BioShock 2 (X360)

Hry | 06.03.10

BioShock 2 jako volné pokračování objektivistického díla z roku 2007 nabízí dostatek zajímavých vylepšení a potřebné změny v hratelnosti – to všechno zabaleno do dalšího dobrodružství v podvodním městě Rapture.






Když se tehdy ještě neoznámený teaser sequelu BioShocku poprvé objevil v PS3 verzi hry, hráči se rozdělili na tábory a hádali se, zda je pokračování opravdu dobrý nápad. Bez prozrazování více informací o Rapture nenechal první díl zrovna otevřené dveře pro sequel, protože hlavní postavy neskončily zrovna nejlépe. Ačkoliv jsem na první pohled patřil do tábora přesvědčeného o tom, že by BioShock neměl být žádnou dojnou krávou, netrvalo dlouho a pokračování mě donutilo změnit názor a těšit se na další výlet do Rapture. Koneckonců, v tomto městě je mnoho příběhů, a ten Jacka Ryana byl jen jedním z nich.


BioShock 2 navazuje na dřívější příběh zhruba 10 let po jeho odehrání. Andrew Ryan a jeho utopické nápady jsou již dávno utopené. Namísto něj zasedla na trůn doktorka Sofia Lamb, shromáždila Splicery závislé na ADAMech skrze něco jako kult – rodina Rapture. Samotný hráč se zaboří do obrovských botů vůbec prvního Big Daddyho ve městě – kódem Delta -, který se po probuzení z nešťastného mnoholetého dřímání vydává na cestu za záchranou jeho Little Sister, jež byla unesena vedením Rapture.

V prvním BioShocku byl děj plný kliček a nečekaných obratů, příběh BioShocku 2 však nabírá daleko přímější přístup s méně zápletkami, ale stále nabízí solidní dějovou linku. Občanská válka v Rapture sedí na zadních sedadlech křížové cesty doktorky Lamb, jelikož zavrhuje minulost města do temného světla. Na jednu stranu je minulý diktátor odhodlaným člověkem, jenž vložil svou duši a život do stavby Rapture. Na druhou stranu to ale byl nepodařený pokus o idealistický režim a výsledkem je jen zřícená utopie.


Nejdůležitější však je, že si 2K Marin uvědomují, že Rapture je pro hráče velkým lákadlem a že chtějí vědět z jeho mytologie více – vývojáři se tedy snažili poskládat cestu ke splnění úkolu Delty skrz celé město. Titul znovu nabízí nová prostředí vypracované do nejmenších detailů, přičemž příběhové lokace a nová místa na prozkoumávání přidávají body do již vysokého skóre ohromení hráče, a občasná podvodní procházka nabízí unikátní perspektivu a možnost prezentace architektury v Rapture.


Jednou z nejsilnějších stránek hry je, že z Rapture sálá život mnohem víc, ať už v malých prostorách či na přátelských nebo nepřátelských místech. Od jižanského businessmana Augusta Sinclaira po špeha Stanleyho Poolea - tyto čerstvé tváře taky pohladí po srdíčku. A možnost setkat se opravdu s velikány, kteří se podíleli na změně režimu, dělá z města daleko více než jen bojovou plochu.

Ačkoliv galerie nepřátel vypadá zase o něco lépe, jsou to noví nepřátelé, kteří zaujmou první. Počínaje Brute Splicery, přičemž jedinec jejich druhu se chová jako živoucí tank, přes nově představené Rumblery, až po Big Daddyho vrstevníky ze skupiny Alpha. Vylepšená umělá inteligence zase nabízí rychlejší a nebezpeční Splicery, kteří se učí přímo během boje, často útočí ve skupinkách a umí hackovat automatické střílny, aby vyrovnali síly. Stejně tak je i všemi hráči diskutovaná Big Sister hodně zajímavým přírůstkem do hratelnosti, jelikož se podílí na jedněch z neuspokojujících soubojů s bossem v moderní herní historii. Její telekinetické útoky, nedostižitelná rychlost a obdivuhodné umění akrobacie dá hodně zabrat. Jakmile uslyšíte její kvílení, víte, že je čas utíkat, připravit se – nebo ještě lépe – začít se modlit.


Bojová mechanika se také dočkala vylepšení – hlavním z nich je zajisté používání plastidů a zbraní zároveň. Tato možnost spojena s faktem, že máte k dispozici 8 plastidů, 30 gene tonic slotů a rozsáhlý arzenál vylepšitelných zbraní, působí dost přitažlivě. Stejně jako v prvním dílu, i zde se hlavní postava vylepšuje za pochodu – při mém prvním setkání s Big Sister mě čekal výlet do nejbližší vita chamber, zatímco ke konci už jsem byl schopen bránit se současně dvěma takovým.


BioShock 2 se také mnohem soustředí na taktické postupy a pravidelně hráče postrkuje, aby hledal a sbíral ADAMy, vytvářel pasti na příchozí protivní a mixoval gene tonicy s plastidy proti různým typům nepřátel. Vylepšení Research foťáku na pásky videa namísto statických fotek je rovněž příspěvkem k plynulosti hry, jelikož za odměnu dostanete cenné perky a bonusy k poškození ze zbraní. Hackování je také přepracováno tak, že vás nikdy nevytáhne z akce na více než pár sekund.


Také jsem byl ohromen expanzivními multiplayerovými módy a hlubokou možností úpravy své postavy. Čím více zápasů vyhrajete, čím více ADAMů posbíráte a čím více Achievmentů splníte, tím více vylepšení se vašemu charakteru zpřístupní. To vše spojeno s rozličnými mapami, multiplayer BioShocku 2 je něco, co by nemělo z principu fungovat, ale funguje. A to dost dobře.

Sice je zde dostatek vylepšení, ale pozorným hráčům neujde, že BioShock 2 je ve svém jádru stále prvním BioShockem. Cíle herních misí zůstávají skoro nezměněné, přičemž vás hra pořád tlačí k dalšímu prozkoumávání lokací, které jste již prošli v naději, že najdete určený klíč či zmáčknete dané tlačítko.

2K si rovněž dali záležet na uspokojujícím konci, protože zakončení prvního dílu bylo dost kritizované. Nebudeme však nic prozrazovat, abychom vám nezkazili překvapení. Tolik kritizované vita chambers se také vracejí, spolu s občasnými technickými problémy s audiem. Pořád je však BioShock 2 hrou, která obsahuje chytlavou zápletku, zajímavou grafiku a hlubokou míru hratelnosti. Určitě je tedy radost vrátit se do Rapture.

 


 

 

PLUSY: Vylepšený soubojový systém, nové plasmidy/tonicy, multiplayer, prezentace
MÍNUSY: Pár technických problémů, trošku déja-vu

HODNOCENÍ: 80%

 

via Gamepro.com

 

Graf ceny produktu BioShock 2 poskytuje server Heureka.cz














Komentáře