Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Hry | 29.03.10

Žánr real-time strategií prošel v posledních letech mnoha změnami. Když byl ještě v plenkách, bývalo úkolem hráčů postavit základnu, vybudovat pomocí dostupných zdrojů obrovskou armádu a zdecimovat nepřítele.





Postupem času se začaly první dva kroky potlačovat, až byly z některých titulů vypuštěny nadobro. Například v Dawn of War 2 své jednotky verbujete u speciálních, k tomuto účelu vytvořených míst na mapě.

Podobnou cestou se vydal i Command and Conquer 4. Proto už nebudete muset zdlouhavě těžit různé suroviny, jako je Tiberium, sloužící k odemykání nových jednotek a upgradů pro vaše stávající bojovníky. Novinkou je mobilní hlavní budova, efektně pojmenovaná The Crawler, kterou je díky tomu možno v případě ohrožení dopravit do bezpečí. Ve hře je přítomna ve třech různých typech (ofenzivním, defenzivním a podpůrným). Ofenzivní vám bude pomáhat zdolávat nepřátelský odpor. Defenzivní vám pomůže udržet pozici v případě, že nepřátelé zautočí na vás, a díky podpůrnému se vaše hlavní budova naučí létat a můžete ji díky tomu používat jako nenápadného průzkumníka okolí.


Ačkoliv jsem měl ze začátku pochyby, musím říct, že po většinu času funguje Crawler dobře. Nemusíte se ani obávat jeho ztráty a v případě že vám ho v boji někdo zničí, stačí jen pár sekund počkat, kliknout na obrázek vaší jednotky, vybrat místo výsadku a do pár sekund máte novou základnu, vylepšenou navíc o silnější štít a účinnější zbraně.


Výše zmíněné výhody naneštěstí neplatí v singleplayeru. Zde jste nuceni vybrat si jen jeden typ, čímž jsou vaše strategické možnosti značně omezeny. Je tu sice možnost v průběhu mise jednotlivé Crawlery měnit, ovšem i tak doporučuji projít singleplayer v kooperačním režimu s někým dalším. Nejen, že si můžete každý vybrat jiný typ Crawleru, ale lidská podpora na bojišti se vám bude hodit při vymýšlení těch nejzákeřnějších taktik pro poražení nepřítele.


V singleplayeru si zahrajete klasicky za obě strany konfliktu, Global Defense Initive zastupují ty hodné a Nod zase ty zlé. V obou scénářích budete svědky stejného vývoje příběhu, dokonce vás v obou případech čeká stejný konec. Nechci vám zkazit možné překvapení, proto se nebudu rozepisovat o jednotlivých zápletkách, jen podotknu, že C&C4 nabízí příběh na úrovni béčkových akčních filmů. Také Scrin z C&C3 nejsou nikde ve hře k nalezení, ačkoliv je jejich vliv na příběh zcela jasný. Vývojáři s nimi tudíž zřejmě počítají do nějakého z pozdějších přídavků. Ve zbytku si hra uchovává to nejlepší z předchozích dílů. Například tank Mammoth či podzemní jednotky Nodu jsou stále skvělé a Joe Kucan jako nezapomenutelný vůdce Nodu – Kane, opět předvádí skvělý výkon.


Na druhou stranu vás čeká i mnoho změn. Například levely získané v singleplayeru se nejen automaticky přenáší do multiplayeru, ale také mají vliv na úroveň výzbroje Crawlerů. Hráči využívající jen mulitplayerovou část her nemusí singleplayer vůbec spouštět, jednotky i budovy mohou odemykat rovnou. Ze začátku je sice hodně riskantní účastnit se bojů jen se základními jednotkami, ovšem pro hráče hledající výzvy to může být přínosem. Všichni ostatní by si raději měli nejdříve singleplayer projít.

Můj osobní čas strávený v multiplayeru byl během druhé půlky open bety. Ostatní hráči byli tudíž už na maximálním možném levelu i se vším, co s tím souvisí. Bitvy proto zcela pravidelně končily mojí porážkou. Mnohem více jsem si tedy hraní užil, když jsem s někým spolupracoval. Velmi mě potěšilo spravedlivé rozdělování soupeřů, aby byly síly vyrovnané. Stejně vyrovnané jsou i jednotlivé jednotky GDI a Nodu, z čehož vyplývá, že výsledek bitvy záleží jen na schopnostech jednotlivých hráčů. Jen nechtějte hrát sám proti týmu protivníků na maximálních levelech, vaše hra by neměla dlouhého trvání.


Směr, kterým se Command & Conquer vydal, zcela určitě nepotěší skalní fanoušky předchozích dílů. Naproti tomu hráči, kteří vítají jakoukoliv změnu, budou nejspíš spokojeni. Pro všechny si ale EA připravila docela nepříjemné překvapení. Hra, stejně jako Assassin’s Creed 2, využívá DRM ochranu vyžadující stálé připojení k internetu, bez něhož nelze hrát. Což je pro většinu hráčů pádný důvod, proč si hru nepořídit. Mně osobně se při recenzování nestalo, že bych byl odpojen od serveru, ovšem nervozita z případné ztráty postupu přetrvávala po celou dobu hraní.


I přes špatně zvolenou DRM ochranu je Command & Conquer 4 stále zábavnou hrou. Skalní fanoušci budou sice zklamáni vývojem herní náplně, ovšem hráči schopní přijmout změny by měli dát hře šanci. Vývojáři se snaží sérii posunout novým směrem a zatím to vypadá, že zvolili správně.

Jeden ze zakladatelů žánru real-time strategií se vrací s novým přírůstkem. Ačkoliv je znevýhodněn DRM ochranou, stále nabízí hodiny kvalitní zábavy jak v singleplayeru, tak v multiplayeru.



PLUSY: mobilní základna, stabilní multiplayer, příběh spíše pro fanoušky série

MÍNUSY: nutnost stálého připojení k internetu, díky levelům nevyvážené některé online bitvy


HODNOCENÍ: 70%














Komentáře