Gothic 3: Forsaken Gods - noví autoři, starý svět

Hry | 10.01.09

Jak dopadl návrat do fantasy říše Myrtana? A povedlo se konečně vydat hru ze série Gothic bez bugů. O tom si povíme v recenzi očekávaného datadisku.





 

Kdo by v našich luzích a hájích neznal sérii Gothic? Tato německá sága se právě ve střední a východní Evropě stala synonymem moderního role-playing herního stylu, který však nejde proti kořenům žánru a přináší tak atraktivní mix z částečně hardcore principů a částečně plynulé a nerušené hratelnosti, na jejíž vlnu se snadno naladí i relativní nováčci. Z nějakého důvodu však Gothic táhne jen ve zmíněných regionech a třeba na Západě je opomíjen. To je ale vedlejší. Mnohem důležitější je nechvalná proslulost série jejími technickými problémy. Nejvíce se to projevilo ve třetím dílu, který byl tak zabugovaný, že v určitých případech nešel ani dohrát. Výsledkem byli nespokojení hráči, a to přesto, že Gothic 3 sám o sobě byl velmi kvalitním počinem. To celé vyústilo v roztržku mezi vývojáři z Piranha Bytes a vydavatelským domem JoWood. První jmenovaný subjekt obviňoval druhý, že s vydáním zbytečně spěchal na opravy nebyl dostatek času.

 

Piranha Bytes nyní už kutí vlastní projekt jménem Risen, ale JoWood se značky Gothic nemíní vzdát a kromě chystaného čtvrtého dílu vydává datadisk ke třetímu, který má být zároveň jakýmsi můstkem ke vzdálenějšímu ději čtyřky.

 

Vzhledem k výše uvedené roztržce ale bylo třeba najít nové vývojářské studio. To se vylouplo v podobě nepříliš zkušených Trine Games. A jak to nakonec dopadlo? Inu tak, jak jsme si u této série už zvykli. Gothic 3: Forsaken Gods nejsou vůbec špatným rozšířením původní hry, ale ve své první verzi tak chybovým, že jsme museli počkat na první patche, abychom si hru mohli aspoň trochu vychutnat. Ale ani po jejich aplikování nedosáhnete ideálního stavu, byť se na dalších opravách pracuje. Buď ještě tak čtvrt roku počkáte - tehdy by patchovací proces mohl být ukončen, nebo oželíte trochu toho hráčského komfortu a vydáte se přeskakovat klacky, které jsou vám házeny pod nohy.

 

Ostatně, hra samotná za to stojí. Bezejmenný hrdina se pochopitelně vrací do fantasy říše Myrtana, a to poté, co se příliš nepohodl s mágem Xardasem. Prostředí je opět velmi nepřátelsky naladěno, s čímž tentokrát arogantně působící hrdina docela ladí. Jeho postoj se ale v průběhu hry bude měnit, takže z polohy nepříjemného zachránce se změní v ochotného společníka. Samozřejmě je na vaše bedra opět uložena záchrana celé říše. Tou tentokrát strávíte zhruba dvacet hodin, tedy pokud nebudete prolézat každičké zákoutí a splníte jen omezený obnos vedlejších úkolů. Jinak není problém s datadiskem strávit ještě o pěkných pár hodin více. Tím nejdůležitějším je ale hlavní dějová linka, která je poměrně dobře lemována vedlejšími úkoly, pro které není třeba odbíhat příliš daleko a dají se plnit takříkajíc za pochodu. Myrtana je vůbec ve Forsaken Gods řešena o poznání kompaktněji. Poznáte to už tehdy, když se budete chtít podívat do dříve přístupných a známých končin. Ale ouha, tentokrát jsou ne moc elegantně zabarikádovány. Je to pochopitelné - datadisk nenabízí tolik obsahu jako původní hra, tak proč svět nezefektivnit? Jen, kdyby se to provedlo trochu méně okatě. Ale zvyknout se na to dá.

 

Pokud jste si v Gothic 3 vypěstovali solidní postavičku, asi budete zklamáni nemožností ji importovat do datadisku. To ale neznamená, že byste začínali s úplným zelenáčem od začátku. Naopak, do ruky dostanete schopného hrdinu, který má již dobře vyvinuté vlastnosti i schopnosti a umí také leccos zakouzlit. Přesto se ale dá vylepšovat dále. S tím souvisí i mnohem rychlejší nabírání zkušeností, ať už je získáváte za prostá zabití monster, nebo plněním úkolů. Jejich obnosy jsou snad až příliš vysoké a postava rychle roste. Stejná inflace se týká i peněžních prostředků a vzácných či hodících se věcí, které nacházíte snad v každé truhle. Trocha toho nedostatku by hře jen prospěla - takhle si všech motivačních prvků přestanete příliš brzy vážit.

 

Úkoly jsou opět úzce spjaty s příběhem a jako takové plní svou funkci velmi dobře. Nejde jen o nějaké generické „přines či zabij". Přesto bychom se nebáli tvrdit, že většina úkolů za originálem lehce zaostává. Není to nijak markantní, ale zkušenosti původních tvůrců ve srovnání s nováčky se nezapře. Po většinu času se ale rozhodně nudit nebudete. A to i díky inovovanému bojovému systému. Tady dokonce noví autoři oproti starým mazákům zabodovali a upravili boj tak, aby konečně vyžadoval taktické uvažování a nejen bezhlavé mlácení. Jakýkoliv úder či vzepjetí štítu totiž hráče stojí staminu, která se rychle vyčerpává a na čas se tak můžete ocitnout ve stavu neschopnosti jakékoliv akce. Proto se vyplatí před výpady protivníků uhýbat a zasazovat jim hlavně smrtící rány na jistotu. Přesto se ale nepodařilo eliminovat některé starší chybky. Jednou z těch největších je příliš rychlá a silná zvířena. S trochou nadsázky vás může zabít každé divoké prase, kterého si kvůli jeho kalupu ani nestačíte všimnout. Naopak, lidské hlídky jsou často až příliš snadnou kořistí.

 

Kolem a kolem by Forsaken Gods byli povedeným datadiskem, místy dosahujícím i kvalit originálu a v některých ohledech ho dokonce přesahujícím. Jenže ty bugy hru opravdu kazí. Nejde ani tak o padání, jako spíše o chvíle, kdy nevíte, jestli něco děláte špatně, nebo se dále nemůžete dostat kvůli technické chybě. Vězte, že to je značný zdroj frustrace a pro méně trpělivé i důvod přestat hru hrát. Nepotěší ani časté snižování framerate a s ním spojené cukání. Většinu problémů sice časem vyřeší patche, ale příště bychom si vůči zákazníkům přece jen představovali více slušnosti.


Plusy: slušná herní doba, atmosféra, osvědčené a fungující prvky, vylepšený bojový systém

 

Mínusy: některé questy jsou trochu horší, spousta bugů, inflace věcí a zkušeností

 

Verdikt: V zásadě povedený datadisk, který rozšiřuje již tak dlouhé dobrodružství, ovšem velmi ho kazí chyby všemožného rázu.

 

Hodnocení: 65%

 














Komentáře