Age of Empires III - lákavá kolonizace

Hry | 11.09.05

Nejnovější pokračování legendární strategické série Age of Empires si již brzy vyzkoušíte na vlastní kůži. Než se vám však dostane do pracek, přečtěte si naše podrobné preview. Ať víte, co všechno pro vás vývojáři z Ensemble Studios připravují.





Kolonizace nových světů není žádný med. Všude číhá divoká, nebezpečná a neprozkoumaná příroda, jejíž nástrahy leckterý zelenáč nepřežije. A když se zrovna kolem nemotá nějaký rozzuřený medvěd, je za každým rohem schovaný bojechtivý domorodec. O podobných útrapách by mohli vyprávět například osadníci, kteří se rozhodli „zcivilizovat“ Ameriku. Psal se počátek šestnáctého století...



Do období objevitelů a kolonizátorů vás zavedou lidé z Ensemble Studios. Pokud jste milovníky strategií, pak by vám jejich jméno mělo být povědomé – mají na svém kontě hry takových jmen, jako jsou Age of Empires I a II, Age of Mythology či Age of Kings. A právě na sérii Age of Empires chtějí nyní po lehkém odbočení navázat. AoE s pořadovým číslem III vám představí již zmiňovanou Ameriku časů dávno minulých a navázat by měla na konec druhého dílu. Starý kontinent je již příliš těsný, a tak se několik národů po objevení nového světadílu rozhoduje, že si jej podrobí. Souboj začíná.



Dodávky až do domu

Grafické zpracování určitě na první pohled uchvátí – dočkalo se vskutku obrovské změny a jedná se o jednu z největších novinek. Jak sami můžete na okolních obrázcích vidět, bude se vskutku na co koukat. Dnes již téměř povinné trojrozměrné prostředí půjde libovolně naklápět, rotovat a přibližovat, takže vám neunikne ani jediný detail. Podpora nejnovějších technologií včetně pixel shaderu verze 3.0 zaručí úchvatnou podívanou nejen na velmi realistickou vodní hladinu. Při pozorování rozbíjejících se vlnek o lodní trupy či pasoucích se bizonů na větrem bičovaných stepích budete jen valit oči a dumat, kam ty realtimovky spějí.
Dalším nápadem, jenž by podle tvůrců měl zaručit dokonalý herní zážitek, jsou „domácí města“, prvek dosud v RTS nevídaný. Jedná se o hlavní města každého národa, která vás podpoří ze staré dobré Evropy. Anglické kolonie se tak mohou spolehnout na své bratry v Londýně, Francouzští osadníci zase požádají o pomoc z Paříže. Je totiž logické, že na samém počátku se bez menší či raději větší výpomoci z domova jen těžko obejdete. Osadníků není zase tolik, čas na výcvik vojáků se hledá jen těžko a na těžbu surovin je potřeba mnoho a mnoho dělníků. V nastalé nouzi stačí jen písknout a už se oceánem přiřítí loď plně naložená mužstvem či surovinami.

Abyste si ale všechen potřebný materiál jen neobjednávali, budou dodávky omezeny. Loď si nemůžete zavolat dříve, než se nenaplní kruhový ukazatel zkušenosti – získáte ji za vyhrané bitvy, prozkoumaná území, postavené budovy a podobně. Čím více píle ukážete, tím větší podpory ze zámoří se vám dostane.



Města, bizoni a peníze

Domovská města však neposlouží jen jako zdroj majetku, jejich význam také ovlivní RPG složku hry. Při získávání zkušenosti se totiž hlavní město čas od času posune na vyšší úroveň. V praxi to znamená, že se zpřístupní lepší technologie a další nové možnosti. Při přestupu si vždy vyberete, jaká vylepšení chcete svému městečku přidělit, a ty se posléze projeví na jeho produkci či bonusech. Kromě toho jeho úroveň v multiplayerových kláních značí vaši herní vyspělost.

V neposlední řadě vám zázemí na starém kontinentě zaručí vědecký pokrok. Vynálezy se dělí do pěti tříd, mezi něž patří válečnictví, námořnictvo či obchod. Bude třeba se rozhodnout, zda se pokusíte udržet si základní znalosti ve všech oborech, nebo se zaměříte na jedno jediné odvětví.

Pouhým pipláním domácího města se ale daleko nedostanete. Základem a podstatou, která vás v novém světě udrží na nohou, jsou osadníci. S jejich pomocí vystavíte nová městská centra, to oni pokácí stromy, abyste měli dostatek dřeva na stavbu domů, to oni nasazují své životy při honbě za zvěří. Lov jelenů a bizonů je jedním z prvků, kterými se hra snaží odlákat vaše obyvatele od jejich domovů. Divoká zvířata se nikdy příliš nepřiblíží k osadám, a tak se za nimi lovci musejí vydávat pěkně daleko. Na druhou stranu se jedná o natolik vydatný zdroj potřebného jídla, že za nějaký ten risk stojí. Farmy se svojí nekonečnou produkcí sice nejsou k zahození, jejich výkonnost je ale příliš nízká.

