Vanquish

Hry | 15.03.10

Inspirace na každém kroku, zajeté postupy, nablýskaná grafika a Shinji Mikami. Bude tahle kombinace fungovat, nebo hra okamžitě zapadne?





Jakmile se objevil první trailer, začaly se ze všech stran ozývat fanboyové a každý tvrdil něco jiného. Jedni Vanquish přirovnávali ke Gears of War, jiní k Metal Gear Solid a našli se i tací, kterým neunikla podobnost se sérií Halo. Zabrání to této zajímavě vypadající akční hře z kuchyně Shinjiho Mikami, aby vynikla, nebo má tato herní legenda v rukávu nějaká esa?

Shinji Mikami proslul hlavně díky své účasti na hororové akční sérii Resident Evil, z níž se po jeho odchodu – pátý díl – stal nemastný neslaný průšvih. Na volné noze však dlouho nezůstal a založil si vývojářské studio Platinum Games, kde po boku vývojářů ze studia Clover (Okami, God Hand) vytvořil MadWorld a Bayonettu. Dnes dělá na akční hře Vanquish a podle všeho si je svým novým projektem zatraceně jistý. Upřímně totiž přiznal, že si vzal to nejlepší z her jako je Gears of War, či Modern Warfare a uplácal z toho něco, co mu začalo připomínat Halo, až mu tuto podobnost někdo nadhodil.


Vanquish je third-person akční hra s notoricky známým systémem krytí, napínavou akční kampaní a hlavním hrdinou, Samem Gideonem, navlečeným ve futuristické odlehčené zbroji. Nemá sice desítky kilogramů svalové hmoty (viz hrdinové z Gears of War), ani super tajnou vizáž ve stylu Master Chiefa, ale zase má za zády vývojářskou legendu, která se stará o to, aby mezi konkurencí nezapadl ani se svou neskrývanou derivativností.



Shinji přiznává, že měl období, kdy dělal vyloženě komerční hry, které slavily úspěch (viz RE) a období, kdy naopak nechával svou představivost bujet (God Hand) a moc neprodával. Vanquish by měl být někde mezi. Aby toho  docíllil, konzultuje každý svůj nápad s marketingovými poradci a lidmi, kteří vědí, zda bude prodávat. Od Vanquish se dá tedy daleko více očekávat sázení na zajeté postupy než kreativní myšlení, přesto by ani po této stránce neměl zklamat.



I když jde třeba jen o efektní detaily, jako fakt, že s sebou Sam celou hru vláčí jen jeden kvér, který se stisknutím knoflíku po vzoru Transformerů mění podle vašich představ. Nebo fakt, že jakmile má hlavní hrdina jen chvilku času na vydechnutí, odstraní si část helmy, vytáhne cigáro, zapálí ho, ve velkém filmovém stylu jednou potáhne a zbytek zahodí s výrazem plným odhodlání dát se znovu do boje.



Podobných momentů si však moc neužijete, protože podle ukázky z hraní je Vanquish jedna obří, megalomanská plynulá akce. Sam využívá všech inspirací, které do něj vývojáři vložili, a neváhá zneužívat notoricky známého systému krytí. Zároveň však s radostí padne na kolena a po vzoru natripovaného kytaristy zasviští v oblaku modrých jisker do hejna nepřátel, kde napáchá neskutečnou paseku. Pak třeba ještě vyskočí na některého z větších mechů, vtrhne do kabiny a za chvíli s ním zničí veškeré okolí.



Ano, zní a vypadá to všechno pěkně, ale ať se na nás nikdo nezlobí, když řekneme, že už to tady všechno bylo. A Shinji s námi prakticky souhlasí, protože tvrdí, že při povrchním pohledu je na Vanquish originality, co by se za nehet vlezlo. Zároveň však hned dodává, že hlavní síla jeho hry se skrývá v hratelnosti. V jejím ovládání a pocitu, který z ní díky tomu máme. Po této stránce nás prý dostane a okamžitě pohltí. Jelikož zatím nikomu nebyla nabídnuta možnost si Vanquish osahat, nezbývá nám, než Shinjimu věřit a doufat, že jeho prohlášení není jen jedním z nápadů, které mu schválila marketingová rada.

Vedle sexy Bayonetty a neméně přitažlivého krvavého MadWorldu vypadá Vanquish poněkud standardně. Přesto doufáme, že se Shinjiho slova naplní a nakonec nás smete.














Komentáře