Empire: Total War – virtuální lekce z dějepisu

Hry | 06.03.09

Studio Creative Assembly ví, jak udělat vynikající strategický titul, který by hráč jen neprolétl, ale skutečně vychutnal do hloubky.






Celé se to odstartovalo Shogunem ze starého Japonska, následoval středověký Mediaval, pokračovalo se přes parádní Rome a zatím posledním dílem byl Medieval 2. S Empire chtěli autoři udělat zase krok dál - nejen co do zvoleného období, ale i v rámci mechanismů série. Poté, co je koupila společnost SEGA, se začali orientovat na širší publikum a snaží se tak zaujmout i méně zkušené hráče. Docela jsme se obávali, že se z Total War stane prostá realtimová strategie pro každého. Tyto obavy se ale naštěstí nepotvrdily.

 



Empire sice skutečně je pro větší okruh hráčů, ale především proto, že se do hry podařilo dobře zakomponovat nejrůznější pomocníky a kvalitně zpracované tutoriály, které pro začátek osvětlí všechno potřebné a zbytek hra povysvětlí ve formě tipů, které se solidní formou prezentují prakticky po celou dobu hry, tedy pokud je nevypnete, což se ale hodí až po několika hodinách, kdy skutečně budete vědět, kam sáhnout, když potřebujete to a kam, když ono. Důležitou zprávou je, že Empire: Total War zůstal velmi komplexní strategií, která v tomto směru na trhu marně hledá konkurenci.


Pokud neznáte princip série, pak vězte, že se jedná o vynikající kombinaci realtimové a tahové strategie. Jestli vysvětlení vztáhneme na Empire, potom si na počátku vyberete jeden z mnoha národů. V tomto případě se jedná o prakticky všechny evropské velmoci z osmnáctého století, tedy Francii, Rusko, Prusko, Velkou Británii, Rakousko, ale třeba i Nizozemí. Nemusíte se ale držet tak při zdi a můžete si vybrat klidně i takové exoty, jako jsou pro nás Osmani, případně jakési Indické knížectví. Po výběru a nastavení řady parametrů dynamického tažení, tedy zejména toho, zda má být menší či větší apod., se dostanete na propracovanou strategickou mapu se schematicky načrtnutými městy, provinciemi a hranicemi států.

 


K dispozici je plejáda menu, z nichž řídíte obchody, diplomacii, politiku a samozřejmě také záležitosti spojené s armádou, respektive válkou, která v tehdejší době stále představovala nejjednodušší způsob řešení konfliktů. Hra začíná rokem 1700 a končí o sto let později. Tehdy byste měli být pokud možno pány světa, případně mít splněny strategické úkoly pro ten který národ. Dodejme, že mapa je tentokrát opravdu velká, a byť nezahrnuje celý svět, je to oproti předchozím dílům velký krok vpřed. Aby se to vše v přehledné formě vešlo na monitor, je rozdělena do třech sekcí. Tou první je Evropa, druhou potom Severní a Jižní Amerika a třetí tvoří Indie a její okolí. Mezi těmito oblastmi překlikáváte šipkami a není problém mezi nimi posílat armády. Zkrátka je pošlete k okraji toho kterého sektoru a po několika tazích, jež představují daleké putování, je máte v druhé oblasti.

 


Plejáda možností ve strategickém módu je vážně široká a skutečně vyžaduje jisté zaučení, které by mohlo odrazovat. Nicméně není tu absolutně nic, co by hráčům stálo v cestě. Vše je maximálně průhledné a určitá složitost vychází jen z komplexních mechanismů hry, které ale zajistí dlouhotrvanlivost a také skutečnost, že prakticky každá rozehrávka dynamické kampaně probíhá úplně jinak. Je tu obrovské množství proměnných, jako je třeba úspěšnost diplomacie, rychlost vývoje jednotlivých národů, jež mají navíc odlišné výchozí podmínky, schopnost zajistit obchodní trasy atd. Hráč se sice musí hodně ohánět, ale má řadu pomocníků, na které může delegovat určitá práva a věnovat se jen tomu, co stíhá či tomu, co ho baví.


Obchod je v Empire maximálně důležitý a vedle daní představuje nejvýznamnější zdroj příjmů pro státní kasu. V tomto období to s koloniálním obchodem skutečně fičelo a také hra to náležitě reflektuje. Obchodní trasy ovšem není úplně jednoduché udržet, protože se je snaží narušit banditi či konkurenční národy. Stejně tak vy se jim budete pokoušet obchod narušit. To totiž dokáže pěkně nabourat hospodářství. Je třeba také hledět na státní zřízení. Pokud se rozhodnete vládnout autokraticky, nemusíte dávat občanům možnost voleb a do ministerských pozic si navolíte lidi, kteří vám přinesou nejlepší bonusy. Demokratičtí vládci jsou na tom v tomto směru hůře a voliči jim ministry mohou přiřknout. Na druhou stranu se v takových státech více daří obchodu a vědě. Právě ta je velkým přínosem Empire. Osmnácté století bylo vědecky velmi silné. Také ve hře vám vynálezy pomohou, přestože přijdou velmi draho. Můžete tak ale získat velkou výhodu třeba nad nepřítelem na bojišti nebo v obchodě.

 



Když se na strategické mapě střetnou dvě armády, dojde k boji. Ten je zpracován klasicky realtimově, kdy proti sobě stojí dvě obrovské armády čítající tisíce mužů. Každý z nich je skvěle prokreslen a můžete zazoomovat nad bojiště tak, že mu uvidíte až do očí. Velmi efektní. Mnohem důležitější jsou ale taktické možnosti. Autoři se přidrželi historie a rozhodli se bitvy zpracovat akurátně. To znamená, že armády proti sobě zprvu stojí, pálí po sobě ve formacích, občas vyjede jízda apod. Teprve až se šiky trochu rozmělní, přichází na řadu dodělávání pomocí bajonetů či jiným bojem na blízko. Opravdovými vrcholy v bitvách jsou potom obléhání pevností. Zaujmou ale i námořní bitvy. Moře je sice zpracováno poněkud nuzně, na druhou stranu je to příjemné osvěžení. Empire: Total War je zkrátka výbornou strategickou hrou, která dokáže zabavit na týdny a měsíce, byť se nějakých těch chyb nevyvarovala. Ale to se dá vzhledem k šíři jejího záběru omluvit.

 

 

VIDEO KE HŘE EMPIRE: TOTAL WAR



PLUSY: skvělé strategické vyžití, prolnutí tahové a realtime části, povedené zpracování, pozemní i námořní bitvy


MÍNUSY: občas nepravděpodobně reagující umělá inteligence, zmatky s kamerou

 


VERDIKT: Výborná strategie, kterou by neměl minout žádný fanda tohoto žánru a historie obzvlášť. Tak propracovaný kousek se jen tak nevidí.

 


HODNOCENÍ: 88%















Komentáře