Poslední surovinou, bez které se nikdy neobejdete, jsou kupodivu peníze. Chechtáčky se však získávají poněkud méně tradiční cestou. Spolehnout se totiž musíte na obchodní cesty, jež mají jednu obrovskou výhodu – jejich výstavba je prakticky zdarma a cinkání zlata v pokladnici uslyšíte pokaždé, když dorazí nákladní povoz, na druhou stranu jsou velmi citlivé na útok nepřátel. Bez pořádného ozbrojeného dohledu tak v pozdějších fázích hry zapomeňte na jakýkoliv výdělek.



Zahrajem’ si na vojáky

Když už jsme nakousli ozbrojené složky, pojďme se na ně podívat trochu více zblízka. Vojenská síla bojuje nejen na souši, ale také na vodě. Právě druhé zmiňované kolbiště dozná velkých změn, neboť namísto mnoha malých lodiček z minulých dílů se tentokrát můžete těšit na majestátní plavidla, jež svou velikostí vyváží menší počet – dočkáte se líbivých námořních bitev kolosů s mnoha dělovými hlavněmi. Lodě navíc fungují i jako plovoucí kasárna, v nichž lze rekrutovat nové jednotky.

Se samotným námořnictvem byste toho ale moc nezmohli, a tak hlavní údernou sílu samozřejmě tvoří suchozemští vojáci. Těšit se můžete nejen na jejich velký počet a různorodost, ale každý národ vám navíc nabídne několik vlastních specialistů. Mezi těmi nejběžnějšími naleznete kopiníky a halapartníky, mušketýry, lukostřelce, jízdu a v neposlední řadě artilerii. Hojnost bude opravdu velká – například u kanonýrů objevíte šest až osm druhů, každý si tak jistě najde svého oblíbence. Zapojí se jak v boji proti pěchotě, tak v likvidaci budov.

Zajímavým prvkem při bojích shledáváme automatické formace, které fungují jako jistá umělá inteligence na úrovni samostatného chování vojáčků. Pokud si tak například vyberete skupinu střelců a někam je přesunete, sami se postaví do dvouřadé formace, která je pro střelbu nejúčinnější. Pěchota společně s kanóny utvoří takové postavení, aby se k nim protivník nemohl dostat, a když zaútočíte jízdou, sama v poslední fázi zteče přejde na průrazný útok. Pokud navíc máte mít početnější armádu, snaží se při ataku nepřítele obklíčit a využít slabší obrany z boku a zezadu. Zkrátka a dobře, i méně zkušení velitelé si bitvu náramně užijí.

Bojovat ovšem nebudete jen s jinými Evropany. Na odpor se vám postaví i domorodí obyvatelé. Pokud se k nim ovšem zachováte přátelsky, některé kmeny se ochotně přidají na vaši stranu. Vybudováním obchodní pobočky v indiánské vesnici si zajistíte její loajalitu a zpřístupníte si možnost najímání vojáků či některé místní technologie. Jako nezanedbatelnou výhodu také vnímáme fakt, že domorodí válečníci mají svůj vlastní početní limit a nemusíte kvůli nim stavět nové baráky.



Hrátky s fyzikou

Pokud se vám zdá příliv vojáků z domova a od rudých bratří nedostatečný, naskytne se vedle vlastního rekrutování v koloniích ještě další možnost, jak získat tolik potřebné posily. Při průzkumu neznámých zákoutí mapy narazíte na malé úkoly – jednou objevíte ztracený dostavník se dřevem, jindy zajaté osadníky nebo třeba indiánského válečníka ohrožovaného divokými vlky. Pokud se vám podaří úspěšně zasáhnout, získáte zachráněné na svou stranu.
Málem bychom ale zapomněli na další lákadlo – Havok Engine. Pokud jste četli náš článek o Company of Heroes, pak jistě víte, o čem je řeč. Ostatním vysvětlíme, že se jedná o fyzikální model, který s počítačovým světem dokáže dělat pravé zázraky. Skutečné poškození struktur budov a lodí, realistické poletování vojáků při dopadu dělových koulí a další úchvatné efekty se otevírají díky této technice. Jen si představte, jak přijde pěchota k mlýnu, který chce zničit. Meči a puškami toho moc nezmůžou, a tak vytáhnou pochodně, zapálí je - a táboráček je na světě. Prostě nádhera.

Co bychom tedy měli dodat závěrem? Snad jen to, že se již opravdu moc a moc těšíme na závěr letošního roku, kdy – jak pevně doufáme – bude Age of Empires III konečně hotova. Příznivci RTS žánru dostanou nového krále a ty ostatní čeká alespoň více než patnáct hodin kvalitní zábavy.











Související články




Komentáře