Anno 1404 - preview

Hry | 22.02.09

Populární série, ve které se hráč stará o zvelebování středověkého ostrova, se vrací v plné parádě. A to jak herní, tak technologické.






Žánr budovatelských strategií, takzvaných tycoonů, se ještě před několika lety těšil úctyhodné pozornosti herního publika. Ovšem v poslední době se objevuje zejména v segmentu budgetových titulů a rozhodně ne v takové hojnosti jako kdysi. Stále však platí, že pokud se dá nějaká země považovat za ráj těchto na hračičky zaměřených počinů, je to Německo. Země, odkud vzešli slavní Settlers a také druhá významná série tohoto duchu - Anno. Pamětníci si možná ještě vzpomenou na úplně první díl z roku 1999, který nesl název Anno 1602 a zaznamenal neskutečný úspěch nejen v Německu, ale také (i když v menší míře) i ve zbytku světa. Celkem se ho prodalo hodně přes milion kusů, a tak byla cesta k pokračováním nazvaným Anno 1503 a Anno 1701 otevřená dokořán. Ale jak už bylo řečeno, dnešní doba výstavbovým strategiím zrovna příliš nepřeje, tudíž jsme si nemohli být jisti, zda se návratu oblíbené série ještě někdy dočkáme. Odpověď je nakonec pozitivní, protože v kancelářích studia Related Designs se už nějakou dobu pracuje na Anno 1404. Nenechte se přitom zmást letopočty. Jde spíše o jakousi symboliku a hra se tak i nadále bude odehrávat v širším prostředí středověku.


V samotném konceptu se autoři nepouštějí do kdovíjakých experimentů. Můžete tedy čekat další porci zábavného piplání s výstavbou osady, pak města a následně metropole, která se navíc bude neustále zvelebovat a vylepšovat. Postavíte veškerou potřebnou infrastrukturu, obeženete město hradbami, nastavíte obchodní trasy, budete podnikat objevné plavby a při tom všem se kochat stále nádhernějším výtvorem. Ostatně, právě takováto odměna je pro hráče podobných titulů tím nejcennějším. Možnost na chvíli se zastavit a vidět plody své práce. To by měl být v Anno 1404 opravdový požitek, protože tvůrci se nesoustředí jen na pilování herních mechanismů, ale také grafické stránky, která zahrne nejmodernější technologie a představí středověký svět v trojrozměrné perspektivě, aniž by však oželela obrovskou míru detailu, která je vlastní spíše 2D strategiím.



Předchozí díly Anno byly rozhodně povedenými budovatelskými strategiemi, ovšem i jejich fandové se shodovali v tom, že po několika hodinách volné hry, kdy už vše dohnali na maximum, jim tak trochu scházela výzva k tomu, proč ve hře pokračovat. Jistě, mohli město dále rozšiřovat a mnozí tak skutečně činili, ale přece jen by to chtělo ještě nějakou tu jiskru. A právě na tento motivační element se autoři v Anno 1404 soustředí. Za tímto účelem překopali od základů hospodářský systém. Tedy ne, že by fungoval zásadně jinak. On je spíše komplexnější, ovšem aniž by to kladlo nějaké další nároky na ovládání. Hráč bude muset spíše od samého začátku stíhat více záležitostí. Všechno ve hře by se tentokrát mělo podřizovat osmi základním požadavkům, kterými jsou: výživa, společnost, pití, víra, ošacení, zábava, vlastnictví a bezpečnost. To platí jak pro jednotlivé budovy a upgrady, tak výrobní řetězce, na jejichž tvorbě hra ostatně stojí.


Tyto požadavky je zapotřebí plnit nejen proto, aby ve vašem městě (ačkoliv v zásadě je to ostrov, který zvelebujete) nevypukla vzpoura, ale zejména proto, abyste se na vývojové přímce mohli posunout zase o kus dále. Je pochopitelné, že s každou novou civilizační fází rostou požadavky obyvatel a je náročnější je uspokojit. Zatímco zpočátku vám stačí výrobní řetězce postavené třeba na dvou třech subjektech, časem budete muset produkovat skutečně složité výrobky, které si před svým zhotovením musí proběhnout pěkně dlouhé kolečko.



Anno 1404 představí také jeden zcela nový styl. Jedná se o Orient, s nímž se nepojí jen naprosto jedinečná architektura, ale i zvyky lidí či výroba, jimž se budete muset přizpůsobit. Ať už ale budete zvelebovat město „starého světa" nebo orientální metropoli, nevyhnete se obchodu se zbylým protějškem. Ostatně, systém budování obchodních tras by měl doznat znatelných zlepšení. Stejně tak nabudou na důležitosti takzvané monumenty, tedy honosné stavby, které není jednoduché zhotovit, ale jakmile se vám to podaří, získáte mnoho bonusů a navíc opravdový architektonický skvost, například císařskou katedrálu či obrovskou mešitu. Ovšem nejen volnou hrou živ je hráč. Motivaci chtějí autoři do hry napumpovat také propracovanou kampaní postavenou na úkolech. To všechno působí hodně slibně a my už se moc těšíme na dlouhé dny, které u Anno 1404 zase jednou strávíme.

 

 

Trailery Anno 1404


 















Komentáře