Close Combat: First to Fight

Hry | 28.12.04

Další hra určená k výcviku vojenských specialistů se dostane i mezi fanoušky počítačových a konzolových her. Jde o nový přírůstek do slavné série Close Combat, který si oblékne oblíbený kabátek taktických first person akcí.





Když se řekne simulace speciálních jednotek, vybaví si každý sérii Rainbow Six od Red Storm Entertainment, která oslovila spoustu hráčů po celém světě. Ne všichni se ale nechali protiteroristickými akcemi zlákat. Kvůli propracovanosti detailů a nutnosti předem plánovat operace se mnozí zalekli a poohlédli se raději po akčnějších kouscích. Nyní však přicházejí do módy hry, které zachycují speciální vojenské zásahy v jiném světle a stávají se přístupnější širšímu publiku.



Jedním z takových titulů je i nová first person akce od mladého vývojářského týmu Destineer pod vedením Petera Tamteho ze slavného studia Bungie. Jmenuje se Close Combat: First to Fight a odehrává se blízké budoucnosti, konkrétně v roce 2006. Do popředí vystupuje námořní pěchota Spojených států a vy se stáváte velitelem 28. expediční jednotky, operující v libanonském Bejrútu. Výběr takového místa rozhodně není náhodný. V roce 1983 zde totiž při zákeřném teroristickém útoku zemřelo přes 200 mariňáků. Teď, o 23 let později, dochází k dalším problémům. Samotní autoři se nechtějí příliš soustředit na vykreslení politické situace, a tak je příběh stručný a jednoduchý. Libanonský předseda vlády opouští na čas ze zdravotních důvodů svoji rodnou hroudu a země se opět zmítá v krizi. Dochází k silným bojům různých frakcí a NATO vysílá jednotky na stabilizaci vyhrocené situace.



Hra na objednávku

Close Combat: First to Fight doslova vybízí ke srovnání s aktuálním mixem akce a taktické strategie Full Spectrum Warrior od Pandemic Studios. Obě hry totiž mají za cíl posloužit k výcviku nových vojenských specialistů a zároveň potěšit hráče z celého světa. Na tvorbě chystané novinky spolupracuje s vývojáři ze studia Destineer zhruba 40 vojenských veteránů z Iráku a Afghánistánu, kteří se starají o to, aby jednotlivé akce co nejvíce odpovídaly skutečnosti. Současně je však třeba zachovat i notnou dávku hratelnosti, a tak se autoři rozhodli vytvořit dva různé módy. První z nich je určen obyčejným hráčům a klasicky se větví na tři stupně obtížnosti. Druhý je speciální simulací, kterou využije především armáda ke zmiňovanému zocelování nových mariňáků. Přesto se však jistě najdou tací, kteří si v tomto módu přijdou na své. Ale pozor, jakákoliv chybka vedoucí ke zranění jediného vojáka vyústí v zobrazení nápisu Game Over. To je, panečku, výzva!

Jakoukoliv další podobnost tohoto titulu s Full Spectrum Warriorem však narušuje kamera, s níž veškeré dění kolem sebe sledujete. Zatímco se Destineer striktně drží first person pohledu, a nabízí tak údajně mnohem věrohodnější zážitek, vývojáři z Pandemic Studios zůstávají věrni third person perspektivě, díky níž máte podstatně zjednodušenou situaci.

Close Combat: First to Fight začíná stručným tutoriálem, díky němuž se seznámíte s ovládáním, naučíte se vše potřebné a patřičně se připravíte na nadcházející zběsilé akce. Singleplayerová kampaň bude údajně obsahovat 15 až 20 misí, ve kterých se podíváte do mnoha přilehlých oblastí Bejrútu. Začnete čistkou v El Karantině, odrovnáte několik velitelů frakcí v La Sagesse a postaráte se o povstalce ukryté ve stokách v blízkosti bejrútské univerzity.



