Fable III

Hry | 19.02.10

První dva díly Fable byly hry, kvůli nim stálo za to si koupit Xbox. A co trojka? Naváže na své předchůdce, nebo téhle sérii už dochází dech?





Těsně před X10, kde bylo Fable III plně odhaleno, nás Peter Molyneux informoval, že nás jeho hra doslova nas*re. Někteří z nás si mysleli, že to je jen marketingový trik na upoutání pozornosti, jiní zase začali chaoticky rozbíjet místnost a kvůli vymýšlení apokalyptických scénářů nemohli spát. Po odhalení vám s klidem v duši můžeme říct, že pravda byla na obou stranách.

Nic totiž hráče nepřiláká a zároveň nenaštve tak snadno, jako když jim řeknete, že třetí díl jejich oblíbeného RPG už vlastně není RPG. A jakže se to Lionheadu povedlo? Inu, docela jednoduše. Už žádné zkušenosti, žádná atributy, žádné ukazatele zdraví. Jednoho krásného dne se Peter prostě probudil s myšlenkou, že už se mu tenhle systém nelíbí a navrhl Fable III. Ovšem u hry, která je prakticky postavena hlavně na vývoji vašeho charakteru, nemůžete atributy ani kterékoliv jiné RPG prvky odstranit, aniž by byly dostatečně nahrazeny. A Peter je nahradil rozhodnutími a činy...


Jako potomek hrdiny z Fable II (přenášíme save, takže si ho uchovejte) se ocitáte v Bowerstone šedesát let po skončení dvojky. Sáhodlouhá doba a prohnilý panovník na trůnu udělali z dříve rozkošného městečka industriální zónu, kde vzkvétá dětská práce, smog štípe do tváří a prach se snoubí s všudypřítomnou špínou. A takovýto Bowerstone se vám samozřejmě nelíbí, což se nakonec zvrhne v záškodnickou činnost, během níž si nejrůznějšími sliby a činy získáte dav a v polovině hry vtrhnete na hrad, kde už s panovníkem naložíte podle vašeho uvážení.



Ať už ho zabijete, nebo jen hodíte do nějaké jeho továrny, vždy dojdete k jednomu rozuzlení, a to jest vaše usednutí na trůn. Z prosťáčka se najednou stane všemocný panovník a nastane doba velkých rozhodnutí. Sliby, které jste rozházeli mezi své následovníky, se totiž samy nesplní a z Bowerstone se lepší místo také samo od sebe nestane... Ovšem byly vaše úmysly vždy čisté? Opravdu jste chtěli město vylepšit, zbavit dětských robotníků a chudoby? A nebyly to jen řeči k nalákání davu? Podobné otázky se začnou rojit ze všech stran a vás začne zmáhat pokušení. Proč propouštět ty děti, když se díky nim mám tak dobře... A co s davem? Armáda ho rozmetá...

Zkrátka a dobře, s velkou mocí vám do klína spadne i velká zodpovědnost. Jak se bude svět tvářit na vaše globální rozhodnutí, zatím není známo, ale jak už bylo řečeno, pokud se něco díky vašim volbám bude měnit, budete to právě vy. Speciálně vaše zbraň. Tak jako šaty dělají člověka, ve Falbe III dělá člověka zbraň. Čím déle ji používáte, tím větší a mocnější je. Buďte hodní a začne zářit, zabíjejte nevinné a zajistíte si nevysychající potůčky kapající krve. Peter s myšlenkou morfujících zbraní zašel dokonce tak daleko, že jim hodlá přidělovat vlastnosti podle vašeho gamerscore. Ať už tedy vezmete do rukou cokoliv, nikdy by vám z toho časem neměla „vyrůst“ tatáž zbraň, jako před hodinou, nebo během minulé hry. Na této rozdílnosti by měl být postaven i herní obchod, kde, mimo jiné, můžete své zbraně prodávat jiným hráčům a naopak.



O to, aby se rozhodování ještě ztížilo/prohloubilo, se postará nový systém sociální interakce. Potkávání lidí bude vždy začínat potřesením rukou a postupně podle vašeho jednání přejde v daleko  komplexnější vyjádření vztahů. Pokud v tomto necítíte to potenciální zlo, pak vás zcela jistě nadchne ta druhá cesta jednání s lidmi – osobnější přístup. Představte si, že k vám přiběhne dítko. Jak se zachováte? Můžete ho vzít do rukou a vyhazovat ho do vzduchu až bude ječet radostí, ale stejně tak jednoduše ho můžete násilně čapnout za ruku a silou odtáhnout do nejbližší továrny, kde ho za pár zlaťáků prodáte jako otroka. Že se u toho bude vzpírat a slzy potečou proudem snad netřeba dodávat...


Závěrem prezentace Peter prozradil, že i když se jeho maličkost hojně podílí na vývoji Natalu, Fable III ho nevyužije. Více informací není k dispozici, ale věříme, že tomu tak dlouho nebude.














Komentáře