybky v oblasti path-findingu

 

Verdikt: Halo Wars je kvalitní a přesto nenáročnou RTS strategií, která dokáže ukojit touhu po masivních bitvách lidí s emzáky. Pro příznivce Halo je to jasná volba a možnost si vyzkoušet všechny jednotky, které kdy viděli v průběhu hraní série v reálu.


Hodnocení: 80%















Komentáře