Morálka nade vše

Na začátku hry získáte do týmu tři specialisty – Wallace, Coxe a Edwardse. Brzy zjistíte, že se tito ostří hoši o sebe dokáží bez problémů postarat sami, ale v mnoha situacích je budete muset podpořit a popohnat důležitými strategickými rozhodnutími. Close Combat: First to Fight na první pohled exceluje vysokou umělou inteligencí, díky níž se nestanete ustaranou chůvou, ale nefalšovaným velitelem speciálně vycvičených veteránů. Vojáky ve skupině nemusíte neustále komandovat, posílat je z místa na místo, dávat povely k útoku a hlídat, aby si ve vhodnou chvíli kryli záda. Vaši svěřenci rozhodně nevypadají jako žádní amatéři (soudě dle ukázkové verze programu) a svým chováním jistě potěší všechny militantně založené hráče. Jejich drahocenné životy však závisejí na vašem úsudku ve chvílích, kdy je zapotřebí velitelských zkušeností. Příkazy můžete jednoduše rozdávat celé trojici najednou i jednotlivcům prostřednictvím menu, aktivovaného po stisknutí pravého tlačítka myši, a k dispozici budete mít širokou škálu různých vojenských taktik.

Vaši vojáci i teroristé disponují spoustou současných zbraní, mezi nimiž najdete například různé druhy granátů, odstřelovací pušku, samopal AK 47, automatickou pušku M16 A4 s granátometem M203 a další. Kromě toho si občas budete moci vyžádat posily například v podobě skupiny odstřelovačů, útočného vrtulníku Cobra, tanku nebo dělostřelectva. Ani zákeřné zbraně ale nejsou vším. Velkou roli v průběhu celé vojenské akce hraje morálka vašich i nepřátelských vojáků. Pokud si povedete dobře a parťáci vám budou důvěřovat, můžete se spolehnout na jejich bleskurychlé reakce a naprostou poslušnost. Pokud se však vaší vinou dostanou do úzkých nebo nedej bože dojde ke zranění, přestanou vám věřit a chvíli potrvá, než je k něčemu dokopete. Podobný systém funguje i v případě nepřátel, které můžete pěkně rozházet například smrtí jejich velitele. Pokud navíc do akce povoláte například zmiňované helikoptéry, dostanou protivníci strach, a budou tak mnohem zranitelnější.

Dalším zajímavým prvkem jsou různé psychologické profily, díky nimž budou všichni v odlišných situacích reagovat různě. Vaši svěřenci dokonce v průběhu hry naberou zkušenosti, zlepší se a budou schopni obstát i v extrémně náročných podmínkách. Musíte však dávat pozor, aby nikdo z nich nezemřel a nebyl nahrazen nějakým nováčkem.



Městská džungle

Autoři Close Combat: First to Fight vytvořili pro hru dokonce vlastní grafický i fyzikální engine a vše vypadá na první pohled naprosto úžasně. Většinu času strávíte v ulicích měst, detailní venkovní prostory střídají neméně kvalitní interiéry a třešničkou na dortu jsou skvěle rozpohybované postavy s úchvatnými modely zbraní. Rovněž zvuková stránka hry nezůstává pozadu. Vlastní vojáky poznáte podle hlasu a nervy drásající střelbu v bezprostřední blízkosti doplňuje válečný ryk z okolních ulic.

Na své by si měli přijít i příznivci multiplayeru. Zatím však není jisté, na jaké módy se můžete těšit. Peter Tamte z vývojářského týmu Destineer naznačil cosi o klasických deathmatchových bojích, ale vyloučená není ani kooperativní hra, jež by byla vítaným zpestřením kampaně. Vydání Close Combat: First to Fight bylo odloženo na první čtvrtletí příštího roku, a tak si na finální podobu hry budete muset ještě pár měsíců počkat. Již nyní ale vše nasvědčuje tomu, že se majitelé počítačů i konzolí Xbox mají na co těšit.











Související články




Komentáře